در حال بارگذاری ...
...

نخستین تالار پرتابل تئاتر ایران افتتاح شد

نخستین تالار پرتابل تئاتر ایران افتتاح شد

تالار حافظ چهارشنبه گذشته -۲۵ آبان ماه- با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین پارسایی مدیر بنیاد فرهنگی هنری رودکی و جمعی از هنرمندان افتتاح شد.

حسین پارسایی: باید ساخت چنین سازه هایی در تهران و دیگر شهرستان ها اتفاق بیافتد
به گزارش سایت ایران تئاتر، حسین پارسایی همزمان با افتتاح تالار حافظ رو به حاضران گفت: این تالار امروز به دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح می شود و امیدواریم هر چه بیشتر شاهد توسعه فضاهای نمایشی و شادکامی خانواده تئاتر باشیم..
وی با اشاره به اینکه این محل در گذشته مکانی متروکه و بلا استفاده بود، عنوان کرد: در سال جاری این محل تبدیل به یک تماشاخانه شد و ظرفیت جدیدی به سالن های نمایشی افزوده شد.
پارسایی ادامه داد: تالار حافظ اولین سالن پرتابل و قابل حمل چند منظوره کشور است که طراحی این سازه توسط شرکت قرمز انجام شده است. همچنین ظرفیت این تالار از حالت یک سویه به چهار سویه بین 200 تا 400 نفر است.
مدیر بنیاد فرهنگی هنری رودکی با اشاره به اینکه تالار حافظ همزمان با سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت کار خود را آغاز می کند، اظهار کرد: امیدوارم که ساخت چنین سازه هایی در تهران و دیگر شهرستان ها اتفاق بیافتد، چرا که در ساخت چنین سازه ای می توانیم با کمترین هزینه ها و در کمترین زمان بیشترین بهره برداری را برای توسعه هنر داشته باشیم.
وی یادآور شد: در واقع ما با همین سازه های سبک می توانیم در هر فضایی که چند صد متر مربع باشد شاهد احداث سالن های نمایشی باشیم.
آرمان جعفری: تعامل بین بخش خصوصی و بخش دولتی باعث شد شاهد بهره برداری این سازه باشیم
در ادامه مراسم آرمان جعفری مدیر پروژه تالار حافظ و مدیر عامل شرکت قرمز در ابتدای سخنان خود عنوان کرد: در ابتدا طرح پیشنهادی برای احداث سالن را به معاونت هنری و مدیرعامل بنیاد رودکی ارائه کردیم و خوشبختانه طرح مورد استقبال قرار گرفت و در ادامه این طرح با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری و همچنین با راهبری پارسایی به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه در گذشته به دلیل عدم تکنولوژی احداث سالن های نمایشی زمان و هزینه زیادی صرف می کرد، افزود: همین امر باعث شد که توسعه مکان های فرهنگی به نسبت رشد جمعیت بسیار کمتر باشد و بین عرضه و تقاضا فاصله ایجاد شد و سبب شد که ظرفیت سالن ها در کشور اشباع شود.
جعفری  با اشاره به اینکه تالار حافظ مبتنی بر سازه های متحرک و پرتابل شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: متمایزترین ویژگی سالن بخش سازه آن است که باید در اینجا از بهرنگ بنی آدم که طراح این سازه هستند قدردانی کنم.
مدیر پروژه طی سخنانی در معرفی تالار حافظ گفت: این تالار دارای سقفی به ارتفاع 9 متر و تجهیزات بالابر، چاله غیب شو و جایگاه تماشاچی متحرک است که امکان چیدمان تک سویه، دو سویه، سه سویه و چهار سویه را دارد..
وی درباره زمان ساخت این تالار تصریح کرد: مدت زمانی که صرف ساخت این پروژه شد به صورت مفید 6 ماه است و سیاست ما در موسسه خودمان به عنوان بخش خصوصی در تعامل با بخش دولتی است که اگر این تعامل نبود شاهد بهره برداری این سازه نبودیم.
جعفری در پایان گفته های خود اظهار کرد: در حقیقت این تنها آغاز راهی برای مشارکت بخش خصوصی با دولتی برای توسعه بخش فرهنگی کشور است.
حمید شاه آبادی: با احداث این تالار استفاده حداکثری از یک مکان محدود صورت گرفت
"حمید شاه آبادی" معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا عنوان کرد: ایده این حرکت سال گذشته وقتی که مطرح شد، در ذهن مدیران جرقه همکاری با بخش خصوصی زده شد و آرام آرام مشارکت بخش خصوصی به همراه گرفته شد، تا این سبک کار در سراسر کشور با سرمایه گذاری های بخش خصوصی توسعه پیدا کند و تئاتر با پیدا کردن یک پاتوق ثابت در هر شهری به سمت و سویی حرکت کند که سرمایه گذاری در عرصه فرهنگی از مشارکت عمومی مردم استفاده کنند.
