در حال بارگذاری ...
...

نظرات مسوولان و هنرمندان درباره برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت

نظرات مسوولان و هنرمندان درباره برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت

جواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت به سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس که از۲۸ آبان تا ۳ آذر در تهران برگزار می شود طی پیامی بر وظیفه تئاتر در تصویر مفهوم بیداری اسلامی و مقاومت به بهترین شکل ممکن تاکید کرد و یادآور شد: تئاتر با یاری گرفتن از زیبایی هنر که در جامعه ما مزین به معنویت اسلامی نیز هست در این راه بزرگ گام بردارد.

 به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از مدریت ارتباطات و رسانه های جشنواره تئاتر مقاومت مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت در بخشی دیگر از پیامش عنوان کرد: سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در حالی برگزار می شود که جهان بهتر از هر زمان دیگر مفهوم مقاومت را درک می کند. امروز دنیا تلاش مقدس مردمی را می بیند که بر ظلم ودیکتاتوری قیام کرده اند و هم گام و هم صدا پیام والای مقاومت را از کشوری به کشوری دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر منتقل می کنند و این چرخه تا زمانی که دنیا در سایه عدل و عدالت آرام گیرد و ریشه ظلم و ظالم بخشکد ادامه خواهد داشت.
وی یادآور شد: اما چه کسی است که به یاد نداشته باشد بزرگ ترین مقاومت سالیان اخیر را چه ملتی رقم زده اند ومقدس ترین دفاع را مردم کدام سرزمین بر پیشانی تاریخ ثبت کرده اند؟ هشت سال پایداری و دفاع جانانه از سرزمین پهناور ایران اسلامی و استواری همراه با صبر و شکیبایی برای حفظ این خاک مقدس برای همیشه سند افتخار ایران و ایرانی باقی خواهد ماند و همانگونه که پیش بینی می شد الگویی برای دیگر مردمان آزاده جهان شد تا در برابر متجاوز آرام ننشینند.
جواد جباری با بیان اینکه تئاتر به عنوان هنری زنده و پویا که همواره در به تصویر کشیدن دردهای بشریت و مظلومیت انسان دربند آئینه تمام نمای تحولات جوامع انسانی در طول تاریخ بوده است، وظیفه دارد تا به بهترین شکل ممکن مفهوم بیداری اسلامی و  مقاومت را به تصویر بکشد اضافه کرد: تئاتر با یاری گرفتن از زیبایی هنر که در جامعه ما مزین به معنویت اسلامی نیز هست در این راه بزرگ گام بردارد.
در پایان پیام مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت آمده است: اینجانب تلاش همه هنرمندان متعهد و مسولان برگزاری این رویداد هنری را ارج نهاده و از خداوند منان سربلندی همه عزیزان و پرچمداران هنر مقاومت را طلب می نمایم.
 معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور: از ظرفیت مدارس برای تئاتر دفاع مقدس استفاده شود
معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با اشاره به تجربه اجرای نمایش در مدارس در سال های گذشته با محوریت دفاع مقدس خاطرنشان ساخت: این اقدام همواره، تاثیرات ویژه و بازخوردهای قابل قبولی را درپی داشته که متاسفانه در حال حاضر از این ظرفیت و فرصت کم تر استفاده می شود.
وی افزود: تئاترمقاومت نباید و نمی تواند نسبت به جنبش بیداری اسلامی بی تفاوت باشد و باید با هوشیاری در جهت انعکاس تحولات و جنبش های اسلامی و حرکت های مقاومت جوی کشورهای اسلامی و جهان اسلام تلاش نماید.
علیرضا افشار معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت ادامه داد: تئاترمقاومت در تعریف دقیقش نگاه ویژه ای به حرکت بیداری اسلامی دارد و این، ریشه و پیوندی دارد با انقلاب اسلامی و تاثیرات آن بر تحولات منطقه ای و ضروری است با هنر بویژه هنرتئاتر آمیخته شود و ویژه گی های منحصربه فرد آن، این پیوند را عمیق تر نماید.
