”رضا حداد”: تئاتر نیازمند خصوصی سازی و هنر نیازمند اطلاع رسانی است

کارگردان نمایش"آمدیم..." گفت: هر اثر هنری نیازمند معرفی و اطلاع رسانی صحیح است و نحوه انجام این تبلیغات نیز براساس توانایی و تفکر هر فردی متفاوت است.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از رضا حداد کارگردان نمایش"آمدیم نبودید رفتیم" در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین الملل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر، در ارتباط با اجرای این اثر با فاصله زمانی دو سال از اجرای نمایش"مکاشفه در باب..." گفت: با فاصله زمانی سه سال، نمایشی را روی صحنه می برم. تمامی پیش بینی های ما برای اجرای نمایش"آمدیم نبودید رفتیم" با تاخیر در آماده شدن سالن شماره سه تماشاخانه ایرانشهر تغییر کرد و مجبور شدیم نمایش را برای اجرا در سالن استاد سمندریان آماده کنیم، زیرا با بازیگران نمایش قرارداد اجرا داشتیم. به همین جهت با توجه به محدودیت های سالن استاد سمندریان تغییراتی در نمایش به خصوص در زمینه هولگرام ایجاد کردیم.
وی که پیش تر زمان بهره برداری از سالن شماره سه را خرداد سال 91 اعلام کرده بود در ارتباط با زمان احداث این سالن بیان کرد: ما و گروه همراهمان آمادگی لازم برای احداث سالن را داریم و به محض در اختیار قرار گرفتن زمین مناسب برای برپایی این سالن اقدام می کنیم.
کارگردان نمایش"آمدیم نبودید رفتیم" این نمایش را منطبق بر اعتقاد و تعاریف موجود در ذهن کارگردان و پروژه دانست و در ارتباط با حضور طیف های مختلف تماشاگران در این نمایش اظهار کرد: کسانی که تصور می کنند تماشاگران این نمایش تماشاگر مداوم تئاتر نیستند، باید بر اساس آمار صحبت کنند. طبق آمار و نظرسنجی که در سایت تئاتر سایه از تماشاگرانی که اقدام به تهیه بلیط های این نمایش می کنند، گرفته شده است. بالغ بر80 درصد این تماشاگران برای چندمین بار است که تئاتر تماشا می کنند. بهتر است منتقدان این اثر به جای بیان صحبت های کلی براساس آمار صحبت کنند.
حداد افزود: البته حضور تماشاگران جدید و افزودن مخاطبان نو به تئاتر پسندیده و خوشحال کننده است.
حداد در ارتباط با استفاده از گروه های مختلف انیمیشن، گریم و ماسک، موسیقی، کلیپ و تیزر ،... و گستردگی استفاده از تکنیک های مختلف در نمایش"آمدیم..." گفت: هر پروژه برخورد خاص خود را طلب می کند از ابتدای شروع تولید نمایش"آمدیم..." تصمیم گرفتم این نمایش را در بخش های متنوع و در درجه کیفی بالا کارکنم که البته کار آسانی نبود، زیرا در این اثر عناصر گوناگونی با هم ترکیب می شوند و انتخاب و نحوه شکل گیری آن ها در کنار هم دشوار بود.
وی در ارتباط با تجربه همکاری با گروه های موسیقی، انیمیشن و 3d mapping بیان کرد: به واسطه حرفه ای که در آن فعالیت دارم پیش تر با گروه انیمیشن تجربه همکاری داشتم برای همکاری با سایر گروه ها نیز چون گروه کرئوگرافی، ماه ها به بررسی نحوه عملکرد آن ها پرداختم.
این کارگردان در ارتباط با گروه طراحی حرکت و اجرا اظهار کرد: طبق رایزنی و مکاتبه هایی که با خانم لوآنا گرامگنا داشتم تمامی خواسته های خود در اجرا را به او توضیح دادم و سعی کردیم دیدگاهمان را به هم نزدیک کنیم. ایشان اتودهای تصویری را برایم فرستادند و در طول یک ماه در ایران روزانه شش ساعت تمرین طاقت فرسا را پشت سر گذاشتیم که تجربه حیرت انگیزی بود.
وی افزود: در نهایت نیز به شکل کاملا موفق تمامی خواسته هایم پیاده شد و از همکاری مشترک با یک طراح حرکت ایتالیایی خشنود هستم. با کارهای یاسر خاسب سرپرست گروه کرئو گرافی نیز از پیش آشنایی داشتم.
حداد در ادامه استفاده از تصاویر انیمیشن در صحنه تئاتر را برای نخستین بار دانست و ادامه داد: پیکره نمایش به نحوی تنظیم شده بود که انیمیشن با وسواس فراوان انتخاب شد. از طرفی استفاده از انیمیشن برای اولین بار در تئاتر نیازمند حساسیت وصرف وقت فراوان بود و این کار در "آمدیم..." با دقت بروی جزئیات انجام شد.
کارگردان نمایش "آمدیم.." انتقادهای صورت گرفته به این اثر را مبنی براینکه در این نمایش از بازیگران استفاده تبلیغاتی و ابزاری شده است را کاملا رد کرد و توضیح داد: زمانی که در رشته تئاتر در دانشکده به تحصیل می پرداختم اساتید به ما آموختند که در تئاتر نقش کوتاه و بلند وجود ندارد و حال برخوردهای مختلف در ارتباط با نقش های کوتاه و بلند در نمایش"آمدیم..." برایم غیرقابل درک است.
