گزارشی از نشست رسانهای گروه نمایش ”دن کیشوت”

نشست رسانه‌ای گروه نمایش "دن کیشوت"با حضور علی‌اصغر دشتی سرپرست گروه صبح امروز ـ ۲۸ آذرماه ـ در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در این نشست که به بهانه اجرای رپرتواری از آثار برگزیده گروه با رونمایی از محسن که اول دیماه در تالار چهارسو اجرا میشود، برگزار شد، نسیم احمدپور طراح ایده و دراماتورژ، فریبا کامران، رامین سیاردشتی، هدایت هاشمی و نگار جواهریان نیز حضور داشتند.
اصغر دشتی: این اثر به معنای واقعی کلمه رپرتوآر نیست
علیاصغر دشتی سرپرست گروه دن کیشوت در ابتدای سخنان خود به آخرین فعالیتهای گروه اشاره کرد و افزود: «نمایش ملانصرالدین که دو سال و نیم پیش در تالار مولوی به صحنه رفت، آخرین اثری است که از گروه اجرای عمومی شده است.»
وی با بیان اینکه پس از آن تمرینات نمایش "شهرزاد" را آغار کردند، عنوان کرد: «مایل بودیم که این اثر را در جشنواره تئاتر فجر و مجموعه تئاتر شهر به صحنه ببریم اما از آنجایی که این پروژه نیازمند امکانات سختافزاری بود و به شکل تئاتر محیطی اجرا میشد، موفق به اجرای این اثر نمایشی نشدیم.»
دشتی با اشاره به اینکه پس از آن به سراغ پروژه گالیور رفتند، اظهار کرد: «نمایش "گالیور" را به بخش تجربههای نو جشنواره تئاتر فجر ارائه دادیم که متأسفانه در بازبینیها رد شد و پس از آن نیز به تالار مولوی که تنها مکان مناسب برای اجرای این اثر بود پیشنهاد دادیم ولی شرایط اجرای کار در تالار مولوی هم فراهم نشد.»
وی ادامه داد: «بعد از این وقفه، مدیریت تئاتر شهر از ما برای اجرای اثر دعوت کردند و از آنجایی که امکان اجرای "گالیور" در تالار چهارسو وجود نداشت، به طرح دیگری که قابلیت اجرا در این محل را داشته باشد فکر کردیم که در نتیجه به ایدهای برای خلق یک اثر دست پیدا کردیم.»
سرپرست گروه دن کیشوت با بیان اینکه یکی از دغدغههای جامعه تئاتر این است که همواره بتواند آثارشان را حفظ و نگهداری کنند، گفت: «متأسفانه در کشور ما یک اثر با وجود اینکه با دشواریهای زیادی خلق میشود ولی میزان اجرای آن با وجود استقبال تماشاگران، مدت کمی است و در واقع بین زمان اجرا و زحمتی که برای تولید آن اثر کشیده شده، توازن برقرار نیست، در نتیجه همیشه تمایل داشتیم آثارمان را به شکل رپرتوآر اجرا کنیم.»
دشتی تصریح کرد: «رپرتوآری که در حال حاضر قرار است اجرا کنیم، شاید به معنای واقعی کلمه رپرتوآر نباشد ولی ما با این رپرتوآر جمعبندی از فعالیت 10 ساله گروه خواهیم کرد تا فاز جدیدی را آغاز کنیم.»
کارگردان نمایش "ملانصرالدین" و "پینوکیو" در ادامه افزود: «ما در این رپرتوآر قطعاتی از اجراهایی که داشتهایم را به صحنه میبریم. در نظرسنجی که از تماشاگران داشتیم دریافتیم که 60 تا 70 درصد تماشاگران آثار اولیه گروه را تماشا نکردهاند، به همین دلیل با اجرای قطعاتی از آثار، رویکرد کلی گروه را نسبت به قهرمانانی که تماشاگر آنها را میشناسد، نشان میدهیم.»
