تئاتر مذهبی از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است

نشست خبری نمایش "بانوی آب و آیینه"صبح امروز –۲۹ فروردین ماه –با حضور حسین پارسایی کارگردان و سعید داخ مجری طرح نمایش در تالار اندیشه شماره ۲ حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، حسین پارسایی طراح متن و کارگردان نمایش "بانوی آب و آیینه" در ابتدای سخنان خود عنوان کرد: سال هاست که من برای حوزه کارگردانی در یک نمایش در جمع خبرنگاران قرار نگرفته بودم. پیش تر در حوزه مدیریت فعالیت داشتم و خوشحالم که پس از سال ها می توانم این بار درباره تولید یک اثر نمایشی صحبت کنم.
وی در خصوص شکل گیری متن گفت: "بانوی آب و آیینه" از یک طراحی متن شروع شد. ما دنبال یک روایت متفاوت می گشتیم که بتوانیم آن روایت را به گونه ای تصویرسازی کنیم که برای مخاطب جذابیت بیشتری داشته باشد.
وی ادامه داد: در این اثر آب را به مشابه پاکی و روشنایی و متعلق به مادری می دانیم که مادر آب هاست؛ چرا که مهریه این بانو بوده و همین آب از فرزند مادر آب ها در واقعه کربلا دریغ می شود. در روایت دیگر بی پروایی آتش مطرح می شود. آتش اصرار دارد از درگاه خانه ای عبور کند تا شعله هایش را به صحنه و سرای خیمه فرزندان مادر آب ها برساند.
پارسایی با بیان اینکه این دو روایت اصلی طرح متن بود، اظهار کرد: در طول تمرینات با کمک فرهاد مهندس پور -مشاوره پروژه- تمرینات شیوه کارشناسی به خود گرفت و در ادامه محمدرضا کوهستانی به عنوان نویسنده با گروه همراه شد و تمرینات ادامه پیدا کرد.
وی یاد آور شد: ما همکاری خوبی با نادر رجب پور طراح حرکت داشتیم. همچنین طراحی صحنه توسط سیامک احصایی و طراحی نور هم بر عهده عبدالخالق مصدق است. این اثر یک کار مستند روایی است و برای مخاطب این دوره معاصرسازی شده است.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه نقطه آغاز و عزیمت درام به مردمان سرزمینی که در یک رخداد تاریخی آب و آفتاب را از دست داده اند، مربوط می شود اظهار کرد: تمامی این وقایع توسط گروه حرکت و دو روایت گر اصلی یعنی دانیال حکیمی و رویا نونهالی به نمایش گذاشته می شود.
وی تصریح کرد: حوزه حرکت سعی در فضا سازی برای دیالوگ های نمایش داشت که بخش انیمیشن و موسیقی در طول اجرا، نمایش را تکمیل می کردند و هرکدام از این عناصر در کنار یکدیگر مفهوم و معنی پیدا می کنند.
وی با بیان اینکه در این نمایش سعی شده دیالوگ به صورت مستقیم اشاره ای به یک واقعه خاص تاریخی نداشته باشد، گفت: نگاه ماه در این اثر کاملاً تحلیلی و توحیدی است و مخاطب امروزی را با خودمان همراه می کنیم.
کارگردان نمایش "هذیان" تئاتر دینی را تئاتری اصیل دانست و افزود: تئاتر دینی رویکردی مفهومی دارد و بسیاری از نقدهایی که در گذشته به این آثار مربوط می شود، موضوع مناسبتی بودن و قشری شدن این آثار بوده که این آثار در یک دوره مناسبتی تولید شده و اگر از آن دوره خارج شوند، دیگر هیچ جذابیتی برای مخاطب ندارند. بنابراین ما سعی کردیم محتوا و ساخت اثر، مناسبتی باشد.
وی ادامه داد: در واقع ما سعی کردیم اثر فرامناسبتی خلق کنیم تا بدین ترتیب تاریخ مصرف نداشته باشد. حتی اگر این اثر را بازبان دیگری اجرا کنیم، هر ملیتی با هر مذهبی با دو بزرگ شیعه مواجه می شوند که زندگی آن ها تصویری شده و مقاطعی از زندگی آنان بزرگ نمایی می شود.
پارسایی با اشاره به تأکید حوزه هنری بر تولید آثار دینی، مذهبی و دفاع مقدس عنوان کرد: انشاا... هنرمندان دیگر رغبت داشته باشند تا در تولید اینگونه آثار در حوزه هنری فعالیت کنند.
کارگردان نمایشی "قصیده بلند باران" با بیان اینکه خلق این اثر نتیجه خرد جمعی است، بیان کرد: مفتخرم در تولید این اثر جمعی را در کنار خودم دارم که از حرفه ای ها و نخبگان تئاتری هستند و بنابراین آزمون و خطای ما به سرعت سپری شد.
در ادامه سعید داخ مجری طرح نمایش به آغاز تولید این اثر اشاره کرد و افزود: تدارکات اصلی کار از اسفندماه آغاز شد و تا الان ادامه داشته است. زمان بسیار کمی داشتیم؛ بنابراین تقسیم کار صورت گرفت که در این زمان کوتاه بتوانیم اثر را برای اجرا آماده کنیم.
وی یادآور شد: بحث مجری طرح تا به الان در تئاتر بسیار کم اتفاق افتاده در حالی که حضور مجری طرح یکی از الزامات است؛ چرا که وقتی کارگردان درگیر کارهای دیگر می شود، نمی تواند آن طور که باید اثر را به مرحله اجرا برساند؛ در حالی که کارگردان باید تنها به آن مفاهیمی که قرار است به تماشاگران القا کند، بپردازد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تهیه کننده کار حوزه هنری است، تشکر می کنم از همکاری صمیمانه گروهی که در این اجرا همیاری کردند. ما حتی در تعطیلات عید هم مشغول تمرین بودیم و حوزه هنری هم همکاری لازم را با ما داشت تا این اثر را به اجرا برسانیم.
در ادامه حسین پارسایی عنوان کرد: در زمان انتخاب بازیگر، متن آماده نبود و زمانی که به برخی بازیگران پیشنهاد می دادم، می گفتند متن کامل نیست و برایشان سوال بود که چگونه می توان مفاهیمی مثل آب، دریا، آتش، را دیداری کرد، که ما در این اثر به گونه ای فضاسازی کردیم که با کمک روایتگران این مفاهیم برای مخاطب قابل درک بشود.
وی با بیان اینکه در بخش هایی دیالوگ، بار تصویری پیدا می کند و در قسمت هایی نیز برعکس این اتفاق رخ می دهد، تصریح کرد: برای من کارگردان که بعد از سال ها به این حوزه بازگشته ام، قدرتمندی صحنه نمایش بسیار جذاب بود.
وی با اشاره به اینکه اشاراتی که در نمایش "بانوی آب و آیینه" وجود دارد، پیش برنده واقعه است، گفت: در واقع سعی کردیم با پرهیز از شعار و کلیشه، رویداد اصلی این واقعه تاریخی را به صورت امروزی جلوه دهیم.
وی در پایان تصریح کرد: تئاتر مذهبی از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است و اگر می خواهیم وارد این حوزه شویم، باید نگاهی خلاقانه و جستجوگر در قبال مخاطب داشته باشیم.
گفتنی است، نمایش "بانوی آب و آیینه" که بر اساس متنی از میلاد اکبرنژاد توسط محمدرضا کوهستانی به نگارش درآمده از سوم اردیبهشت ماه ساعت 19 با حمایت حوزه هنری در تالار اندیشه اجرا خواهد شد.