در حال بارگذاری ...
...

کارگردان نمایش ”اپرای تن ها”: تعزیه، اپرای ایرانی است

کارگردان نمایش ”اپرای تن ها”: تعزیه، اپرای ایرانی است

کارگردان نمایش "اپرای تن‌ها" گفت: شکل اجرای نمایش "اپرای تن‌ها" قاعدتا خیابانی نیست.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، روح الله سمیع درباره نمایش " اپرای تن ها" که این روزها در محوطه خانه هنرمندان اجرا می‌شود گفت: این نمایش مناسب اجرای صحنه ای است و شکل اجرای ما قاعدتا خیابانی نیست. اما مشکلات و عدم همکاری و دخالت افرادی که از تئاتر سررشته ای ندارند کار را به این شکل در آورد و ما ناچار شدیم به دکتر سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان پناه آوریم و به پیشنهاد ایشان، نمایش " اپرای تن ها" را در محوطه خانه هنرمندان اجرا می کنیم.
سمیع در ادامه گفت: در نمایش " اپرای تن ها" دو عنصر نور و موسیقی تاثیر ویژه ای دارند. اما در فضای باز محوطه خانه هنرمندان ما تنها از بخشی از موسیقی زنده استفاده می کنیم و به ناچار جلوه های ویژه صوتی حذف شده اند. از سوی دیگر در پردازش دو شخصیت جن و کرکس عنصر نور و جلوه های ویژه نیاز داشتیم که در این مورد هم منصرف شدیم. اما در عوض با میزانسن های تعزیه ای کار را سامان دادیم  و اکنون نمایش " اپرای تن ها" بیش از تئاتر به سمت تعزیه رفته است.
وی افزود: البته کار در فضای باز به شکل ناخودآگاه این گونه می طلبید که کار را به تعاریف تعزیه نزدیک تر کنیم.
 کارگردان نمایش " اپرای تن ها"  در ادامه گفت: تعزیه گونه ای از اپرای ایرانی است و من با همین نیت به سراغ این متن آمدم. سال ها از عمر تعزیه می گذرد و تاکنون هیچ کس به فکر نوآوری در این زمینه نیفتاده و تغییری در تعزیه ایرانی به وجود نیاورده است. من به عنوان کسی که دغدغه تئاتر ایرانی دارد، کوشیدم متنی نو ارائه بدهم. به همین منظور شخصیت شیر ایرانی را محور کار قرار دادم و کوشیدم عرق ملی را در قالب اثری مذهبی در روح مخاطب بدمم.
سمیع در ادامه با اشاره به ترکیب زنده و عروسکی نمایش و استفاده از ماسک در " اپرای تن ها" گفت: شخصا معتقدم ماسک نوعی عروسک است. چون بازی با ماسک شیوه های خاص خود را دارد. موسیقی کار هم با موسیقی رایج در تعزیه تفاوت دارد. در سازبندی کار مهدی زارع آهنگساز نمایش با ترکیب سازهایی نامتعارف برای تعزیه همچون سنتور، کمانچه، تار، دمام، تنبک و... گوشه های موسیقی ایرانی که کمتر مورد توجه قرار می گیرند مثل سه گاه را احیا کرده است. از سوی دیگر ما از گوشه هایی مثل همایون و سه گاه استفاده کردیم که در تعزیه  مورد استفاده قرار نمی گیرند. در لحظه های حضور ذوالجناح حتی به سمت مقام دشتی بختیاری نیز حرکت کرده ایم.
سمیع درباره فرم اجرایی " اپرای تن ها" نیز گفت: این نمایش ترکیبی از سه داستان به هم پیوسته است. نخست سفر زعفر جنی به کربلا ، سپس داستان شیر که " اپرای تن ها" از آن برگرفته شده و در نهایت داستان ذوالجناح. ما فعلا فقط بخش میانی این متن را اجرا می کنیم. اما قصد دارم در آینده هر یک از این سه بخش را به شیوه ای متفاوت روی صحنه ببرم.کار بعدی ام هم کارگردانی تعزیه ذوالجناح است.
نمایش " اپرای تن ها" تا 12 دی ماه هر روز ساعت ۱۵ در محوطه خانه هنرمندان اجرا می شود.