وی با اشاره به اینکه در این رپرتوآر تمرینات فقط منوط به اجرا نیست، خاطرنشان کرد: «تلاشمان این است که به استمرار و تکامل برسیم و تمامی این کارها در ادامه حیاتمان تأثیرگذار است.»
وی با اشاره به موسیقی این اثر، عنوان کرد: «موسیقی کار زنده است و فرشاد فزونی علاوه بر قطعاتی که قبلاً ساخته، برای متریالهای جدید، قطعات جدیدی ساخته است. در واقع در این اثر 100 دقیقهای نیمی از زمان اجرا شامل قطعاتی است که پیش از این اجرا شدهاند.»
دشتی با اشاره به اینکه کار به صورت اپیزودیک اجرا میشود، خاطرنشان کرد: «تلاش شده که پیوند ملایمی میان اپیزودها برقرار شود.»
این کارگردان تئاتر اظهار کرد: «بعد از وقفههایی که رخ داد ما نیاز به بازسازی شرایط گروه داشتیم ولی با این حال ما تلاش کردیم که در قید و بند محل تحمیلی قرار نگیریم و هیچ وقت قصد نداشتیم شرایطی را برای مغزمان محدود کنیم و در این کار خواستیم به نحوی یک بار خودمان را مرور کنیم.»
نسیم احمدپور: تلاش کردیم این مجموعه آثار را به اجرایی واحد تبدیل کنیم
در ادامه این نشست نسیم احمدپور طراح ایده و دراماتورژ گفت: «نکته مهمی که درباره اجراهای گروه دن کیشوت وجود دارد این است که هر اجرا باید در مسیر فعالیت این گروه اجرا شود. در این میان تماشاگرانی هستند که ناگهان به گروه ملحق میشوند و ممکن است از اول اجراها با ما همراه نبوده باشند.»
وی افزود: «بنابراین باید اجرای این اثر به شکلی میبود که تماشاگران بتواند پروسه خلق و شکلگیری این ایدهها را در اجراها ببیند.»
احمدپور با بیان اینکه امکان اجرای آثار پیشین در تالار چهارسو فراهم نبود، خاطرنشان کرد: «بنابراین تمام علاقهها و اجراهای گذشته را روی هم گذاشتیم و در مجموع این رپرتوآر شکل گرفت.»
این نویسنده با اشاره به اینکه بخشی از این رپرتوآر به محسن اختصاص دارد، عنوان کرد: «ما تلاش کردیم این مجموعه تبدیل به اجرایی واحد شود و قسمتهایی از اجراهای گذشته را انتخاب کردیم که جوهره آن اثر را نشان دهد.»
وی در توضیح بیشتر درباره محسن، اظهار کرد: «محسن یک اسم کاملاً عام است و گویی به فرهنگ و شرایط خاصی تعلق ندارد و امیدوارم که این کاراکتر مجوز کاراکتر شدنش را پیدا کند.»
احمدپور یادآور شد: «اسم محسن یک کلید واژه است تا ذهن ما شمایلی را براساس آن اسم بازسازی کند.»
این نویسنده در پایان گفتههایش تصریح کرد:«البته ایده خلق شخصیت محسن ایدهای قدیمی بود و اینگونه نبود که در این مقطع زمانی مجبور باشیم به محسن برسیم.»
فریبا کامران: تماشاگران با این کار ارتباط برقرار خواهند کرد
فریبا کامران از بازیگران گروه دن کیشوت در ابتدا عنوان کرد:«هر بار کار با اصغر دشتی ورود به یک دنیای جدید است و به نحوی یک جور بازسازی است.»
وی با بیان اینکه کار اصغر دشتی نیازمند توانایی بالای جسمی و روحی است، بیان کرد:«بازی در آثار او بازیگر را برای ادامه مسیر آماده میکند.»
کامران تصریح کرد:«با وجود اینکه قسمتی از آثار را پیش از این نیز به صحنه برده بودیم، ولی با این حال برقرار کردن توازن میان اپیزودها انرژی زیادی میطلبد.»
