در حال بارگذاری ...
...

نظرات موسوی، متوسلی و الوند درباره جشنواره تئاتر مقاومت

نظرات  موسوی، متوسلی و الوند درباره جشنواره تئاتر مقاومت

در جشنواره‌هایی همچون تئاتر مقاومت چون متون سفارشی نیست بنابراین از کیفیت حرفه‌ای کمتری برخوردار است. اما به هر حال کارها نباید شعاری باشد و باید بافت دراماتیکخوبی داشته و دید افراد عامی را به  سوی خود جذب کند.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، سید عظیم موسوی از هنرمندان تئاتر در گفتگویی با مدیریت ارتباطات و رسانه های جشنواره تئاتر مقاومت با بیان این مطلب افزود: برای رشد تئاتر مقاومت باید سرمایه گذاری شود و در این راه نویسندگان حرفه‌ای کمک بزرگی به ارائه کارهای قوی درعرصه دفاع مقدس می‌کنند. ما در تئاتر دینی  با احساسات بیننده به طور مستقیم در ارتباط هستیم و باید به خوبی از پس نوشتاری متون دینی و مذهبی برآییم.
به گفته وی مسئولان و متولیان امور باید به این نکته که تئاتر مقاومت بینندگان خاص خود را دارد واقف باشند و اگر شناخته شده و با آگاهی وارد شوند خود به خود اهمیت دار می‌شود و بدون شک مقوله هنری را یک مسئول هنری درک خواهد کرد.
موسوی ادامه داد: مشکل اساسی هنر تئاتر ما این است که جشنواره‌ها از یک مجرا صورت نمی‌گیرد و مسئولیت موضوعات مختلف با ارگان های مختلف است و این در اجرای هنرمندانه  تئاتر و جشنواره ها تناقض ایجاد می‌کند.
وی همچنین فقدان پشتوانه اجرای عمومی برای آثار فاخر و برگزیده از مهم ترین مشکلات و نقطه ضعف جشنواره مقاومت می‌تواند باشد که شایسته است با ابتکار دبیر جشنواره و مسئولان ذیربط این موضع جبران شود و شاهد اجرای آثار موفق حوزه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس در تالارهای نمایشی باشیم.
موسوی با بیان اینکه ما هنوز در زمینه تئاترهای داخلی در مقوله جنگ و دفاع مقدس به نتایج مطلوبی نرسیده‌ایم عنوان کرد: تکلیف هنرمند با این نوع تئاتر مشخص نیست که آیا می‌خواهیم صرفا ایثار و شهادت و همه چیزهای خوب جلوه کنند یا اینکه  تمام  زوایای پیدا و پنهان دفاع را نشان دهیم  و این تک سلیقگی‌ها به این نوع تئاتر ضربه می زند.
مهدی متوسلی: فضای حشنواره تئاترمقاومت جایی برای حضور جوانان است
تعداد تولیدات آثار هنری با برگزاری جشنواره ها باید یک تناسب منطقی داشته باشد و اگر قرار باشد تئاترها یا جشنواره‌ها تناسب تعدادی و کمیتی نداشته باشند قطعا در کیفیت آن هم تاثیرگذار خواهد بود و تئاترها قالب سفارشی می‌گیرند و این برای هنر کشور مخرب است.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از مدیریت ارتباطات و رسانه های جشنواره تئاتر مقاومت مهدی متوسلی در گفتگویی با بیان این مطلب افزود: همواره، در کشورما جشنواره ها، مایه توسعه هنرهای نمایشی هستند و نمایشنامه‌نویس‌ها و کارگردان‌ها در جشنواره‌های بین‌المللی با تجربه‌های نو و سازنده آشنا می‌شوند.
به گفته وی آثار دفاع مقدس باید در معرض دید عموم قرارگیرد نه اینکه فقط در جشنواره‌ها عرضه شوند و اساسا، از اقبال مردمی می توان به فاخر بودن اثر صحه گذاشت و ما متاسفانه برای آوردن مردم به سالن‌ها برنامه‌ریزی نداریم و اغلب ترجیح می‌دهند که آثار را از طریق سینما خانگی و تلویزیون ببینند.
متوسلی اضافه کرد: فضای حشنواره تئاتر مقاومت جایی برای حضور جوانان است، برای تجربه اندوزی.
این هنرمند خاطر نشان کرد:  البته، با دعوت بزرگان تئاتر در کنارجوانان در جهت تقویت قوای فکری وهنری هنرمندان فضای جشنواره می تواند موثر باشد. مسولیت جشنواره تئاترمقاومت مسئولیت سنگینی است و مهم‌ترین آن ایجاد فضای تجربه و انگیزه برای جوانان است، برای آشنایی بیشتر و درک عمیق‌تر مقوله دفاع مقدس و مقاومت ملت ایران در غیر این صورت جشنواره می‌شود مکانی برای تولید آمار و ارقام سازمانی.
