در حال بارگذاری ...

در نمایش محیطی ”چهارسو / سایه” اصالت محیط در اجرا حفظ شده است

پوریا کاکاوند که نمایش محیطی "چهارسو/سایه"را این رزها در کافه تریای چهارسو اجرا می‌کند گفت: در نمایش چهارسو/سایه اصالت محیط در حین اجرا حفظ شده و تماشاگر با هیچ تفسیری در محیط مواجه نمی‌شود.

کاکاوند در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر گفت: یکی از اصول اجرای نمایش محیطی است که اثر برای یک محیط خاص تعریف شده باشد که نمایش چهار سو/ سایه از این قاعده مستثنی نیست.
وی درخصوص تشریح مراحل تولید این کار عنوان کرد: با انتشار خبر شکل‌گیری شورای انتخاب آثار برای اجرای نمایش‌های محیطی در مجموعه تئاتر شهر، کار بر روی طرح جدیدی را آغاز کردم که تنها شرایط اجرای آن در لابی سالن چهارسو و سایه امکان پذیر بود.
کاکاوند بیان کرد: با به پایان رسیدن نمایشنامه توسط جابر رمضانی، من تمرینات نمایش را با استفاده از قابلیت‌های محیط  اجرا آغاز کردم که در نهایت به اجرای این نمایش انجامید.
کارگردان نمایش چهارسو/سایه اظهار کرد: با توجه به اینکه محل اجرا در کافه سالن چهارسو است که مکانی تئاتری است، داستان اثر را به موضوع تئاتر سوق دادیم؛ چرا که این اثر از دو داستان تشکیل می‌شود که از نظر قصه با هم ارتباطی ندارند، ولی شخصیت‌های آن با هم آشنا هستند و حتی در برخی از صحنه‌ها دیالوگ‌هایی میان آنها رد و بدل می‌شود.
وی تاکید کرد: از آنجایی که اتفاقات اثر در یک کافه رخ می‌دهد و مکان اجرا نیز کافه چهارسو است، از نورپردازی که مخاطب در کافه با آن آشنا است و یا چیدمان صندلی‌ها و یا فضای طراحی شده در کافه استفاده کرده‌ایم؛ به طوری که تماشاگری که سال‌ها به کافه تریای چهارسو رفت و آمد داشته نیز تغییرات خاصی را به لحاظ محیطی در این مکان احساس نمی‌کند.
کاکاوند درخصوص مضمون این اثر عنوان کرد: یکی از داستان‌های این نمایشی درباره کارگردانی است که نمایشی را در تالار چهارسو صحنه دارد و بنابر یکسری اتفاقات نمی‌تواند به داخل سالن برود و مجبور است از لابی سالن چهارسو و با استفاده از تلفن همراه اجرای اثر را رهبری کند. قصه دوم  این اثر هم درباره بازیگر نمایشی است که در تالار سایه اجرا دارد. او دچار مشکلات خانوادگی بسیاری شده و با یکی از دوستان خود در کافه سالن نمایش مشغول مشورت و صحبت است.
وی افزود: دو  نمایش به شکل موازی در کنار هم روایت می‌شوند، اما در پیش برد قصه، نقشی ندارند. دو داستان دارای چندین وجه تشابه است که از جمله آن آدم‌هایی است که می‌خواهند کاری را انجام دهند، ولی با مشکلات بسیاری روبرو می‌شوند.
وی ادامه داد: تئاتری بودن اثر و موقعیت زمانی مشترکی که در دو داستان وجود دارد از جمله دیگر شباهت‌هایی است که در این اثر دیده می‌شود.
کاکاوند در معرفی بازیگران این نمایش یاد آور شد: فراز سرابی، هومن کیانی، مزدک نهیمنی و آرش عزیزی در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.
گفتنی است نمایش چهارسو/سایه تا 26 اسفندماه هر شب ساعت 17 در کافه تریای سالن چهارسو و سایه به اجرا می‌شود.