به گفته وی تئاتر بین رشته های مختلف هنری از جایگاه ویژه ای برخوردار است چرا که هم، مادر بسیاری از شاخه های هنری است و هم به دلیل اینکه در تاثیرگذاری بر مخاطبان بهترین و نافذترین کاربرد را دارد.
وی با اشاره به اهمیت و قدرت تاثیرگذاری تئاتر درحوزه های مختلف دفاع مقدس و زمینه های مذهبی یادآورشد: تئاتر دینی به واسطه فرصت هایی که پیش می آید در فواصل مختلف سال با موضوعات خاص به ویژه قصص قرآنی، احادیث و تاریخ مذهبی می تواند روندی روبه پیشرفت و نقطه اوج داشته باشد و این نیازمند خلاقیت و نوآوری است و تئاتر دفاع مقدس نیز، در صورت نوآوری و خلاقیت و طرح های موضوعات معاصر با تحولات شگرف و تاثیرگذاری بالایی مواجه می شود.
 محمدامیر یاراحمدی: تئاتر مقاومت باید خودجوش باشد
تئاتر مقاومت به دلیل کثرت موضوع و نمایش نامه برای مخاطب قابل پیش بینی است این از کاستی های آن و جاذبه های آن کم خواهد کرد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از مدیریت ارتباطات و رسانه های جشنواره تئاتر مقاومت محمدامیر یاراحمدی با بیان این مطلب افزود: نویسنده این گونه متون باید ارادت قلبی به موضوع داشته باشد و باید احساس ضرورت کند و خودجوش باشد. خیلی ها به دلیل اینکه درخیلی از جشنواره ها نمی توانند اثری خلق کنند وارد این مقوله    می شوند و با این تصور که جشنواره مقاومت از قبل مشخص است با ضعف نویسندگی خود وارد جشنواره می شوند و مخاطب با یکسری تکرار مکررات و یکنواختی روبرو خواهد شد.
به گفته وی موضوع گرایی و تک بعدی کردن، تاثیر نمایش را کم می کند و نمایش نامه نویس را کمرنگ نشان می دهد و نمی گذارد که افکار درام نویسی ذهنش را گسترش دهد هر چند نمایش نامه نویس در این گونه موضوعات باید باور قلبی داشته تا بتواند بهترین وخلاق ترین متن را به مخاطب خود ارائه کند.
امیراحمدی ادامه داد: اساسا، تفکیک کردن موضوعی نمایش به صلاح هنر نیست و در چنین قالب های پیدا کردن موضوع تا چند سال اول امکان پذیراست ولی درادامه به علت تکرار موضوعات از کیفیت آثار کاسته خواهد شد.
وی اضافه کرد: نمایشنامه و درام درباره یک واقعیت روشنگری می کند و لزوما، یکی ارزش را تبلیغ یا نقض نمی کند بلکه شرایطی برای مخاطبش فراهم می کند و امکان می دهد تا مخاطب به عنوان یک انسان دانش ومعرفت خود را افزایش و جایگاهش را در هستی بیابد.
این هنرمند گفت: اساسا اثبات کردن کار تئاتر و هنر نیست بلکه به نمایش گذاشتن و تجربه کردن در کنارتحلیل خود این حقیقیت را درک می کند و تلاش درزمینه روشنایی حقیقت خود کار ارزشی و دینی است.
علی روئین تن: داشتن دغدغه دفاع مقدس شرط خلق آثار فاخر و تاثیرگذار است
جشنواره تئاترمقاومت یک جشنواره حماسی است و وقتی با حماسه ازدین صحبت می کنیم تمام مردم احساس غرورمی کنند و وقتی احساس می کنی با خدا رابطه داری این احساس زیباترجلوه می کند.
به گزارش مدیریت ارتباطات و رسانه های جشنواره تئاتر مقاومت علی روئین تن در گفتگویی با بیان این مطلب افزود: دفاع مقدس و جشنواره مقاومت چون ریشه در دیانت و ماورا دارد  بزرگ وجاودانه جلوه گر می شود. چون آیین، معنا و فرم در تئاترمقاومت درهم آمیخته می شود و این زیبایی هنری منحصر به فرد را بروز می دهد.
