در حال بارگذاری ...

خبرهایی از سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت

برنامه های روز دوم سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس اعلام شد. ۲۰ نمایش در روز دوم جشنواره روی صحنه می‌روند.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از مدیریت ارتباطات و رسانه‌های جشنواره عناوین نمایش روز دوم جشنواره مقاومت به این ترتیب است: پستچی نرودا / علیرضا کوشک جلالی از کشور آلمان در تالار چهارسو، پوکه های برنجی / زری اماد در تالار قشقایی، اسب عصاری / میلاد نیک آبادی در تالار سایه، باران که بیاید با هم خیس می شویم/ پویان عطایی درکارگاه نمایش، محرم زنده است/ یعقوب صدیق جمالی در سنگلج، شبی در دنیای نقاشی ها / بابک رستم زاده در تالارهنر، که را بنویسیم که را ننویسیم / جاوید رخشانی در خانه نمایش، یزرا / سیدصادق فاضلی در تئاتر مولوی، برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی/ آرش دادگر در تالار حافظ، سمن / عباس جانفدا در تماشاخانه مهر، کانال کمیل / کوروش زارعی در تالار اندیشه،  تمام صبح های زمین/ حسین مسافرآستانه  در تماشاخانه شماره یک ایرانشهر، معبر سفید / حسن گبرلو در تالار کنفرانس تئاتر شهر ( نمایشنامه خوانی)، و نمایش های خیابانی بابا مدارکتو بده / حمید سعادت فر، غرامت جنگی/ مژگان معقولی، بخاطر بسپاریم/ سعید خیرالهی، مثه خواب دمه صبح / فرامرز قلیچ خانی، میدانی پر از حرف/ م- رضائیان پور و س- خلیلیان، درد پنهان/ احسان فلاحیان، پرده برداری / س- ذبیحی و آ- منصوری
اجرای عمومی سه نمایش از نرگس‌نژاد، عباسی و دادگر
با پایان سیزدهمین جشنواره  تئاتر مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس سه نمایش از علی نرگس‌نژاد، آرش عباسی و آرش دادگر اجرای عمومی می‌شوند.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از مدیریت ارتباطات و رسانه های جشنواره نمایش‌های "قصه شبنمی که چشم می‌بست و آغوش می‌گشود" نوشته محمدرضا کوهستانی و کارگردانی علی نرگس نژاد، آفتاب از میلان طلوع می‌کند" به نویسندگی و کارگردانی آرش عباسی و "برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی" نوشته شهرام احمدزاده و کارگردانی آرش دادگر اجرای عمومی می‌شوند. این آثار در روزهای جشنواره نیز، در تالارهای حافظ، و چهارسو به صحنه خواهند رفت.
معرفی نمایش های حاضردرجشنواره از کشورهای سوریه، افغانستان، لهستان و آلمان
چهار نمایش در بخش بین الملل جشنواره از کشورهای آلمان، لهستان، سوریه و افغانستان انتخاب شدند که به این شرح معرفی شدند:
نمایش"پستچی نرودا"
کاری از کشور آلمان به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی که هانس پیتر، کازاکوس واسیلیوس ، اینگا اکمان وبتینا استب در ایفای نقش می‌کنند. سایرعوامل: دکتر کوزوبگو ویگر کاترین – جالین هانک
خلاصه داستان : پابلو نرودا شاعر شیلیایی بی‌تردید یکی از بزرگترین شاعران سده معاصر و اسطوره¬های ارزشمند از تاریخ زمان ماست.از زندگی نرودا که برنده جایزه نوبل ، سیاستمدار، نماینده کارگران و نامزد ریاست جمهوری بود، همان گسترش و عمق نیرومندی می‌تراود که اشعار خشم آلود و پر احساس او دارا است.
او آموزگار عشق است. ماریو پستچی در ارتباط با شاعر بزرگ به رمز و راز عشق پی می‌برد و مثل یک بیماری مسری عشق را در سراسر شیلی رایج و نسلی را عاشق می‌کند. عاشقانی که بعد از کودتای فاشیستی 1973 به طراحی امریکا ناجوانمردانه قلع و قمع می‌شوند. او درست 12 روز پس از مرگ دوستش سالوادور آلنده دق مرگ می‌شود. این اثر زیباترین روایت عاشقانه جهان توصیف می‌شود...
