در حال بارگذاری ...

نگاهی به حواشی ششمین روز از سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

استقبال مردم از ششمین روزاز اجراهای صحنه‌ای و خیابانی سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پررنگ‌تر و بیشتر از روزهای دیگر بود به اندازه‌ای که تعداد تماشاگران بیش از ظرفیت سالن‌های نمایشی بود.

آنچه می‌خوانید دیده‌ها و شنیده‌های خبرنگاران سایت ایران تئاتر از سیزدهمین روز جشنواره است.
***
رونمایی از پروژکتورهای ”رضا حیدری” در نمایش ”خیال”
نمایش "خیال" نوشته محمدرضا زندی و کار حمیدرضا نعیمی روز گذشته -17 بهمن ماه- در سه نوبت در کارگاه نمایش به صحنه رفت.
اجرای اول این نمایش به زبان انگلیسی اجرا شد و تعداد تماشاگران بیش از ظرفیت کارگاه نمایش بود. در این بین برخی از تماشاگران و همچنین خبرنگاران با وجود داشتن بلیت مجبور به تماشای این اثر بر روی زمین شدند.  از نکات جالب توجه در اجرای این اثر، استفاده از پروژکتورهایی با نام ناهیرا بود که توسط رضا حیدری ساخته شده است. این پروژکتورها برای اولین بار در اجرای نمایش "خیال" به کار گرفته شد. همچنین قرار است این پروژکتورها در سومین بازار تئاتر ایران ارائه شود.
در این اثر که کاری از گروه تئاتر شایا بود، رامونا شاه و امین طباطبایی نقش آفرینی کردند.
ارتباط بازیگران با تماشاگران در یک تئاتر خیابانی
تئاتر خیابانی "یک تن بال پروانه" نوشته و کار محمد و سعید خیراللهی از دهلران روز گذشته پذیرای جمع زیادی از علاقمندان تئاتر خیابانی بود. در این تئاتر خیابانی که مضمونی طنز داشت، بازیگران در برخی قسمت‌ها با تماشاگران ارتباط برقرار می‌کردند. مجید امرایی مدیر دفتر تئاتر خیابانی نیز برای دیدن آثار خیابانی در محوطه مجموعه تئاتر شهر حاضر شده بود.
حضور هنرمندان در مجموعه تئاترشهر
روز گذشته علاوه بر مردم که تماشاگران همیشگی تئاترها هستند، برخی از هنرمندان از جمله حمید پورآذری، رضا گوران، علی موذنی، مریم معینی، مجید امرایی، محمدرضا الوند و سامان خلیلیان نیز در مجموعه تئاتر شهر حضور یافته و به تماشای آثار جشنواره نشستند.
انتشار پنجمین شماره از نشریه روزانه جشنواره تئاتر فجر
پنجمین شماره از نشریه روزانه تئاتر - مجله تئاتر- که در قالب 23 صفحه به شکل روزانه به معرفی و تحلیل نمایش‌های سی‌امین جشنواره تئاتر فجر می‌پردازد، منتشر شد.
در این نشریه گفت‌گوهایی از مسوولان بخش‌های مختلف جشنواره از جمله شهرام کرمی – داور بخش نگاه ویژه مسابقه تئاتر خیابانی – ابراهیم حسینی – مدیر بخش پوستر جشنواره – در کنار مصاحبه‌هایی با کارگردانان نمایش‌هایی چون "سپر انسان"، "پاورقی"، "داستان‌های ناتمام"، "دو لیتر در دو لیتر صلح" به چشم می‌خورد. همچنین در این نشست گفت‌وگویی با یوگار نانوریس که کارگاه "بدن در سایه" را یکشنبه -16 بهمن ماه – برگزار کرده، به چاپ رسیده است.
در این شماره در بخش تحلیل این نشریه نیز حسین مسافر آستانه و در بخش دیدگاه، اردشیر صالح‌پور به بیان نظرات خود پرداخته‌اند. در صفحات بعدی مجله تئاتر صحبت‌های محمد دشتگلی سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی- در خصوص دستاوردهای جشن انقلاب آمده و در صفحات میانی این نشریه عکس‌هایی از نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای به چاپ رسیده است.
همچنین در بخش نگاه منتقد، نمایش "در جستجوی تاریخ تولد و انقراض ماموت‌ها" و در بخش گفت‌وگوی تحلیلی نمایش "خیابان یکطرفه" مورد بررسی قرار گرفته است. علاقمندان به این نشریه در صفحات پایانی پنجمین شماره از مجله تئاتر مطالبی از نمایش "ملکه موریانه" که در قالب کارگاه نقد آمده است و نمایش "برزخ شب زدگان" که از دیدگاه کارگردان مطرح شده را می‌خوانند.
استقبال از پرده‌خوانی ”ابوالفضل ورمزیار”
روز گذشته – 17 بهمن ماه – در کنار اجراهای صحنه‌ای و خیابانی سی‌امین جشنواره تئاتر فجر پرده‌خوانی انقلاب نیز توسط ابوالضل ورمزیار با استفاده از پرده‌ای که در میانه سالن انتظار نصب شده بود به بازگویی قصه‌ای از پیامبر اکرم (ص) پرداخت که با استقبال عموم مردم روبرو شد؛ چرا که عده زیادی از سرمای بیرون از مجموعه به داخل وارد شده بودند که تا آغاز شدن نمایش مورد علاقه‌شان در سالن انتظار تالار اصلی حضور داشته باشند. آنان با اجرای خوب پرده‌خوانی "ابوالفضل ورمزیار" از این لحظات لذت بردند.