در حال بارگذاری ...
...

دعوت دانشگاه نیویورک از هنرمندان، معلمان، مدیران و علاقمندان در زمینه تئاتر کودک و نوجوان

دعوت دانشگاه نیویورک از هنرمندان، معلمان، مدیران و علاقمندان در زمینه تئاتر کودک و نوجوان

تئاتر کودک و نوجوان در حال حاضر در پی کشف راه‌هایی برای تغییر و تبدیل این حوزه از تئاتر به دیدگاهی هنرمندانه و اهمیت نقش مخاطب در این بخش است.

1- نقش مخاطب
مخاطب کجاست؟ برداشت او دقیقاً از مکان‌های دسترسی به  تئاتر چیست؟ تئاتر همه جانبه چیست و چرا این موضوع تمام تصورات ما را تصرف کرده است؟ آیا روش‌های تکامل یافته‌ای وجود دارد که بتواند پاسخی برای نگرانی‌های امروز در ارتباط با تئاتر کودک و نوجوان باشد؟ چگونه می‌توان میان درام، تئاتر و مخاطب ارتباط برقرار کرد؟
2- نقش نویسنده
شکل نگارش امروزی چیست؟ آیا حضور دراماتور در این بخش کاهش و یا افزایش یافته است؟ تم مشترک در زندگی روزمره امروزی (خانه، مهاجرت، هویت فرهنگی و...) در برخورد با مسائل آشنا و همیشگی چیست؟ آیا این تطابق نمایشنامه‌های جدید را از بین خواهد برد؟ چگونه یک نویسنده می‌تواند در دنیایی که همه چیز تحت تاثیر غالب بصری، فیزیکی و تعاملی است کار کند؟
3- نقش خالق
آیا ما واقعاً می‌خواهیم اثری را خلق کنیم؟ آیا مسائل فرهنگی، اخلاقی، آداب و رسوم و... در آثار ما مشهود است؟ گروه موسیقی، نویسنده، کارگردان و هنرمند کدام یک منجر به خلق این اثر شده است؟ چه شکل و محتوایی از اثر امروزه برای ما الهام‌بخش است؟
4- تکمیل و ارائه فرهنگ‌ها
روند روبه رشد جمیعت مخاطبان این حوزه سوالات زیادی را در مورد روش خلق اثر و  ارائه تئاتر کودک و نوجوان به همراه دارد. تئاتر  دو زبانه، مخاطبان مختلف تئاتر، تئاتر برای کودکان با اختلالات شنوایی و بینایی، کودکان مبتلا به اوتیسم و... چگونه می‌توان این همه جوامع مختلف را مورد خطاب قرار داد؟ از چه نقطه‌ای این تئاتر آغاز خواهد شد؟ دقیقاً تئاتر برای کودکان چیست؟ آیا بیشتر در مورد توسعه هنر در بین این مخاطبان است؟
5- بُعد بین‌المللی
حضور جهانی تئاتر کودک و نوجوان روند رو به رشدی را در پیش رو دارد. تولیدات و متون نمایشی میان مرزها و فرهنگ‌ها در حرکتند. این متون و تولیدات ترجمه شده چه پیامدهایی برای فرهنگ مهمان به همراه خواهد داشت؟ ما از تبادلات فرهنگی بین‌المللی چه چیزهایی می‌آموزیم؟
سوال حاکم بر این موضوع کشف راه‌هایی است که تئاتر کودک و نوجوان تحت تاثیر آن نیروهای عظیم جهانی در حال تغییر است.
ما پیشنهادات را از 4 روش زیر پذیرا هستیم:
1- ارائه مقاله: شرکت‌کنندگان باید عنوان مقاله خود را به همراه چکیده‌ای از مقاله (در حدود 100 کلمه) در زمینه‌های ذکر شده ارسال کنند. مقالات توسط کمیته انتخاب و براساس منطقه ارسال مقاله داوری خواهند شد. هر مقاله در حدود 15 دقیقه ارائه خواهد شد و بعد از آن بحث و گفت‌وگو با دیگر شرکت‌کنندگان صورت خواهد گرفت.
2- کارگاه: شرکت کنندگان باید عنوان کارگاه خود را به همراه چکیده‌ای از آن (حدود 100 کلمه) در زمینه‌های ذکر شده را ارسال کنند. این کارگاه آموزشی باید به عنوان یک تجربه تعاملی بین شرکت‌کنندگان در کنفرانس و تسهیل کننده موضوعات مطرح شده باشد و حالت یک سخنرانی را نداشته باشد. هر کارگاه 90 دقیقه زمان را به خود اختصاص خواهد داد.
3- اجرای پروژه‌های تئاتر برای کودکان و نوجوانان: شرکت‌کنندگان باید عنوان پروژه را به همراه چکیده‌ای از پروژه (در حدود 100 کلمه) در زمینه‌های ذکر شده را ارسال کنند. چکیده باید از یک صحنه و یا گزیده‌ای از کل پروژه باشد که در حدود 20 دقیقه قابل طرح باشد. این طرح باید مورد توجه تمامی گروه‌های سنی مخاطب قرار گیرد. دکور باید ساده و قابل حمل باشد و تکنیک‌های پیچیده نور و صدا را نداشته باشد.
4- نمایش‌های روایی: شرکت‌کنندگان باید عنوان نمایش روایی خود را به همراه چکیده‌ای از آن (در حدود 100 کلمه) در زمینه‌های ذکر شده به عنوان یک پروژه ارسال کنند. رسانه‌های سمعی و بصری می‌تواند در بخش مورد استفاده قرار گیرد. راوی در این بخش می‌تواند اشاره به یکی از تجارب شخصی خود در زمینه تئاتر کودک و نوجوان داشته باشد.
تمام درخواست‌های فنی باید در طرح گنجانده شود. با توجه به محدودیت‌های برنامه کمیته اجرایی قادر به انجام تمامی درخواست‌های شما نیست. هر طرح باید به همراه عکس و بیوگرافی مختصری از شرکت کننده ارائه شود.
آخرین فرصت ثبت‌نام: 15 فوریه 2012 مصادف با 26 بهمن ماه 1390