انتشار فراخوان کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی تئاتر

بخش کارگاه‌های آموزش و نشست‌های تخصصی سی امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با مدیریت محمودرضا رحیمی؛ با رویکرد آموزشی- پژوهشی و بهره‌گیری از استادان برجسته حوزه‌های گوناگون هنر نمایش از کشورهای مختلف، برگزار خواهد شد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ بخش کارگاههای آموزش و نشستهای تخصصی شامل 4 کارگاه و 4 سمینار است که استفاده حداکثری هنرمندان، دانشجویان، استادان دانشگاه و هنردوستان هدف اصلی برگزارکنندگان است. لذا نظر به محدودیت های موجود در ظرفیت کارگاهها و با توجه به تخصصی بودن مباحث آموزشی، ستاد برگزاری بر آن است تا بر اساس اولویت های ثبت نام و شرایط متقاضیان امکان استفاده هنرمندان بیشتری را از این فرصت مغتنم آموزشی فراهم کند.
بر همین اساس عنوان و اهداف کارگاه ها و نشست های تخصصی به این شرح اعلام می شود.
1- سمینار «مدیریت تئاتر چیست؟»: ژاک لسل( Jacques Lassalle ) از کشور فرانسه– ظرفیت 50 نفر
در این نشست تخصصی مدیر سابق کمدی فرانسز با ارائه مثال هایی از نحوه مدیریت تئاتر در این مجموعه (کمدی فرانسز) و تئاترهای دیگری که وی مدیریت آنها را بر عهده داشته، به بیان مبانی اصلی مدیریت در حوزه هنر می پردازد. این سمینار در دو بخش برگزار می شود: در بخش اول ژاک لسل به بررسی مدیریت کلان تئاتر در فرانسه می پردازد و در بخش دوم به طور خاص تر و با ارائه نحوه کار خود در کمدی فرانسز به بررسی مبانی مدیریت هنری خواهد پرداخت.
2- سمینار « میزانسن چیست؟» : ژاک لسل از کشور فرانسه – ظرفیت 50 نفر
ژاک لسل کارگردان پر تجربه فرانسوی در این سمینار به بیان مبانی کارگردانی می پردازد. وی با استفاده از یک متن کلاسیک "مدرسه زنان" اثر مولیر در طی دو جلسه به همراه شرکت کنندگان در سمینار به بررسی نحوه برخورد با متن از ابتدا تا مرحله اجرا خواهد پرداخت. لسل در دسامبر سال ۲۰۱۱ نمایشنامه "مدرسه زنان" را در کمدی فرانسز به روی صحنه برده است. سبک کار این کارگردان کهنه کار "نئو کلاسیک" است.
3- سمینار «خلاقیت بازیگراز سنت تا مدرنیته، ماورای مرزهای فرهنگی » : ژان ماری پرادیه (Jean-Marie Pradier ) از کشور فرانسه – ظرفیت 50 نفر
در کشورهای چون چین و ژاپن، با توجه به قدمت و غنای مراسم آیینی و نمایشی، بازیگران و کارگردانان همواره با استفاده از این پیشینه به خلق آثار مدرنی می پردازند که هویت کاری آنها را تشکیل می دهد. بدین معنا که با وجود تفاوت سبک کارگردانان مختلف، تئاتر مدرن ژاپنی دارای هویتی خاص است. در این کارگاه ژان ماری پرادیه، رئیس خانه علوم انسانی پاریس- شمال و بنیان گذار خانه صحنه شناسی اقوام (اتنوسنولوژی) به بررسی چگونگی این اتفاق و نحوه برخورد هنرمندان مدرن با سنت ها می پردازد.
4- سمینار «بازی با فضا در مکان های غیرنمایشی» : ژان ماری پرادیه از کشور فرانسه – ظرفیت 50 نفر
در این سمینار، ژان ماری پرادیه به بررسی چگونگی استفاده از عوامل نمایشی در مکان های که برای تئاتر پیش بینی نشده اند می پردازد.
