گزارشی از اجرای نمایشهای جشنواره تئاتر فجر در شهرستانها

سی‌امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حالی آغاز شده است که تعدادی از نمایش‌ها از سوی دبیرخانه این جشنواره برای اجرای عمومی در ۵ استان کشور انتخاب شدند.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از پایگاه اطلاعرسانی سی امین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، با اینکه ظاهرا مشکل عدم امکانات کافی و سالنهای استاندارد نمایش کماکان در برخی استانها مشکل اصلی در اجرا به شمار میرود اما استقبال غیرقابل انتظار مردم در استانهای مختلف به حدی تاثیرات مثبت برای هنرمندان به همراه داشت که تمامی این مسائل در حاشیه قرار گرفت.
آرش عباسی کارگردان نمایش "نویسنده مرده است" درباره اجرای گروه خود در استان گلستان گفت: به نظر من همه چیز به طرز بسیار عالی و شگفت انگیزی خوب بود، به نحوی که پس از این اجرا، گروه انرژی مثبت و بسیار خوبی برای اجراهای بعدی به دست آورد.
این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: با اینکه سالن تئاتر فخرالدین اسعد در گرگان کاملا مناسب نوع نمایش ما نبود، اما استقبال مردم و ارتباط آنان با نمایش به حدی بود که تمامی این مسائل را تحت الشعاع قرار داد.
وی درباره محتوای نمایش "نویسنده مرده است" گفت: این نمایش یک کار دو نفره است که به مشکلات یک هنرپیشه معروف برای کارگردانی اولین کارش می پردازد، به همین خاطر نوع ارتباط بین این دو نفر شکلدهنده نمایش است.
عباسی نوع روایت نمایش را ساده دانست و اظهار داشت: برقراری ارتباط مخاطب با این کار به دلیل روایت خطی و ساده آن بسیار راحت بود و در گرگان با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شد، هر چند که من معتقدم با توجه به شرایط کنونی کارهای آوانگارد و تجربی نیز میتواند در شهرستانها مورد توجه قرار گیرد.
اینکه کارها و گروهها بر چه اساسی در دبیرخانه انتخاب شدند و چرا برخی از گروهها تنها یک اجرا در شهرستانها داشتند، هنوز معلوم نیست.
محمدرضا عطایی فر نویسنده و کارگردان نمایش "سکوتی با سه نقطه" که در سه استان لرستان،کرمانشاه و خراسان شمالی اجرا داشته، در این خصوص گفت: متاسفانه ما در شهرستانها سالنهای مناسب و استاندارد برای اجرای تئاترهای صحنهای نداریم. در واقع بیشتر سالنهایی که برای نمایش در اختیار گروهها قرار میگیرند، سالنهای چند منظورهای هستند که از امکانات اصلی چون نورپردازی و مسائل این چنینی بهرهای ندارند. این مساله به خودی خود باعث صدمه زدن به نوع اجرای تئاترها میشود.
این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: البته به شخصه با چنین طرحی مبنی بر اجرای گروههای تئاتر در استانها موافق هستم؛ چرا که اینگونه برنامهها و نشستهایی که در حاشیه این جشنواره برگزار میشود، علاوه بر ایجاد ارتباطی مناسب بین هنرمندان شهرستان و تهران؛ سبب تبادل فرهنگی و امکان استفاده سایر استانها از جشنواره میشود.
عطاییفر با اشاره به فعالیت گروههای استانی اظهار داشت: همه میدانیم که گروههای زیادی در استانها مشغول کار هستند که به دلیل تعداد زیاد و امکانات پایین تنها تعداد کمی از آنها امکان حضور در جشنواره فجر را مییابند، به همین خاطر اجرای تئاتر در استانها میتواند بسیار موثر باشد و به منزله یک حرکت فرهنگی بسیار خوب تلقی شود، اما این در صورتی میتواند از مرحله آزمون و خطا به یک خطمشی مناسب منجر شود که امکانات پایهای برای یک اجرا مهیا شود.
