فراخوان کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر

بخش کارگاه‌های آموزشی ( workshop) و نشست‌های تخصصی سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با رویکرد آموزشی - پژوهشی و با بهره‌گیری از استادان برجسته حوزه‌های گوناگون هنر نمایش از کشورهای مختلف، فراخوان این بخش را به شرح زیر اعلام می‌کند.
استفاده حداکثری هنرمندان، دانشجویان، استادان دانشگاه و هنردوستان هدف اصلی برگزارکنندگان است. لذا نظر به محدودیتهای موجود در ظرفیت کارگاهها و با توجه به تخصصی بودن مباحث آموزشی، ستاد برگزاری بر ان است تا بر اساس اولویتهای ثبتنام و شرایط متقاضیان امکان استفاده هنرمندان بیشتری را از این فرصت مغتنم آموزشی فراهم نماید.
عنوان واهداف کارگاهها و نشستهای تخصصی:
1- سمینار «مدیریت تئاتر چیست؟»: ژاک لسل( Jacques Lassalle ) از کشور فرانسه– ظرفیت 50 نفر
در این نشست تخصصی مدیر سابق کمدی فرانسز با ارائه مثالهایی از نحوه مدیریت تئاتر در این مجموعه (کمدی فرانسز) و تئاترهای دیگری که وی مدیریت آنها را بر عهده داشته به بیان مبانی اصلی مدیرت در حوزه هنری میپردازد.
این سمینار در دو بخش برگزار می شود: در بخش اول ژاک لسل به بررسی مدیریت کلان تئاتر در فرانسه می پردازد و در بخش دوم به طور خاصتر و با ارائه نحوه کار خود در کمدی فرانسز به بررسی مبانی مدیریت هنری خواهد پرداخت.
2- سمینار « میز آن سن چیست؟» : ژاک لسل از کشور فرانسه – ظرفیت 50 نفر
ژاک لسل کارگردان پر تجربه فرانسوی در این سمینار به بیان مبانی کارگردانی می پردازد. وی با استفاده از یک متن کلاسیک (مدرسه زنان از مولیر) در طی دو جلسه به همراه شرکتکنندگان در سمینار به بررسی نحوه برخورد با متن از ابتدا تا مرحله اجرا خواهد پرداخت.
لسل دسامبر ۲۰۱۱ نمایشنامه مدرسه زنان را در کمدی فرانسز به روی صحنه برد. سبک کار این کارگردان کهنه کار "نئو کلاسیک" است.
3- سمینار «خلاقیت بازیگراز سنت تا مدرنیته، ماورای مرزهای فرهنگی»: ژان ماری پرادیه (Jean-Marie Pradier ) از کشور فرانسه – ظرفیت 50 نفر
در کشورهای چون چین و ژاپن، با توجه به قدمت و غنای مراسم آیینی و نمایشی، بازیگران و کارگردانان همواره با استفاده از این پیشینه به خلق آثار مدرنی میپردازند که هویّت کاری آنها را تشکیل می دهد.
بدین معنا که با وجود تفاوت سبک کارگردانان مختلف، تئاتر مدرن ژاپنی دارای هویتی خاص است. در این کارگاه ژان ماری پرادیه، رئیس خانه علوم انسانی پاریس- شمال و بنیان گذار خانه صحنه شناسی اقوام (اتنو سنو لوژی) به بررسی چگونگی این اتفاق و نحوه برخورد هنرمندان مدرن با سنتها میپردازد.
4- سمینار «بازی با فضا در مکانهای غیرنمایشی» ژان ماری پرادیه از کشور فرانسه – ظرفیت 50 نفر
در این سمینار، ژان ماری پرادیه به بررسی چگونگی استفاده از عوامل نمایشی در مکانهای که برای تئاتر پیشبینی نشدهاند می پردازد.
5- کارگاه «میزآن سن، افسانه شخصی اجراگر»:رابینسون سائوتسوی(Sawitzki Robinson ) از کشور برزیل- ظرفیت 15 نفر
در این کارگاه عملی، به بررسی و ساخت پرفورمنس، با استفاده از افسانه شخصی اجراگر ( personal mythology of performer) پرداخته می شود. در اینجا از اتو بیوگرافی به عنوان منبع خلاقیت استفاده می شود.
هدف این کارگاه این است که با استفاده از تمرینات فیزیکی به دست آماده از تئاتر فیزیکال، حرکات موزون، سیرک و بوتو به عنوان وسیله و تکنیک بدنی برای خلاقیت، دست به تلاشی برای پیدا کردن منبع اصلی و رفرنس حرکت خلاقه بزند.
