در حال بارگذاری ...
...

اظهارنظر سه داور جشنواره تئاتر مقاومت

اظهارنظر سه داور جشنواره تئاتر مقاومت

داوران جشنواره تئاتر مقاومت بر این باورند که این جشنواره با توجه به پیشینه و استقبال هنرمندان نشان می‌دهد جایگاه خود را به دست آورده است و به یکی از رویدادهای تعیین کننده و تاثیرگذار بدل شده است.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، "حسین مسافرآستانه" معتقد است: فرهنگ دفاع مقدس و مقوله مقاومت نقشی عظیم در تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور دارد و برای ماندگار شدن آن باید از در عرصه هنر دست به خلق آاثر شاخص و ماندگار زد.
داور نمایش‌های صحنه‌‌ای جشنواره با بیان این مطلب افزود: تئاتر در میان هنرها، یک خصیصه خاص نسبت به هنرهای دیگر دارد می‌تواند ارتباط مستقیم با تماشاگران برقرار کند و به همین دلیل، رشد و پویایی تئاتر مقاومت و تئاتر دفاع مقدس در گرو ارتباط مستمر و ملموس با مخاطبان است.
وی ادامه داد: اگرچه هنرمندان ما به صورت خود جوش دست به تحقیق و پژوهش می‌زنند اما پژوهش ریشه‌دار در حوزه دفاع مقدس نیازمند سرمایه‌گذاری و زمان کافی است.
این هنرمند با بیان اینکه بهترین سمبل در مقاومت فرهنگ عاشورا است که برای غیرمسلمانان نیز معنی مقاومت را دارد، به وجود آمدن رویکردهای جدید توسط نهادها و ارگان های مربوط به دفاع مقدس را درجهت اعتلای این حوزه موثر و ضروری دانست و با اشاره به کم رنگ شدن جریان تئاتر مقاومت در طول این سال ها گفت: احساس می کنم  جشنواره تئاتر مقاومت بتواند دراین زمینه  انگیزه های لازم را  ایجاد کند.
وی تولید آثار شاخص و اجرای عمومی در حوزه تئاتر مقاومت را بسیار مهم و موثر ارزیابی کرد و افزود: همه باید همت کنند تا آثار شاخصی در حوزه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس تولید کنند و به اجرای عمومی برسانند.
همچنین، عبدالحی شماسی کارگردان و نمایشنامه‌نویس دیگر عضو گروه داوری جشنواره  با بیان اینکه تئاتر مقاومت، پتانسیل جذب مخاطب را دارد، معتقد است: نمایش‌ها در شیوه و قالب ارائه آن باید مورد بازنگری قرار گیرند.  
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر تئاتر مقاومت در ایران نتوانسته است، مخاطب را جذب کند و ویژگی‌های مثبت یک اثر هنری را دارا باشد. مهم‌ترین علت این وضعیت هم نگرش یک جانبه به موضوع دفاع مقدس و مقاومت است.
به گفته وی ارائه راهکار برای برون رفت از این وضعیت بسیار پیچیده است و به پژوهش‌های پژوهشی علمی دقیق و عمیق نیاز دارد.
شماسی معتقد است: جنگ چه در ایران و چه در دیگر نقاط جهان، تاریخ کشورها را متاثر کرده و طبعا هنرمندان هر ملتی نیز به این موضوع پرداخته‌اند. در این میان، آثار ایرانی و یا غیرایرانی خیلی خوب نیز نوشته شده، اما خلق آثار خوب کافی نیست، چون پیش از هر چیز باید این سوال را از خودمان بپرسیم که چرا درباره تئاتر مقاومت کار می‌کنیم؟
وی تاکید کرد: آیا با این کار می‌خواهیم تنها قسمتی از تاریخ خود را نشان دهیم و یا خواهان دیدگاه هنرمندان در این خصوص هستیم؟ در این صورت است که کاری هدفمند را دنبال کرده و از تکرار مفاهیم و مضامین همانند، جلوگیری کرده‌ایم.
امیر دژاکام عضو دیگر هیات داور ی عنوان کرد: جشنواره تئاترمقاومت جایگاه خود را در بین جشنواره های متفاوت کشور پیدا کرده است؛ به نظرم این جشنواره باید با توجه به مواردی، در بین هنرمندان و مردم محبوبیتش را بیشتر از پیش کند.
وی افزود: از مواردی که باید در این جشنواره به آنها اهمیت داد؛ توجه به اجرای عمومی آثار، پرداخت کمک هزینه های مطلوب به گروه ها و توجه مسئولان و هیات انتخاب متن و اجرا برای انتخاب آثاری که تحلیلی هستند نه شعاری.
این کارگردان تاکید کرد: آثار شعاری و فرمایشی مخاطب ندارد و ما در این جشنواره به آثاری نیاز داریم که جذابیت داشته باشد چراکه مردم ما تجربه جنگ را دارند و باید برای آنها موضوعاتی از جنگ مطرح شود که برایشان جذاب باشد.
دژاکام تصریح کرد: کشف احساسات، زوایای پنهان جنگ و بیان بسیاری از ناگفته ها از مواردی است که باید به آنها توجه کرد زیرا ما از جنگ دور شده‌ایم و می‌توانیم با نگاهی تحلیلی به این زوایا، جشنواره را جذاب کنیم. اینها نکاتی است که به علت عدم توجه، جشنواره را کم رنگ کرده در صورتی که باید به آنها توجه کرد.