نمایش "بوی توتون"
کاری از کشور سوریه به کارگردانی زهیر البقاعی است و تاج الدین ضیف‌اله در آن نقش آفرینی می‌کند. سایر عوامل: عماد جلول – نصر اله سفر – شادی ریا – زهیر العربی
خلاصه داستان: مردی به نام المقدس ابوهیکل از عدم توجه جهانی به فلسطین و مشکلات آن شکوه می‌کند. او حدوداً 80 سال دارد و در انتظار پسر کوچکش یوسف که برای نماز به قدس رفته است. او خاطرات گذشته‌اش را که چگونه صهیونیست‌ها او را از خانه و زمینش بیرون انداخته‌اند، مرور می‌کنند. حالا او در اطراف قدس در هیکل یا منطقه‌ای به نام مهتری زندگی می‌کند و هنوز امید به بازگشت دارد. علیرغم اینکه همه فرزندانش از او دور شده‌اند و پسر کوچکش به شهادت رسیده همچنان کلید خانه‌‌اش را در دست دارد و منتظر روز بازگشت است و امیدوار است که حتی اگر او نتواند، نوه‌هایش به جای او بازمی‌گردند...
نمایش "تا رهایی"
این نمایش اقتباسی از نمایشنامه "تا رهایی" نوشته علی کوچکی است و  کاری از کشور افغانستان به کارگردانی قربان میرزایی با نقش آفرینی قربان میرزایی و فاطمه اسلامی است.
خلاصه داستان : دختری توسط یکی از نیروهای طالبان از زیر آوار پیدا می‌شود. وی دختر را از دید سایرین پنهان و او را پناه می‌دهد. در طی این مدت آنها به یکدیگر دلبستگی پیدا می‌‌کنند. دختر از او می‌خواهد که بماند و مرد از دختر می‌خواهد که به آنها بپیوندد و با آنها برود و ...
نمایش "من، چارلی "
این نمایش کاری از گروه تئاتر ویکزی ازکشور لهستان است و رامولد ویکزا پوکوجسکی کارگردانی آن را بر عهده دارد. کریستین ویکزینسکی در آن بازی می‌کند و مگدالنا زابلوتنا با گروه همکاری دارد.
خلاصه داستان: مردی به نام مولر از طرف ارتش نازی به سراغ چارلی چاپلین می‌‌رود. پس از ارائه رقم قابل توجهی پول از او می‌خواهد که برای ساخت بخش آخر فیلمش به برلین برود.چارلی چاپلین که از سینمای آمریکا هیچ حمایتی برای کارش دریافت نمی‌کند، ابتدا از این پیشنهاد استقبال می‌کند ولی بعد متوجه می‌شود که نیت از بین بردن فیلم اوست. در مقابل آنها می‌ایستد، برلین را ترک می‌کند و می‌گوید که نه حمایت شما را می‌خواهم و نه آمریکایی‌های احمق را. هیتلر می‌خواست از سبیل و شلوار بگی و کت من سوء استفاده کند. او (هیتلر) خود را هنرمند می‌داند، منتها هنرمندی که هنرش ارائه دموکراسی است. هیتلر می‌خواهد از طریق من به اهداف پلیدش برسد. من خودم را نمی‌فروشم. این احمق‌های آمریکایی فکر می‌کنند من نمی‌توانم بدون آنها فیلم خود را بسازم، اما من این کار را می‌کنم و آنها پشیمان می‌شوند...
کارهای کلیشه‌ای و سفارشی آفت تئاتر دفاع مقدس است
یکی از شرکت‌کنندگان در سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت معتقد است هنوز هم سفارش کارهای کلیشه‌ای و سفارشی به هنرمندان آفت هنر دفاع مقدس و مقاومت است. پدرام رحمانی کارگردان تئاتر «نامه‌های بی‌نشان» درباره شاخصه‌هایی که به جذابیت آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس کمک می کند، گفت: آثاری با موضوع مقاومت و جنگ هیچ‌گاه جذابیتشان را از دست نمی‌دهند، حتی در کشورهای غربی نیز هنوز فیلم‌هایی در رابطه با جنگ ویتنام یا جنگ جهانی دوم ساخته می‌شود که بسیار موفق و پرمخاطب است.
رحمانی افزود: به طور کلی می‌توان گفت این گونه آثار هرگز جذابیت خود را از دست نمی‌دهند زیرا به هر حال تصویرگر اتفاقات رخ داده برای مردم کشوری است که از مرز و بوم خود دفاع کرده‌اند. بنابراین اصل موضوع به اندازه کافی جذاب است اما آنچه اهمیت بسیار زیادی دارد نحوه ارائه آن به مردم است.