این کارگردان با اشاره به اینکه این تجربه برایش بسیار رضایت بخش بوده است، اظهار کرد:«قطعاتی که از کارها انتخاب شده به نظرم میتواند ارتباط لازم را حتی با تماشاگرانی که کارها را ندیدهاند، برقرار کند.»
هدایت هاشمی: بازی در این کار توانایی و انرژی زیادی میطلبد
هدایت هاشمی در ابتدا با بیان اینکه عضو گروه پاپتیها است، گفت:«به نظرم گروه پاپتیها و دن کیشوت هر دو از یک منشأ سرچشمه میگیرند و ما در چندین کار با همدیگر همکاری داشتهایم.»
وی با بیان اینکه بازی در آثار دشتی باعث اضافه شدن یک مفهوم جدید به بازیگری میشود، تصریح کرد:«در کارهای او همیشه به یک نوع جدیدی از توان بدنی خودم آگاه میشوم و در واقع در کارهای دشتی بازیگر با یک گرافیک حرکتی نو روبرو میشود.»
هاشمی ادامه داد:«در این کار مجموع این آثار را اجرا میکنیم و در مییابیم که بدن بازیگر چقدر به نیرو و انرژی متفاوتی برای اجرای این اثر احتیاج دارد، چرا که بازیگر در عرض چند دقیقه باید ذهن و بدن خود را از یک شرایط اجرایی به شرایط اجرایی جدیدی تغییر دهد که این نیازمند توانایی بالایی از سوی بازیگران است.»
رامین سیاردشتی: تجربه حضور در این رپرتوآر بسیار مفید بود
رامین سیاردشتی از دیگر بازیگران گروه در ابتدا با اشاره به اینکه در این اثر اتفاقات دشواری در بازیگری رخ میدهد عنوان کرد: «یک کار جدید در این رپرتوآر میبینم و اپیزود اولی که قرار است اجرا شود یکی از مشکلترین قسمتهای اجرایمان است.»
سیاردشتی اظهار نگرانی کرد و افزود: «امیدوارم اتصال اپیزودها به خوبی انجام شود. البته مطمئن هستم که تجربه یک رپرتوآر را داشتن تجربه بسیار مفیدی است؛ چرا که بازیگر میتواند خودش را محک بزند که در فاصلههای زمانی کوتاه بازی و در اجراهای متفاوت چگونه است.»
نگار جواهریان: کار با دشتی باعث میشود بازیگر داشتهها و نداشتههای خود را مرور کند
در ادامه نشست "نگار جواهریان" گفت:«تاکنون در دو اثر شهرزاد و گالیور با گروه دن کیشوت همکاری داشتهام که متأسفانه هیچکدام هم اجرا نشدهاند.»
وی ادامه داد: «برای یک بازیگر کار کردن با اصغر دشتی گویی مرور داشتهها و نداشتههای بازیگر است و دشتی همان چیزهایی را از بازیگر میخواهد که از پیش تجربهاش را نداشته است.»
جواهریان با اشاره به اینکه این همکاری برایش بسیار خوشایند و نادر است یادآور شد:«در این میان آنچه نگران کننده است، وضعیت گروههای تئاتری است.»
"رپرتواری از آثار گروه تئاتر دن کیشوت با رونمایی از محسن" از اول دیماه ساعت 19:30 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه میرود.
بازیگران این اثر به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: شهاب انوشا، آرش بزرگزاده، نگار جواهریان، عباس حبیبی، مینا درودیان، رامین سیاردشتی، ناز شادمان، حسن عقیقی، فریبا کامران، بنفشه نجاتی و هدایت هاشمی.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: آهنگساز: فرشاد فزونی، طراح لباس: مژگان عیوضی، طراح پوستر و بروشور: فرهاد فزونی، دستیارکارگردان، برنامهریز و مدیر تولید: نورالدین حیدری ماهر، ویدئو و انیمیشن: سیاوش بهنامنژاد، منشی صحنه: پریسا گودرزی، آنیتا علی مددی، مدیر صحنه: آرش والینژاد، روابط عمومی: منصوره بسمل.