وی افزود: سیامک انصاری، لیلی رشیدی، پانته آ پناهی ها، برزو ارجمند همگی، عضو های موسس گروه تئاتر سایه هستند و حضورشان در نمایش"آمدیم.." به خاطر نمایش و حفظ گروه شان است نه هیچ دلیل دیگری. زمانی که این بازیگران به دستمزدهای تئاتر قناعت می کنند و حاضر می شوند روی صحنه بیایند باید تقدیر شوند.
وی در ادامه تاکید داشت: حضور محدود بازی بازیگران و این شکل از بازی آن ها کاملا براساس نمایش تنظیم شده است. آیا کارگردانان تئاتر باید بعد از این در مورد زمان و نحوه چگونگی ایفای نقش بازیگران پرسش نامه تنظیم کنند و به نظرسنجی بپردازند؟!
وی ادامه داد: ایرادی ندارد یک بازیگر استار سینمایی دو دقیقه روی صحنه تئاتر بازی کند. بهتر است کسانی که منتقد تئاتر هستند به جای حاشیه سازی، در مورد بازی آن بازیگر صحبت کنند. سیامک انصاری با یک نگاه خود در نمایش"آمدیم.." همه توانمندی هایش را به رخ تماشاگر می کشد و بازیگری یعنی این.
حداد تبلیغات رسانه ای و شهری برای نمایش"آمدیم..." را با توجه به امکانات شغلی و شخصی خود دانست و بیان کرد: تفکر ذهنی و فکری من برای هر اثر هنری معرفی و اطلاع رسانی صحیح آن است. نحوه انجام این تبلیغات نیز براساس توانایی و تفکر هر فردی مسلما متفاوت است. در نظر دارم در پایان کار این پروژه تمامی هزینه ها و درآمدهای حاصل از آن را از طریق رسانه ها اطلاع رسانی کنم.
وی افزود: البته طبق بررسی های ما این دو رقم تقریبا مساوی هستند و ما متحمل زیان مادی نمی شویم. این آمار نوید می دهد که گروه ما براساس برنامه ریزی های که از روز برای اجرای نمایش داشته پیش رفته و تعداد زیاد بازیگران، استفاده از تکنیک های متنوع با تعداد اجراهای این نمایش هماهنگ بوده واین عوامل در کنار حضور 100 درصدی تماشاگر نشانگر موفقیت این پروژه است.
وی ادامه داد: با توجه به نحوه چیدمان صندلی های سالن استاد سمندریان ظرفیت تماشاگران از 500 نفر به 300 نفر کاهش یافت و نمایش به فروش اصلی و طبیعی خود دست پیدا نمی کند.
وی در ادامه در مورد تبلیغات یک اثر نمایشی یاد آور شد: سال ها پیش در دوران دانشجویی برای نمایشی که در یک شهرستان اجرا می کردم شخصا بنرهای تبلیغاتی را به دیوار ها می آویختم. حال نیز اگر امکان تبلیغات در شهر را نداشتم، بی شک از یک وسیله ارتباطی دیگری استفاده می کردم. البته بیشتر این تبلیغات به دلیل معرفی تماشاخانه ایرانشهر به عنوان سالن معتبر تئاتر است. در اجرای دو سال گذشته نمایش"مکاشفه در باب..." این سالن معرفی شد و حال با اجرای نمایش"آمدیم..." تثبیت می شود.
وی در ادامه تاکید کرد: هر فرد تئاتری اگر از معرفی یک سالن تئاتری ناراحت شود بی شک تئاتری نیست و دلش برای تئاتر نمی سوزد. در مورد اینکه چرا سایر کارگردان ها از این امکانات برای تبلیغات بهره مند نیستند من نیز متاثر هستم. دولت باید امکانی را فراهم کند تا از طریق شهرداری و سایر ارگان های ذی ربط برای نمایش های روی صحنه تبلیغاتی صورت گیرد.
حداد در ارتباط با متن نمایش"آمدیم..." نوشته محمد چرم شیر گفت: در مورد نگارش متن این نمایش با چرم شیر گفت وگو های زیادی داشتم که در نهایت ایده نگارش این متن را پیشنهاد داد و به متن حاضر ختم شد.
رضا حداد که تاکنون چندین نمایش را به شکل کاملا خصوصی در سالن های تئاتری بروی صحنه برده است ایجاد تئاتر خصوصی در ایران را به شکل 100 درصد امکان پذیر دانست و گفت: نمایش"آمدیم..." به شکل کاملا خصوصی اجرا می شود ما درصدی از درآمد این نمایش را به عنوان مشارکت به تماشاخانه پرداخت می کنیم. اما در شرایط حاضر ما به معنای واقعی تئاتر خصوصی نداریم در این بین تنها سه- چهار کارگردان هستند که تا حدودی در حال دست یافتن به تئاتر خصوصی هستند. دولت برای شکل گیری تئاتر کاملا خصوصی باید از گروه های نمایشی حمایت کند.
کارگردان نمایش"آمدیم..." در ارتباط با تغییر بازیگر این نمایش بیان کرد: مهناز افشار از ابتدا با گروه ما قرار داد سی شب اجرا را تنظیم کرده بود و طبق گفت وگو هایی که با مدیر برنامه او داشتیم در تلاش بودیم تا حضور او را تا پایان اجرا قطعی کنیم اما او به دلیل مشغله کاری موفق به ادامه این همکاری نشد و هانیه توسلی جایگزین مهناز افشار در ادامه اجرای این نمایش شد.