این هنرمند در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر جابهجایی نمایشها در شهرهای مختلف گفت: خوشبختانه شهرهای انتخابی در فاصله چندان دوری از هم قرار ندارند، اما به دلیل اینکه ما در تهران اجرای صبح نداریم و اصولا گروه عادت به اجرای صبح ندارد در روزهای جشنواره بیشتر با خستگی صبح مجبور به اجرا بودیم ولی به دلیل استقبال خوب مردم و مهماننوازی هنرمندان سعی کردیم بهترین اجراها را ارائه دهیم.
وی درباره موضوع نمایش "سکوت با سه نقطه" بیان کرد: داستان از سکوت بین شخصیت ها سخن میگوید که در نتیجه عدم فاش شدن اسرار آنهاست و این سکوت به حدی طولانی میشود که باعث بروز برخی اتفاقات غیر قابل انتظار میشود ...
گلبرگ ابوترابیان کارگردان نمایش "مار خورده افعی شده" امکانات و سالن تئاتر را با وجود استقبال مخاطب، کم اهمیت میداند. وی در این خصوص گفت: استقبال مردم به حدی عالی بود که من و گروه تئاترمان ما کاملا شگفت زده شدیم. دیدن مردمی که از اقشار مختلف به سالن می آمدند بسیار جالب بود. به خصوص دیدن مردم دور از تئاتر و حضور قشر متفاوتی که همواره در اجراهای تئاتر حضور دارند، تجربه بسیار عالی بود.
این کارگردان در ادامه افزود: برای شخص من تنها مخاطب و بیننده مهم است و این مساله میتواند همه چیز را تحت الشعاع قرار دهد، به همین خاطر در صورت بودن مخاطب معتقدم اجرا کردن در هر شرایطی و حتی در کوه نیز مشکل نیست.
ابوترابیان درباره استقبال مردم گفت: ما انتظار حداکثر ۷۰ تا ۸۰ نفر را در هر نوبت داشتیم اما تماشاگری بالغ بر ۴۰۰ نفر در هر نوبت به سالن میآمد. این در حالی است که نمایش باید در سالنی با امکانات ارتباطی صورت به صورت اجرا شود، اما با اینکه ما نمایش را در این شرایط اجرا نکردیم؛ ارتباط مخاطبان با اثر بسیار عالی بود.
وی طرح اجرای استانی را مثبت خواند و گفت: تئاتر تنها با مخاطب ارزشمند است و حضور در شهرستانها باعث یافتن دیدگاه های تازه و فضای نو میشود.
این کارگردان درباره سوژه نمایش اظهار داشت: تنها میتوانم بگویم که این کار داستانی به معنای رایج آن نیست بلکه شرح زندگی بشری است که لا زمان و لا مکان روایت میشد. به نوعی که میتوان زندگی بشری در جوامع مختلف را در آن دید در واقع داستان از زمان جنینی و شروع یک انسان و نیازمندی وی آغاز میشود تا زمانی که وی قابلیت تصمیمگیری و اراده را مییابد.
ابوترابیان افزود: این کار اقتباسی کاملا آزاد از نمایشنامه نویس بزرگ و معاصر روسی "یوگنی گرشکاوتن" است که من به نوعی افتخار شاگردی ایشان را داشته ام ضمن اینکه اجازه کتبی برای استفاده از آثار این هنرمند و ترجمه و دخل و تصرف در اجرای او را نیز دریافت کردهام.
وی ضمن اظهار خرسندی از این اقتباس افزود: خوشحالم که در جشنواره حاضر تعدادی از دانش آموختگان و افرادی که با علم روز دنیا آشنا هستند حضور دارند اما مشکل اینجاست که چرا همیشه و به صورت مداوم از حضور این افراد در هنر تئاتر کشور بهره نمیبریم.