وی ادامه داد: متأسفانه خالقان این گونه آثار گاهی آنقدر درگیر کلیشه‌ها، تکرار و شعارزدگی می‌شوند که نمی‌توانند آن گونه که باید و شاید با مردم ارتباط برقرار کنند، وگرنه اصل موضوع همیشه جذابیت خود را دارد. به عنوان مثال یکی از پرفروش‌ترین آثار ادبی معاصر، کتاب «دا» است که فارغ از هر گونه شعار و کلیشه به موضوع مقاومت و دفاع مقدس پرداخته است.
این کارگردان دو راهکار را برای رفع این مشکل موثر دانست و گفت: برای ایجاد جذابیت بیشتر در آثار دفاع مقدسی اولین حرکت باید از طرف مسئولان و روسای سازمان‌ها و ادارات صورت بگیرد. آنها نباید از هنرمندان کارهای کلیشه‌ای بخواهند. متأسفانه این مسئله به شدت رایج شده است که مسئولان کارهای کلیشه‌ای و شعاری به هنرمندان سفارش می‌دهند و با این کار خود در حقیقت اجازه نمی‌دهند هنرمندان کارهای آزادتر و بکرتری تولید کنند. وی ادامه داد: مرحله دوم، هنرمندان ما هستند که به انجام کارهای راحت و دم‌دستی عادت کرده‌اند، زیرا می‌بینند وقتی که یک کار کلیشه‌ای تولید می‌کنند، سفارش‌دهندگان به راحتی آن را می‌پذیرند و دیگر به خودشان زحمت نمی‌دهند دنبال موضوعات تازه بگردند و سعی در خلق آثاری متفاوت داشته باشند.
کارگردان نمایش «نامه‌های بی نشان» جشنواره تئاتر مقاومت را در ارتقای سطح کیفی آثار دفاع مقدسی بسیار موثر دانست و تشریح کرد: اگر مسئولان بخواهند جشنواره به همین شکل و با کیفیت خوب برگزار شود، همین روند جاری مناسب است و نتایج مورد قبولی هم خواهد داشت، اما اگر بخواهند تاثیر آن را در کل کشور ارتقا بخشیم باید این اتفاق به صورت یک فستیوال صورت گیرد و گروه‌ها در سطح کشور به شکل گسترده پذیرفته شوند. وی افزود: در حال حاضر از میان تعداد بسیار زیاد آثار ارسالی تنها تعداد محدودی برگزیده و به جشنواره راه می‌یابند در حالی که بسیاری از آثاری که به دلیل محدودیت‌‌های برگزاری حذف می‌شوند آثار ارزشمند و شایان توجهی هستند.
کارگردان نمایش «قطعه گمشده» ادامه داد: شاید روند فعلی موجب شود که این جشنواره با کیفیت بالا برگزار شود و آثار بسیار قوی و سطح بالایی از آن بیرون بیاید اما این روند از سوی دیگر باعث می‌شود که کل کشور از این نمایش‌ها محروم بماند.
وی همچنین بیان کرد: به نظر من بهتر است نمایش‌های بیشتری از کل کشور انتخاب شود و این نمایش‌ها در طول هفته دفاع مقدس در شهرهای خودشان به اجرا درآیند. در این صورت کل کشور طی آن هفته درگیر اجراهایی با موضوع دفاع مقدس می‌شود و فرهنگ مقاومت در سطح کشور به نحو شایسته‌ای ترویج می‌‌شود.این کارگردان در پایان درباره اثری که با آن در جشنواره تئاتر مقاومت شرکت کرده است، توضیح داد: من با نمایش «نامه‌های بی نشان» از ارومیه در بخش خیابانی سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت شرکت کرده‌ام. این نمایش به بررسی مشکلاتی می‌پردازد که در سال‌های بعد از جنگ برای رزمندگان و خانواده‌هایشان پیش آمده است.
خورشیدباختری عضو هیات انتخاب جشنواره: مهم‌ترین معیارانتخاب میزان نزدیکی آثار به مقوله تئاتر نزدیک شده است
نزدیکی آثار از لحاظ تکنیک به مقوله تئاتر را معیاری مهم در کنار مضمون و محتوا برای انتخاب آثار این دوره جشنواره دانست.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از مدیریت ارتباطات و رسانه‌های جشنواره تئاتر مقاومت، افشین خورشیدباختری عضو هیات انتخاب سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در بخش آثار صحنه‌ای شهرستان‌ها تاثیر این رقابت هنری را در پیشرفت تئاتر شهرستان‌ها مورد بررسی قرار داده و گفت: یک جشنواره به تنهایی نمی‌تواند باعث پیشرفت تئاتر شود و این قاعده درباره جشنواره تئاتر مقاومت هم حکم می‌کند.