وی ادامه داد: مردم ایران با اعتقاداتی که دارند برای دیدن تئاترهای دینی و دفاع مقدس خودجوش هستند و اگر هنرمندان با تمام وجود و با عشق تلاش نکنند مردم این هنر صمیمی و دوست داشتنی را فراموش می کنند.
به گفته وی کسانی که برای حضور در جشنواره مقاومت را کار می کنند باید دغدغه دین و دفاع مقدس داشته باشند تا بتوان اثار فاخر و مطلوبی را به جشنواره ارائه کنند.
کارگردان «قرار و مدار»: انعکاس صحیح دفاع مقدس در هنر فضای آزادتری می خواهد
بهرام صادقی از کارگردان‌های حاضر در بخش صحنه‌ای شهرستان سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت معتقد است برای انعکاس صحیح مقوله دفاع مقدس در هنر باید فضای آزادتری برای پرداخت موضوع و اجرا در اختیار هنرمندان باشد و جریان نقد آثار نیز تقویت شود.
به گزارش مدیریت ارتباطات و رسانه های جشنواره بهرام صادقی که با نمایش «قرار و مدار» در بخش صحنه‌ای شهرستان سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت حضور دارد، با تاکید بر این که چنین جشنواره‌ای بر روند تئاتر مقاومت بی‌تاثیر نخواهد بود، گفت: جشنواره‌ها معمولا نگاهی تک بعدی به این گونه نمایشی دارند و از همین رو ممکن است تاثیرات آن به خوبی بر روند تئاتر کشور نمایان نشود، اما در هر حال این رویداد با وجود چنین نگاه تک بعدی باز هم گسترش فرهنگ دفاع مقدس را در پی دارد.
وی در‌باره دیدگاه خود توضیح داد: اگر ابعاد جشنواره وسیعتر شود و متولیان فرصتی برای نقد و بررسی آثار، نوع نگاه و همچنین رویکرد جشنواره در نظر بگیرند، این امر سبب می‌شود افراد بیشتری اثر خود را به جشنواره بیاورند و همین‌طور کارگردان‌های جدیدی به کار در زمینه دفاع مقدس علاقه‌مند شوند.
این کارگردان تئاتر تاکید کرد: برای انعکاس صحیح مقوله دفاع مقدس در هنر باید فضای آزادتری در این زمینه وجود داشته باشد و همچنین آثار به درستی نقد و بررسی شوند.
صادقی در پایان با بیان این که نگاه هنرمندان به موضوع دفاع مقدس با نگاه دیگران متفاوت است، اظهار کرد: اگر با داشتن یک فضای باز به این نگاه هنرمند بها داده شود می‌توان به مرور شاهد تاثیرات مثبت آن یعنی طرح و بررسی زوایای مختلف جنگ بود.
"زری اماد" کارگردان تئاتر مقاومت: نمایش های دفاع مقدس فقط به حضورهای جشنواره های ختم نشود
کارگردان تئاتر «پوکه‌های برنجی» انتظار خود از جشنواره تئاتر مقاومت را جذب گروه‌ها و ذهن‌های خلاق و تازه‌نفس به عرصه این ژانر نمایشی اعلام کرد.
زری اماد که با نمایش «پوکه‌های برنجی» در بخش بازتولید سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت شرکت کرده است با تاکید بر لزوم تداوم برپایی این جشنواره، گفت: من اعتقاد خاصی به کارهای دفاع مقدسی دارم اما متاسفانه آثار نمایشی دفاع مقدسی تنها به حضورهای جشنواره‌ای ختم می‌شوند و ادامه پیدا نمی‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در جریان دفاع مقدس همیشه ایده های نو وجود دارد، تصریح کرد: باید کمی به خودمان زحمت بدهیم و نکات دور مانده از ذهن‌ها و دیده‌ها را بیابیم و به تصویر بکشیم تا آثار دفاع مقدس از حالت کلیشه‌ای خارج و به کارهای نو و جذابی تبدیل شوند.