محمدرضا الوند: باید در زمینه تئاتر مقاومت سرمایه گذاری بلند مدت و نهادینه انجام شود
در نمایشنامه نویسی و تئاتر دفاع مقدس بی‌عقبه بودن وجود دارد، زیرا جوان‌ترها هر از چند گاهی به مناسبت‌هایی نمایشنامه می‌نویسند و اجرا می‌کنند.
محمدرضا الوند کارشناس امور شهرستان‌های مرکز هنرهای نمایشی و کارشناس تئاتر بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در رابطه با وضعیت تئاتر دفاع مقدس در گفتگویی با مدیریت ارتباطات و رسانه‌های جشنواره تئاتر مقاومت گفت: بعد از حدود 12 سال برگزاری جشنواره‌ها و گزینش کتاب‌‌ها در خصوص تئاتر دفاع مقدس، فعالیت‌ها جوابگو نیست و متاسفانه هنوز به عمق نمایشنامه‌ها دست نیافته‌ایم.
وی افزود: اگر برای ارزشیابی، آثار منتشره در این زمینه را به متخصصان و نمایشنامه‌نویسان برتر ارائه دهیم با بی‌رحمی تمام می‌گویند شاید دو یا پنج نمونه با ترفیع تبدیل به نمایشنامه دفاع مقدس شوند.
الوند ادامه داد: مسئله‌‌ای به نام مناسبت و با صفت خاص دفاع مقدس حیطه خاصی را ایجاد کرده که هر کسی به صورت خودجوش وارد این حوزه نشده است. جامعه روشنفکری‌مان در جنگ و نه در تولید آثار ادبی هنری به جز یک اثر از مرحوم احمد محمود نتوانسته‌اند وارد این حوزه بشوند، نتوانسته‌اند نه اینکه نخواسته باشند، دلایلی وجود دارد که اهل فن خودآگاه هستند و می‌دانند اما قابل اشاره نیست.
 این استاد دانشگاه اظهار داشت: شعر، داستان، خاطره‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی متعلق به نسل بسیار بسیار جوانی شد که یا از دوران جنگ برخواسته‌اند یا در کنار جنگ بزرگ شده‌اند، قطعاً هنوز این نسل فاصله میان آنچه که نیاز داریم و باید باشد را با آن چیزی که تولید می‌کنند را در نیافته‌اند. شناسایی این فاصله نه در بحث‌های آسیب‌شناسی و نه در سفرها و اردوها قابلیت کشف و افشاگری دارند. به این دلیل که این نسل با نسل گذشته خود گویی قطع رابطه کرده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: در نمایشنامه‌نویسی و در تئاتر دفاع مقدس بی‌عقبه بودن و بی‌آینده بودن وجود دارد زیرا بچه‌هایی هستند که هر از چندگاهی به مناسبت‌هایی نمایشنامه نوشته و اجرا کرده‌اند و گاهی بزرگترها نیز با آنها همراه شده‌اند. اما هنوز ژانر مشخص که بتواند نماینده خصلت مردمی این فرهنگ و زاد و بوم باشد نداریم و با این وضع که پیش می‌رود، نخواهیم داشت. (حصارها نه به معنای خط قرمز، که این غلط ترین برداشت عامیانه است) باید برداشته شود تا به پژوهش و کشفی مجدد نائل آئیم، باشد که این چنین شود.
الوند در خصوص اجراهای تئاتر دفاع مقدس در طول سال گفت:‌ ما فقط در جشنواره‌ها اجرا داشته‌ایم. متأسفانه در طول سال به طور خودجوش اجرایی نداشته‌ایم، اجراهای دفاع مقدس تنها به ضرب و زور جشنواره‌ها و مناسبت‌ها است.
وی در ادامه اظهار داشت:‌ اگر ما موضوع‌بندی را در تئاتر بر می‌داشتیم شاید می‌توانستیم بگوییم اتفاقی در حال رخ دادن است. شنیده‌ها حاکی است که امسال در چهار موضوع انقلاب، مذهب، جنگ و مسائل اجتماعی اجرای تئاتر داریم، چرا باید تفکیک شود؟
سوال دیگر اینکه اگر از قبل اینها بوده‌اند چه کرده‌ایم و چه آثاری داریم؟
اگر قرار است از شهرستان‌ها بیایند همان آثار تکراری گذشته را ارائه می‌دهند.
الوند در خاتمه آورد: اگر ما می‌خواهیم در آینده کارهای خودجوشی داشته باشیم باید از کودکانمان آغاز کنیم مثلاً در آموزش و پرورش، تا آنها هم در زمان‌های بعد از ما کار دفاع مقدس بخواهند، یا خود نیز انجام دهند. باید سرمایه گذاری بلند مدت و نهادینه انجام شود نه اینکه به شکل مقطعی عمل کنیم.
سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس به همت بنیاد فرهنگی روایت و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و مرکز هنرهای نمایشی از 28 آبان تا 3 آذر همزمان با هفته بسیج برگزار می شود.