”پگاه آهنگرانی”: تئاتر از سینما جذاب تر است

پگاه آهنگرانی، بازیگر نمایش"شرق، شرق است" گفت: بازیگری در تئاتر با وجود تمام سختی‌هایی که دارد برایم جذاب است، بنابراین تا زمانی که نبود پول در تئاتر آزارم ندهد تئاتر کار می‌کنم.
"پگاه آهنگرانی" بازیگر نمایش "شرق، شرق است" در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر گفت: در طول سالهای فعالیت در سینما همواره یکی از تماشاگران پرپا قرص تئاتر بودم، اما با این وجود تا پیش از بازی در نمایش"منهای دو" به کارگردانی داود رشیدی هیچگاه فکر نمیکردم بتوانم وارد صحنه تئاتر شوم.
وی در ادامه اظهار کرد: بازیگری در تئاتر را با بازی در نمایش"متولد1361" پیام دهکردی شناختم در این نمایش متوجه شدم که تئاتر چیست زیرا پروسه تمرین ما شش ماه به طول انجامید.
آهنگرانی در ادامه سطح کیفی کارهای تئاتری را بالاتر از کارهای سینمایی ارزیابی کرد و افزود: سطح آثار نمایشهای صحنهای خیلی بهتر از کارهای سینمایی است و تئاتر همچنان از سطح بالایی نسبت به سینما برخورداراست و کارهای خوب همچنان در تئاتر بیشتر است.
وی ادامه داد: در هفتاد درصد تئاترهای که در طول سال مشاهده میکنم حداقل چیزی وجود دارد شاید همه آثار اجرا شده خوب نباشند اما حداقل تماشاگر با سرخوردگی از سالن نمایش بیرون نمیآید. این در حالی است که این اتفاق در سینما کمتر به چشم میخورد تا جائیکه در برخی موارد مجبور میشویم قبل از پایان فیلم، سینما را ترک کنیم.
این بازیگر تئاتر گفت: در شرایط فعلی اوضاع تئاتر نیز همانند سینما خراب است، اما با این وجود هم چنان استاندارد تئاتر بالاتر از سینما است. البته من یک بازیگر حرفهای در تئاتر نیستم، اما در همین تجربه کاریام متوجه شدم که مشکلاتی در تئاتر وجود دارد که اصلا در سینما مطرح نیست و این همان مسئله مادی است.
وی ادامه داد: من بازیگر سینما هستم و پول خود را از راه بازی در سینما به دست میآورم، اما گاهی تعجب میکنم که علاقهمندان و فعالان تئاتری چگونه با این دستمزدها زندگی میکنند؟ این موضوع واقعا برایم شگفتآور است که بازیگران و فعالان تئاتری با وجود چنین مشکلاتی با دل و جان در این حرفه فعالیت میکنند.
وی افزود: به عنوان یک بازیگر باید شش ماه برای یک کار تئاتر وقت بگذاری و در نهایت یک میلیون تومان دستمزد بگیری. این در حالی است که برخی از بازیگران در سینما با دو ماه کار در یک فیلم سینمایی با ارج و قرب بیشتر پول کلانی را کسب میکنند، اما این اتفاق در تئاتر نمیافتد.
وی ادامه داد: این مسئله برایم اهمیت داشت. در تئاتر حتی دستیار صحنه هم دانشجوی تئاتر بوده و آدمهای با مطالعه و متخصصی هستند و برخلاف پشت صحنه سینما خیلی از ماجرا دور نیستند. در سینما از کسی که به عنوان کارگردان است توقعاتی داریم که در بیشتر موارد برآورده نمیشود.
این بازیگر در ادامه متن نمایش"شرق، شرق است" را خوب ارزیابی کرد و توضیح داد: متن خوبی بود البته نمیدانستم قرار است چطوری با آن برخورد شود و چگونه اجرا شود، اما اصل متن، متن بدی نبود.
پگاه آهنگرانی حضور دانشجویان در تمرین گروههای حرفهای را طرح مفیدی دانست و گفت: در دانشگاه خیلی، دانشجوها با نحوه عملی کارها آشنا نیستند. در خارج از ایران دانشجویان رشته تجسمی به گالریها و موزههای مهم میروند و در ارتباط با اثر در مقابل اثر صحبت میکنند، اما در اینجا چنین چیزی نیست. هر چیزی هرچه قدر نزدیکتر باشد، برای دانشجو ملموستر میشود. در سینما هم همین طور است. اگر دانشجویان سینما حتی دستیار پنجم یک کار سینمایی شوند، بیشتر یاد میگیرند تا اینکه در آکادمی تنها نحوه تئوری کار را بیاموزند.
این بازیگر در ارتباط با ادامه فعالیتش در زمینه تئاتر گفت: به نظرم تئاتر خیلی جذابتر از سینما است و این موضوع به خاطر نفس خود تئاتر و روابط پشت صحنه و فضای سالم آن است. البته سینما فضای کثیفی ندارد، اما در سینما به خاطر مسائل مادی کمی فضا مخدوش است.
وی افزود: دوست دارم باز هم در تئاتر کار کنم، البته اگر تا زمانی که خیلی نبود پول در تئاتر اذیتام نکند و مجبور نشوم این لابهلا به سینما بروم و کار کنم ترجیح میدهم تئاتر کارکنم. متاسفانه فیلمهای سینمایی این قدر بد و پیشنهادهای خوب این قدر کم است که آدم ترجیح میدهد تئاتر کار کند و از پشت صحنه نمایش لذت ببرد.