5- کارگاه « میزانسن، افسانه شخصی اجراگر» : رابینسون سائوتسوی(Sawitzki Robinson ) از کشور برزیل- ظرفیت 15 نفر
در این کارگاه عملی، به بررسی و ساخت پرفورمنس، با استفاده از افسانه شخصی اجراگر (personal mythology of performer) پرداخته می شود. در اینجا از اتو بیوگرافی به عنوان منبع خلاقیت استفاده می شود. هدف این کارگاه این است که با استفاده از تمرینات فیزیکی به دست آماده از تئاتر فیزیکال، حرکات موزون، سیرک و بوتو به عنوان وسیله و تکنیک بدنی برای خلاقیت، دست به تلاشی برای پیدا کردن منبع اصلی و رفرنس حرکت خلاقه بزند. در این کارگاه به کار روی بدن به عنوان مکان جغرافیائی که "درام" و " قصه" در آن اتفاق می افتد پرداخته می شود.
6- کارگاه «بدن در سایه ها» : یورگاس نانوریس( Georgios Nanouris ) از کشور یونان- ظرفیت 15 نفر
کارگاه بدن در سایه، به بازیگر کمک می کند تا با استفاده از سایه خود بتوانند به حرکات سیال بدنی دست یابد و با خلق تصاویر مختلف از سایه خود، بازیگر دوم(که همان سایه اش هست) را به نزد خود فراخواند.
7- کارگاه «ماسک و پرسونا»، : برایان دالی (Brian Dooley ) از کشور کانادا- ظرفیت 15 نفر
این کارگاه هم برای بازیگران و هم برای کارگردانان در نظر گرفته شده، در فرآیند فشرده این کارگاه شرکت کنندگان با زدن نیم ماسک های مختلف بر صورت خود و از طریق بازی های خود انگیخته به کشف شخصیت های نهفته در ماسک ها می پردازند و تخیلات و تصوراتشان را رها می سازند. این نیم ماسک ها به عنوان کاتالیزوری برای آزادسازی انگاره فرد عمل می کنند. برایان دالی، آموزش دیده مکتب ژان لکوک و کارگردان و نویسنده معروف کانادایی، هدف از این کارگاه را در این می داند که «نیم ماسک ها» بازیگران را برای خلق شخصیت های کاملاً فرم یافته ای هدایت می کنند. این نیم ماسکها که به بازیگران اجازه صحبت نیز می دهد سبب اکتشافات کلامی و فیزیکی خلاقانه در بازیگر می شود.
8- کارگاه « ارتباط تنفس و تصور» : پاتریک رامیو ( Patrick Rameau) از کشور آمریکا- ظرفیت 15 نفر
پاتریک رامیو بازیگر و استاد دانشگاه در آمریکا و فرانسه، در این کارگاه با استفاده از ابزاری همچون تنفس و موسیقی فولکولور به دنبال رسیدن به یک بازیگر بدون مرز و محدودیت است. تمرینات او بر پایه تنفس و حرکات بدنی قرار گرفته و معتقد است جهان ما(بازیگر) بر اساس تجربه و تصور به وجود آمده است، به همین دلیل ما به دنبال پرورش بازیگرانی هستیم که آزادانه کار می کنند و به دور از مرزبندی و کلیشه های از پیش تعیین شده هستند.
لازم به یادآوری است اولویت حضور در سمینارها به ترتیب با استادان دانشگاه، فارغ التحصیلان ، دانشجویان و هنرمندان حوزه تئاتر است. همچنین نظر به مرتبط بودن کارگاه ها با حوزه های بازیگری و کارگردانی، اولویت حضور با بازیگران و کارگردانان تئاتر است.
متقاضیان برای حضور در این کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی تئاتر می توانند با مراجعه به سایت جشنواره www.fitf.ir نسبت به تکمیل فرم ثبت نام خود؛ حداکثر تا تاریخ 25 دی ماه 1390 اقدام نمایند و به همراه مدارک لازم فرم ثبت نام را به دبیرخانه دائمی جشنواره های مرکز هنرهای نمایشی به نشانی: تهران، خ حافظ – خ استاد شهریار – جنب تالار وحدت – مرکز هنرهای نمایشی تلفن: 66710702 تحویل نمایند.
همچنین علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با پست الکترونیکی kargah.amoozesh@gmail.com با آقای حمید اعتمادی مکاتبه کنند.
یادآوری می شود کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 5 تا11 بهمن 1390 برگزار می شود.
سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز با دبیری رحمت امینی از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری برگزار خواهد شد.