اماد ادامه داد: نویسندگان باید به سراغ افرادی بروند که سال‌ها خاطرات و حرف‌های خود را در سینه نگه داشته‌اند. اگر به دنبال این افراد برویم، می بینیم که اطلاعات بسیار زیادی از زوایای گوناگون دفاع مقدس دارند که ما هنوز به هیچ کدام از آنها نپرداخته ایم.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه جریان عظیمی در دفاع مقدس وجود دارد که تا کنون توجهی به آن نشده است، خاطرنشان کرد: من در نمایشنامه‌ای که برای جشنواره فجر نوشتم تنها نیم نگاهی به این حوزه داشتم و می دانم چه حجم عظیمی از ناگفتنی ها باقی مانده است.
به گفته زری اماد باید بخواهیم زوایای پنهان جنگ 8 ساله را دریابیم و تنها در این صورت است که به آنچه که تا کنون دست نیافتنی بوده است، دست پیدا می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه برای تماشای اجرای کارها باید از آنهایی که سالها در جنگ تحمیلی بوده‌اند هم دعوت کنیم، بیان کرد: این عزیزان با تماشای آثار دفاع مقدس خاطرات ناگفته خود را به یاد می آورند و می توان از ظرفیت حضور آنها استفاده کرد.
اماد تاکید کرد: به جرات می توانم ادعا کنم در سال های اخیر هیچ اثر خوب دفاع مقدس در حوزه تئاتر ندیده ام، سوژه های نخ نما به سوی شعارزدگی پیش می‌روند ، تا جایی که حتی خود کسانی که در جنگ بوده اند نیز وقتی آثار را تماشا می کنند، لذت نمی برند.
وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر مقاومت می‌تواند در این مسیر کمک بسیاری کند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت خیلی گسترده‌تر از پیش عمل می‌کند . پیگیری‌های دائم برگزارکنندگان و مقرراتی را که در پیش گرفته‌اند موید این امر است و امیدوارم این جشنواره از این طریق بتواند گروه‌های بیشتری را جذب کند. گروه‌های تازه‌نفس قطعا سوژه‌های بکر و تازه تری خواهند داشت.
اماد در بخش دیگر صحبت‌های درباره مساله زیباشناسی در تئاتر مقاومت دفاع مقدس نیز خاطرنشان کرد: 8 سال دفاع مقدس در کشور ما یک حرف عمومی و ساده دارد که همه آن را می‌دانیم و می‌شناسیم، بنابراین اصلا نباید در خلق آثار دفاع مقدس به دنبال حجم باشیم.
به گفته کارگردان «پوکه‌های برنجی» در آثار دفاع مقدسی هر چه ساده‌تر صحبت کنیم، زیبایی‌های بیشتری را به مخاطب عرضه می‌کنیم ؛ چراکه دفاع مقدس دارای زبان ساده‌ای است که باید آن زبان را پیدا کنیم و با همان سخن بگوییم.
وی در پایان گفت: خودمان کارها را دشوار می‌کنیم و می‌خواهیم آنها را خیلی نامتناسب نشان دهیم. آنهایی که سالها در جنگ تحمیلی از زندگی خود گذشتند، راحت رفتند و آسان گذشتند. ما هم باید یاد بگیریم مانند آنها راحت حرف خود را بزنیم تا عنصر زیبایی هم به آثارمان ورود پیدا کند.
کارگردان تئاتر «یزرا»: نتوانسته‌ایم نگاهی نو به عرصه تئاتر دفاع مقدس تزریق کنیم
کارگردان تئاتر «یزرا» با بررسی وضعیت فعلی تئاتر مقاومت، نبود نگاه نو به موضوع دفاع مقدس را عامل افتادن در ورطه تکرار و کلیشه در این عرصه هنری دانست.