در کارگاه به کار روی بدن به عنوان مکان جغرافیائی که " درام" و " قصه" در آن اتفاق میافتد، پرداخته میشود. در واقع سوال اصلی این کارگاه، بدن به عنوان یک امکان، مکان و موضوع وجود پرفورمنس است.
6- کارگاه «بدن در سایهها، یورگاس نانوریس( Georgios Nanouris ) از کشور یونان- ظرفیت 15 نفر
کارگاه بدن در سایه، به بازیگر کمک میکند تا با استفاده از سایه خود بتوانند به حرکات سیال بدنی دست یابد و با خلق تصاویر مختلف از سایه خود، بازیگر دوم(که همان سایهاش هست) را به نزد خود فراخواند.
7- کارگاه «ماسک و پرسونا»،:برایان دالی (Brian Dooley ) از کشور کانادا- ظرفیت 15 نفر
این کارگاه هم برای بازیگران و هم برای کارگردانان در نظر گرفته شده، در فرایند فشرده این کارگاه شرکتکنندگان با زدن نیمماسکهای مختلف بر صورت خود و از طریق بازیهای خود انگیخته به کشف شخصیتهای نهفته در ماسکها می پردازند و تخیلات و تصوراتشان را رها میسازند. این نیمماسکها به عنوان کاتالیزوری برای آزادسازی انگاره فرد عمل میکنند
برایان دالی، آموزش دیده مکتب ژان لکوک و کارگردان و نویسنده معروف کانادایی، هدف از این کارگاه را در این میداند که «نیمماسکها» بازیگران را برای خلق شخصیتهای کاملاً فرمیافتهای هدایت میکنند، شخصیتهایی آپولونی و دیونوزوسی، کمدی و تراژدی و در نهایت جسارت و زیرکی. این نیمماسکها که به بازیگران اجازه صحبت نیز میدهد سبب اکتشافات کلامی و فیزیکی خلاقانه در بازیگر میشود.
8- کارگاه «ارتباط تنفس و تصور» پاتریک رامیو ( Patrick Rameau) از کشور آمریکا- ظرفیت 15 نفر
پاتریک رامیو بازیگر و استاد دانشگاه در آمریکا و فرانسه، در این کارگاه با استفاده از ابزاری همچون تنفس و موسیقی فولکولور به دنبال رسیدن به یک بازیگر بدون مرز و محدودیت است. تمرینات او بر پایه تنفس و حرکات بدنی قرار گرفته و معتقد است جهان ما(بازیگر) بر اساس تجربه و تصور به وجود آمده است، به همین دلیل ما به دنبال پرورش بازیگرانی هستیم که آزادانه کار می کنند و به دور از مرزبندی و کلیشههای از پیشتعیین شده هستند.
9- نمایشگاه عکس آخرین اجرای رابرت ویلسون ( Robert Wilson) به نام«زندگی و مرگ مارینا آبراموویچ» با حضور عکاس(امید هاشمیان) و جلسات پرسش و پاسخ پیرامون مبحث پرفرمنس آرت
امید هاشمیان دانشجوی دکتری فیزیکال تئاتر سوربون فرانسه است و از شاگردان و همکاران مارینا آبراموویچ و رابرت ویلسون است.
- اولویت حضور در سمینارها به ترتیب با استادان دانشگاه، فارغالتحصیلان ، دانشجویان و هنرمندان حوزه تئاتر است.
- نظر به مرتبط بودن کارگاهها با حوزههای بازیگری و کارگردانی، اولویت حضور با بازیگران و کارگردانان تئاتر است.
زمان ثبت نام
متقاضیان محترم میتوانند فرم ثبتنام تکمیل شده خود را حداکثر تا تاریخ 25 دی ماه 1390 به همراه مدارک لازم به دبیرخانه دائمی جشنوارههای مرکز هنرهای نمایشی تحویل نمایند
نشانی: تهران، خ حافظ – خ استاد شهریار – جنب تالار وحدت – مرکز هنرهای نمایشی – دبیرخانه دائمی جشنوارهها – تلفن: 66710702
برای اطلاعات بیشتر با پست الکترونیکی kargah.amoozesh@gmail.com مکاتبه کنید.
مدیر کارگاههای جشنواره سیام فجر
محمودرضا رحیمی
فرم تقاضای حضور در کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی
سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
1390
نام و نام خانوادگی:
تاریخ تولد:
نام دانشگاه محل تدریس / تحصیل:
رشته تحصیلی(با ذکر گرایش):
مقطع تحصیلی:
شماره تماس:
نشانی:
نشانی الکترونیکی:
علاقمند به حضور در سمینار/کارگاه ....................................................... هستم.
اینجانب ....................................... با اطلاع از ظوابط کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی، تقاضای خود را اعلام می نمایم.
امضاء
نام و نام خانوادگی