در حال بارگذاری ...

”حسین کیانی”: ”مشروطه بانو” درون مایه و اندیشه‌ای ایرانی دارد

کارگردان نمایش "مشروطه بانو"گفت: آثاری که در حوزه اندیشه ایرانی جای دارند، بیشتر می‌توانند به نمایشنامه نویسی و تئاتر ایرانی یاری دهند.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، حسین کیانی، کارگردان نمایش "مشروطه بانو" که اجرای این نمایش را به  حمید سمندریان تقدیم کرده، در توضیحی بیشتر در یادداشتی راجع به آن گفت: فکر استفاده از ایده پیرنگ نمایشنامه‌های تراز اول دنیای ادبیات دراماتیک، فکر تازه‌ای نیست. برخی از مهم‌ترین نمایشنامه نویسان فرنگی با این روش آثاری مستقل و شایسته تحسین نوشته‌اند و وام داری اثر خود را به اثر مشهوری که الهام بخش آنها بوده، پنهان نکرده‌اند. در ایران ما نیز از صد و چند سال پیش تاکنون، این مسیر در ادبیات نمایشی، داستانی و سینمایی طی شده و گاه هم نتایج تامل برانگیزی به بار آورده است.
کیانی در ادامه صحبت‌هایش اذعان کرد: در سالی که رفت، من به دو نمایشنامه آنتوان چخوف نگاهی داشتم که حاصلش نمایش "همه فرزندان خانم آغا" شد و هرچند قضاوتش برعهده تماشاگران خواهد بود، اما اصل و ذات همین تجربه بدون پیش داوری درباره نتیجه‌اش، به نمایشنامه نویسی کنونی ما که از کم رشدی فکر و مفهوم و سستی قصه و شخصیت‌سازی ماندگار رنج می برد، کمک خواهد کرد.
او که این نمایشنامه را با اقتباسی از نمایشنامه "ملاقات بانوی سالخورده" "فردریک درونمات" نوشته است، در این باره اظهار کرد: قصد من اقتباسی بود که به ایده دراماتیک و پیرنگ اصلی این اثر بزرگ محدود شده و در حوزه اندیشه و مفهوم و درون مایه مستقل و ایرانی بماند، چرا که معتقدم چنین آثاری زمانی می‌توانند بیشتر به نمایشنامه‌نویسی و تئاتر ایرانی یاری دهند که فقط محدود به برگردان اسامی شخصیت‌ها و تقلید نعل به نعل صحنه‌ها همراه با شوخی‌های وطنی نشوند.
کارگردان نمایش "مشروطه بانو" در پایان گفت: متن و اجرای این نمایش را به استادی بزرگ پیشکش کرده‌ام که نه تنها نمایشنامه "ملاقات بانوی سالخورده" که تئاتر را برای ما ترجمه کرد، کسی که نه شیفته تئاتر و فرنگستان که شیفته شناخت ذات انسان است. انسانی که در تئاتر ایرانی هم می‌تواند ذات و فردیت مستقل خود را بیابد و در دنیای ادبیات دراماتیک نیز ماندگار بماند.
حمید سمندریان نیز پس از تماشای این نمایش گفت: این نمایش نگاه جدیدی است که "حسین کیانی" با اقتباس از نمایشنامه "ملاقات بانوی سالخورده" "فردریک دورنمات" داشته و به نظر من به خوبی توانسته ایده را نگاه داشته و اثری را به تماشاگران ایرانی نشان دهد که بتوانند با آن همذات پنداری کنند.
"روزبه حسینی"، دراماتورژ نمایش "مشروطه بانو"، نیز پیش‌تر در یادداشتی راجع به این نمایش گفته بود: "مشروطه بانو" بی‌تردید در عرصه درام‌نویسی ایرانی در عبور از آثاری که از فرهنگی دیگر سر برآورده‌اند، در فرم و ساختار، خلق زبان متعلق به خود و نیز در همان مقارنه‌های فرهنگی، اثری ا‌ست که در تاریخ ادبیات نمایشی و تئاتر ایرانی مان خواهد ماند.
"مشروطه بانو" روایتی از دوران استبداد صغیر محمدعلی شاهی و درگیری مجاهدان مشروطه‌خواه با دولت و شاه برای بازپس‌گیری انقلاب مشروطیت است.
این نمایش زندگی شخصیتی به نام "به بانو خانم مونس عهد" را به تصویر می‌کشد که از تهران به شهری دور افتاده می‌رود تا انتقام خون ریخته شوهر را از مجاهد مشروطه خواهی که سابقه‌ای سیاه در خدمت به مستبدان دارد، بستاند...
اجرای مجدد این نمایش پس از جشنواره تئاتر فجر، با حضور "ایوب آقاخانی"، "سعید چنگیزیان"، "وحید رهبانی" و "مهران امام بخش" همراه خواهد بود.
عوامل نمایش "مشروطه بانو" عبارتند از: نویسنده و کارگردان: حسین کیانی، دراماتورژ: روزبه حسینی، طراح صحنه و نور: جلال تهرانی، آهنگساز: ابراهیم اثباتی، طراح لباس: پریندخت عابدین نژاد، بازیگران: رویا نونهالی، فریده سپاه منصور، رویا میرعلمی، بهناز جعفری، شهرام حقیقت دوست، آزاده صمدی، لیلا برخورداری، محمود جعفری، خسرو شهراز، علی میلانی، آذر خوارزمی، علیرضا محمدی، محمد مختاری، مسعود میرطاهری، ایمان دبیری، مجید رحمتی، رضا بهرامی، مریم توکلی، دستیار کارگردان، مدیرتولید و برنامه ریز: نورالدین حیدری ماهر.
نمایش "مشروطه بانو" به کارگردانی "حسین کیانی" از دوم اسفندماه تا 26 اسفندماه، ساعت 19 در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه خواهد بود.