در حال بارگذاری ...
...

برای من افتخار بزرگی است که می‌توانم در ایران فعالیت کنم

برای من افتخار بزرگی است که می‌توانم در ایران فعالیت کنم

محمدمهدی خاتمی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و جواد مستخدمی خزانه‌دار و عضو هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی ایران صبح امروز –۹ اردیبهشت ماه –در محل اقامت پیتراشتاین با این کارگردان شهیر آلمانی دیدار کرد.

به گزارش سایت ایران‌تئاتر، در ابتدا محمدمهدی خاتمی ضمن عرض خیرمقدم به پیتراشتاین گفت: امیدوارم اقامت خوبی در ایران داشته باشید و بتوانید خواسته‌های مطلوب‌تان را در تئاتر ایران عملی کرده و به اجرا درآورید.
پیتر اشتاین با بیان اینکه امروز بعدازظهر اولین جلسه مقدماتی را با گروه برگزار خواهند کرد، عنوان کرد: در تلاشیم که هرچه زودتر تمرینات اصلی را آغاز کنیم حتی اگر کست مان تکمیل نباشد و سعی داریم که تا پایان هفته مابقی کست را تکمیل کنیم. همچنین تاکنون نیمی از ترجمه متن انجام شده است.
خاتمی در ادامه سخنان اشتاین تصریح کرد: مطمئن هستیم با تجربه، حضور و علاقه‌مندی شما کست به زودی تکمیل شده و شاهد یک اجرای خوب از شما خواهیم بود. از طرفی مردم کشور ما طرفدار تئاتر و علاقه‌مند به تئاتر بوده و منتظر دیدن اثری از شما هستند.
اشتاین با تایید سخنان خاتمی مبنی بر علاقه‌مندی مردم ایران به تئاتر اظهار کرد: در تست‌هایی که از بازیگران جوان گرفتم، دریافتم که هنرمندان بااستعداد زیادی در ایران حضور دارند و حتی برخی از آنها به نسبت بازیگران باتجربه‌تر بسیار پرانرژی و بااستعداد هستند و این نکته برایم بسیار جالب توجه بود.
خاتمی با اشاره به اینکه در ایران شناخت کمی نسبت به متن "اورستیا" وجود دارد، بیان کرد: شما چهره شناخته ‌شده‌ای در زمینه تئاتر هستید و خوشحالیم که این فرصت به وجود آمد تا این متن با حضور چنین کارگردانی در ایران اجرا شود.
اشتاین در ادامه صحبت‌های خاتمی خاطرنشان کرد: برای من نیز افتخار بزرگی است که می‌توانم در ایران فعالیت کنم. درخصوص متن هم باید بگویم این اثر شناخته شده است ولی در ایران اینطور نیست و از آنجا که من تخصص این نوع متن را دارم و ترجمه این اثر را از یونانی به آلمانی خودم برعهده داشته‌ام، بنابراین با توجه به شناختی که درباره این متن داشتم، می‌خواستم اورستیا را در ایران هم به صحنه ببرم تا این متن در میان علاقه‌مندان ایرانی شناسانده شود.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر 35 سال است که بر روی این متن کار کردم و همچنین این متن پایه تئاتر است.
این کارگردان آلمانی با اشاره به اینکه کار تهیه‌کنندگی را هم برعهده دارد، تصریح کرد: اگر هنرپیشه‌ای بیش از حد تعیین شده دستمزد طلب کند نباید هر آنچه که درخواست کرد را عملی کنیم چرا که ما برای اجرای این اثر به ذوق هنرپیشگان نیاز داریم و اگر هدف این دوستان تنها مادی باشد نمی‌توانیم 24 نفر را به یک گروه تبدیل کنیم.
وی افزود: البته به عنوان یک تهیه‌کننده می‌دانم که برای فروش باید به دنبال چهره‌ها رفت ولی هدفم به شخصه این است که کار خوبی را به صحنه ببرم. از سوی دیگر متن به گونه‌ای نیست که چهره‌ها بتوانند خیلی خودشان را نشان دهند، چرا که دو ‌سوم  متن مربوط به گروه همسرایان است جایی که 12 نفر همزمان با همدیگر صحبت می‌کنند و این نشان دهنده دموکراسی متن است.
اشتاین ادامه داد: علاوه بر این باید در نمایش اورستیا از بازیگران حرفه‌ای استفاده کنم، همچنین این نمایش دارای دو بخش است و ما در واقع بازیگران را برای دو متن آماده می‌کنیم.
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی با بیان اینکه خیلی از هنرمندان علاقه‌مندند با اشتاین همکاری کنند و دستمزد برایشان حرف اول را نمی‌زند، یادآور شد: در واقع این چند ماه تمرین برای هر یک از بازیگران مانند یک کلاس آموزشی است و نباید تنها دستمزد در اولویت قرار بگیرد.
در ادامه پیتراشتاین اظهار کرد: برای کارگردانی که 50 سال در تئاتر فعالیت کرده است، اتفاق بسیار خوبی است که در کشوری که فاصله زیادی با مکان زندگی‌اش دارد با این همه محبت و علاقه مواجه شود و از طرفی این ترس در من به وجود می‌آید که مبادا نتوانم از پس این همه احترام و علاقه برآیم.
خاتمی نیز در پایان عنوان کرد: ما امیدواریم که شما با رضایت‌مندی کامل از ایران بروید و شخصا بر سر تمرینات حاضر خواهم شد تا من نیز بر تجربیاتم بیفزایم و از شما درس بگیرم.
گفتنی است، پیتر اشتاین کارگردان آلمانی متولد ۱۹۳۷ است و تئاتر Schaubuhne برلن، از تاریخ تئاتر اروپا جدایی ناپذیر است. او پس از تحصیل در رشته تاریخ هنر، کار تئاتر را با دستیار کارگردانی در شهر مونیخ آغاز کرد.


در سال ۱۹۶۷ نمایشنامه «نجات یافته» اثر ادوارد باند را کارگردانی کرد و از همین کار اول استعدادی از خود نشان داد که تا به امروز افول نکرده است.
او از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۶ مدیر تئاترSchaubuhne برلن بود و آن را با روشی خودگردان اداره می کرد. در مدت مدیریت او، این تئاتر یکی از بزرگترین تئاترهای اروپا بود که با گروهی متشکل از بازیگران معروفی چون برونو گانز، نمایش های گوناگونی را به روی صحنه می برد. اشتاین در مدت کار در تئاتر Schaubuhne نشان داد که در تمام ژانرها و سبک ها اعم از تراژدی، کمدی و اپرا استاد است. روش کاری اشتاین به این صورت بود که به همراه بازیگرانش، متن ها را عمیقا تحلیل می کرد و کارگردانی هایش را به کاری جمعی تبدیل می ساخت. او هنوز هم به همین روش کار می کند.
از بهترین کارگردانی های او در تئاتر Schaubuhne می توان به «مادر» اثر ماکسیم گورکی (۱۹۷۰) و نمایشنامه های دوستش، بوتو استروس، «تریلوژی ملاقات» (۱۹۷۸) و «پارک» (۱۹۸۵)، اشاره کرد.