ایرج راد:امروز در تئاتر ایران همه چیز اتفاقی است
بدون داشتن گروههای دائمی ، امکانات ، سالن ، بودجه مشخص برای گروهها و برنامه ریزی مشخص، جشنواره مطلوب داشتن بی معناست.
مهر: بدون داشتن گروههای دائمی ، امکانات ، سالن ، بودجه مشخص برای گروهها و برنامه ریزی مشخص جشنواره مطلوب داشتن بی معناست.
"ایرج راد" مدیرعامل خانه تئاتر با بیان این مطلب گفت : برگزاری جشنواره تئاتر برای مردم نیست. در حال حاضر جشنواره های تئاتر محملی برای تبادل یافته ها، تکنیک های جدید و روش های خلاقانه بین دست اندرکاران وهنرمندان است .
وی افزود : درگذشته رسم براین بود که بهترین ها از گروه های دانشجویی آماتوری و حرفه ای برای حضور در جشنواره انتخاب و در یک مسابقه، کارهای بهتر، ارزش گذاری و تشویق می شدند .
وی گفت: امسال نیز نمایش ها ابتدا اجرای عمومی می شوند و بعد به جشنواره راه پیدا می کنند. این روش این حسن را دارد که عجله ای که درسال های گذشته برای آماده کردن نمایش ها وجود داشت، ازبین رفته است و نمایشی که در اجرای عمومی پختگی لازم را پیدا کرده، به جشنواره راه پیدا می کند.
راد اضافه کرد : اما مشکلی که درتئاترما وجود دارد، عدم انسجام و دائمی نبودن گروههای نمایشی است. اعضای گروهی که الان نمایش را روی صحنه می برد، پس از اتمام کار همگی پراکنده می شوند و جمع کردن این افراد پس از چهار یا پنج ماه، کارآسانی نیست و برای یک کارگردان گاهی اوقات جمع کردن گروه قبلی امکانپذیر نیست. دراین شرایط، تغییر چند بازیگرباعث می شود که نمایش کیفیت لازم را نداشته باشد .
ایرج راد با بیان اینکه در تئاتر امروز جامعه ما، همه چیزبه شکل اتفاقی صورت می گیرد، تصریح کرد : اگر بخواهیم به تعریف درستی ازجشنواره برسیم، ابتدا باید تعریف درستی ازروند تئاترداشته باشیم که تا رسیدن به این تعریف طبیعی است که جشنواره مطلوبی هم نخواهیم داشت و با این امکانات مختصر نمی توانیم تقاضای چنین چیزی داشته باشیم .
مدیرعامل خانه تئاتر خاطرنشان کرد : با داشتن سالی هزار نفر فارغ التحصیل رشته تئاتر و هنرهای نمایشی و امکانات وسالن های محدود ، آشفته بازار در تئاتر وجود دارد. باید برای تئاتربرنامه ریزی دقیق صورت گرفته وامکانات اجرایی برای آن فراهم شود .