این مدرس تئاتر افزود: قاعدتا تئاتر یک حوزه گسترده است که رشد فعالیت‌هایش نیازمند برنامه‌ریزی‌ کلان و تداوم در فعالیت‌های تئاتری است.
عضو هیات انتخاب جشنواره تئاتر مقاومت در خصوص مقایسه آثار این دوره با دوره‌های گذشته عنوان کرد: من در دوره‌های قبل حضور نداشتم اما با این وجود کاملا مشخص است که این جشنواره هم مثل سایر جشنواره‌های دیگر، همواره تعدادی متقاضی برای حضور داشته که در نهایت از میان مجموع آثار ارسال شده، چند کار خوب و دو یا سه کار متوسط داریم و مابقی آثار به هیچ عنوان نمی‌توانند در این رقابت جای بگیرند.
وی در مورد چگونگی انتخاب آثار توضیح داد: در این دوره ما سعی کردیم انتخاب آثار را با توجه به مقدورات، توانایی‌ها و امکاناتی که در گوشه و کنار کشور شاهدش بودیم و به شکل نسبی انجام دهیم نه به شکل مطلق. کارها را در قیاس با هم قرار دادیم و آنچه را که دارای برتری نسبی بود، برگزیدیم. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین معیارهای ما در انتخاب آثار این دوره در نظر گرفتن این نکته بود که اثر مزبور، چقدر به مقوله تئاتر نزدیک شده است.
خورشید باختری گفت: این نکته بسیار مهمی است زیرا ما از جشنواره تئاتر حرف می‌زنیم و بالطبع در کنار جنبه‌های درون مایه‌ای، وجهه نمایشی در آثار انتخاب شده نیز باید با دقت مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد تا اثری که انتخاب می‌شود به اندازه کافی قوی باشد و در نهایت ما باید بتوانیم یک تئاتر به معنای واقعی ببینیم.
کارگردان نمایش عروسکی"یک ماهی نه صد ماهی": تمام دکور و عروسک‌ها از مواد بازیافتی ساخته شده است
به اعتقاد چوپان‌نژاد کارگردان تئاتر عروسکی «یک ماهی نه صد ماهی» جشنواره تئاتر مقاومت بهترین فرصت برای آشنا کردن نسل امروز با مفهوم کلی مقاومت و نمود بارز آن در دفاع مقدس است.
فریبا چوپان‌نژاد کارگردان تئاتر «یک ماهی نه صد ماهی » که از شهر گرگان در سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت شرکت کرده است درباره این اثر عروسکی، توضیح داد: این نمایش درباره یک مفهوم کلی به نام مقاومت است و به مقاومت ماهی‌ها در برابر ترک برکه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، می‌پردازد.
وی با اشاره به اینکه در داستان ورود زباله‌ها به برکه محل زندگی ماهی را آلوده کرده است، ادامه داد: در این نمایش مقاومت را از دیدگاه متفاوتی دیده‌ایم و سعی کرده‌ام با نمایش مقاومت ماهی‌ها در برکه محل زندگیشان این مفهوم را به ویژه برای کودک و نوجوان ملموس‌تر کنم.
چوپان نژاد خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های این نمایش عروسکی دکور آن است که تمام دکور و عروسک‌ها از مواد بازیافتی ساخته شده است. شیشه‌های نوشابه و آب معدنی و سایر مواد در دسترس، اجزای تشکیل دهنده صحنه این نمایش هستند.
وی در ادامه به مبحث مقاومت و بیان این مفهوم در تئاتر مقاومت عروسکی اشاره کرد و گفت: کسانی که در آغاز جشنواره مقاومت را به راه انداخته‌اند، دید گاه اصلی‌شان این بوده است که مفهوم مقاومت و نمود آن در دفاع مقدس و انقلاب را به قشر جوان و کودک امروز جامعه که با این مفهوم آشنایی چندانی ندارند و با گذشت زمان از آن دورتر هم می شوند، معرفی کنند.
به گفته چوپان‌نژاد تئاتر «یک ماهی نه صد ماهی» برای گروه سنی الف تهیه شده است اما در کار با توجه به شخصیت‌پردازی‌ها نگاهی نیزبه مخاطب بزرگسال شده گرچه این نکته نیز مدنظر بوده که کودکان برای درک این مفاهیم نیازمند استفاده از تجربیات بزرگسالان هستند همچنین در این نمایش سعی شده به صورت غیرمستقیم مقاومت مد نظر قرار گیرد.