وی با بیان اینکه کمبود سالن تخصصی برای تئاتر یکی از معضلات موجود است، عنوان کرد: البته در سراسر کشور سالن های چند منظوره متعددی داریم ولی با این حال سالن های تخصصی که نیاز تئاتر را برآورده کند بسیار محدود بود، بنابراین در دسترس ترین فضای موجود بنیاد رودکی بود و امروز با همت پارسایی تالار حافظ افتتاح شد.
شاه آبادی با اشاره به اینکه اجرای این طرح برای اولین بار در تهران رخ داد، تصریح کرد: در صورت موفقیت این طرح در سراسر کشور شاهد احداث چنین سازه هایی خواهیم بود و از تمامی اهالی هنر می خواهم که با دیدگاه تخصصی و کارشناسی نقاط قوت و ضعف این طرح را ارزیابی کنند و به بنیاد گزارش کنند تا این طرح آزمون و خطای خود را طی کند.
وی یادآور شد: اصحاب رسانه نیز نقطه نظرات مردم را جویا شوند، چه بسا که این طرح بتواند نیازهای مردم را پاسخگو باشد.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در واقع با احداث این تالار استفاده حداکثری از یک مکان محدود صورت گرفته است.
وی یکی از ویژگی های این سالن را متغیر بودن سِن دانست و افزود: این امر به جامعه هنری و تئاتری ها این امکان را می دهد که بین اهالی تئاتر و تماشاگران ارتباط عمیق تری را ایجاد کنند.
آروند دشت آرای: تئاتر نیازمند ایجاد چنین فضاهایی است
آروند دشت آرای طراح ایده، مشاور معماری، مدیر امور در امور ساخت و ناظر پروژه تالار حافظ با بیان اینکه در ابتدا کسی ساخت چنین سالنی را ممکن نمی دانست، عنوان کرد: با امید و انرژی تمام کارمان را آغاز کردیم و توانستیم با حمایت معاونت و بنیاد رودکی این مهم را انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه تئاتر نیازمند ایجاد چنین فضاهایی است، تصریح کرد: تاکنون با شهرداری مذاکراتی داشته ایم که بتوانیم در آینده در دیگر مناطق تهران چنین سالنی را ایجاد کنیم و امیدواریم در آینده بتوانیم شاهد احداث هرچه بیشتر این سالن ها در ایران باشیم.
دشت آرای با بیان اینکه شورایی را تشکیل داده اند و در این شورا چشم اندازهایی را برای این سالن در نظر گرفته اند به این چشم اندازه ها اشاره کرد و گفت: قرار است با مهدکودک ها و مدارس مذاکره شود تا همه روزه ساعت 9 و 10 نمایشی را ویژه کودکان و نوجوانان در این سالن به صحنه ببریم.
وی با بیان اینکه واحد بازاریابی تئاتر از دیگر اهداف شورا است، اظهار کرد: در این راستا نرم افزاری را به نام جمع آوری اطلاعات در نظر گرفته ایم که اطلاعات تماشاچی دریافت می شود و با توجه به سلایق هر تماشاگر نمایشی که با توجه به اطلاعات تماشاگر مورد پسندش است به او اطلاع رسانی می شود و به نظرم هیچ نمایشی نباید با سالن خالی اجرا شود.
کارگردان نمایش "کمی تاب بخوریم" با اشاره به فعال سازی بخش بین الملل تصریح کرد: از این پس در این سالن هر چند وقت یک بار یکی از تئاتر های خوب جهانی را به ایران دعوت می کنیم و باید این گفتگوی فرهنگی نه فقط در جشنواره تئاتر فجر بلکه در طول سال هم در جریان باشد.
دشت آرای در پایان ایجاد یک کتابخانه مجازی برای استفاده هنرجویان و دانشجویان را از دیگر اهداف شورا تلقی کرد.

حاشیه
 محمد دشت گلی سرپرست مرکز هنرهای نمایشی، سید صادق موسوی رئیس مجموعه تئاتر شهر، مسعود دلخواه، مسعود پاکدل، منصور خلج، مهرداد رایانی مخصوص، اسماعیل خلج، محمد حسین ناصربخت، سامان مقدم و علی قربانزاده از جمله مهمانانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
 در مراسم کلیپ کوتاهی از چگونگی ساخت و ساز تالار حافظ برای حاضران به نمایش گذاشته شد.
در پایان این مراسم نمایش حافظ شیراز که بر اساس غزلیات حافظ بود با اجرایی از رضا یزدانی و جمعی ار بازیگران تئاتر به مدت 30 دقیقه برای حاضران اجرا شد.