به گزارش مدیریت ارتباطات و رسانه های جشنواره سید صادق فاضلی با ابراز خرسندی از راه‌اندازی مجدد جشنواره تئاتر دفاع مقدس با نام کلی‌تر تئاتر مقاومت، گفت: افتتاح دوباره این جشنواره را به فال نیک می‌گیریم؛ چراکه تعداد زیادی از هنرمندان متعهد هستند که در جشنواره مقاومت عاشقانه کار می کنند و در این سال‌ها دور افتاده از جشنواره، سر در گم شده بودند.
فاضلی اظهار امیدواری کرد: جشنواره تئاتر مقاومت در مسیری قرار گیرد که اقدامات و تصمیمات سلیقه‌ای در آن از بین برود، اساسنامه‌ای محکم برای جشنواره تدوین شود تا با تغییر مدیریت‌ها برگزاری جشنواره دچار تزلزل نشده و این جشنواره بتواند در سال‌های آینده همچنان به کار خود ادامه دهد.
این کارگردان عرصه دفاع مقدس با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته با رکود زیادی در تئاتر مقاومت روبه رو بوده‌ایم که هم شامل مخاطب و هم ارائه آثار فاخر می‌شود، بیان کرد: در این میان هنرمندان نیز بی‌تقصیر نبوده‌اند. ما نتوانسته‌ایم در طول این سال‌ها نگاه نویی را به عرصه دفاع مقدس داشته باشیم و در ورطه تکرار و کلیشه افتاده‌ایم.
کارگردان نمایش «با من حرف نمی زنی چرا؟»: مردم شهرستان از تئاترهای مقاومت استقبال خوبی می‌کنند
شهلایی از کارگردان‌های تئاتر معتقد است نمایش‌هایی که با موضوع دفاع مقدس و مقاومت در شهرستان‌ها روی صحنه می‌روند با استقبال خوبی رو به رو می‌شوند و می‌توان از این ظرفیت برای تقویت تئاتر در شهرستان‌ها بهره برد.
به گزارش مدیریت ارتباطات و رسانه های جشنواره کامران شهلایی کارگردان نمایش «با من حرف نمی‌زنی چرا؟» یکی از آثار منتخب بخش صحنه‌ای شهرستان در سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، درباره تاثیر برپایی این جشنواره بر تئاتر در شهرستان‌ها، عنوان کرد: یک حسن بزرگ جشنواره تئاتر مقاومت این است که ما توانستیم نمایش را 15 روز در کرمانشاه روی صحنه ببریم و این شرایط باعث شد به هدف‌مان نزدیک شویم؛ چراکه ما این نمایش را فقط برای شرکت در جشنواره نساخته بودیم.
وی افزود: فکر می‌کنم جشنواره امسال دقیق‌تر، منظم‌تر و با مدیریت و برنامه‌ریزی بهتری برگزار خواهد شد و نتایج خوبی نیز در برخواهد داشت. تولید آثار نمایشی در این ژانر در کشور ما خیلی زیاد است و به نظر من در شهرستان‌ها تئاترهای زیادی بر مبنای مفهوم مقاومت اجرا می‌شوند که شاید کیفیت بالایی نداشته باشند اما به طور کلی تئاتر با موضوع مقاومت در شهرستان‌ها با استقبال خوبی مواجه است.
نویسنده تئاتر «با من حرف نمی‌زنی چرا؟» درباره ضرورت برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت تاکید کرد: در هر صورت کشور ما هشت سال در جنگ بوده است، همسایه ما پسرش را از دست داده، کوچه کناری ما به نام کسی که در جنگ شهید شده نامگذاری شده است و ... پس این اتفاق در جای جای کشور ما و در زیر پوست کشور ما جاری است و هنوز مردم ما از جنگ و بحران‌های ناشی از آن، رنج می‌کشند.
این کارگردان در ادامه گفت: پس این اتفاق نباید فراموش شود. کشورهای اروپایی هنوز هم در مورد جنگ جهانی دوم فیلم می‌سازند و انصافاً فیلم‌های خوبی هم می‌سازند و مردم مردم هم از دیدن آنها لذت می‌برند. ضرورت رعایت کیفیت از ضروریات است و اگر در این امر سهل‌انگاری شود خیانت و جنایت است.