”یاسر خاسب”:همکاری با طراح ایتالیایی در نمایش ”آمدیم...” تجربهای مفید بود

سرپرست گروه کرئوگرافی همکاری با طراح ایتالیایی در نمایش «آمدیم...» را مفید ارزیابی کرد و گفت: به دلیل پیچیدگی‌های دنیای معاصر جدایی بین رشته‌های مختلف هنری وجود ندارد زیرا هنر، ترکیبی از رشته‌های درهم تنیده است.
به گزارش دریافتی سایت ایرانتئاتر، یاسر خاسب سرپرست گروه کرئوگرافی (طراحی فرم) نمایش «آمدیم نبودید رفتیم» در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر؛ در ارتباط با نخستین فعالیت خود در این سمت در گروه نمایش «سایه» گفت: تاکنون گروه ما (بدن دیوانه) به شکل تک و یا حداقل سه پرسوناژ فعالیت داشته و تعداد اعضاء گروه ما بر مبنای تمرینات خاص شکل میگیرد.
وی ادامه داد: در سال 90 گروه حرکت تصمیم گرفت با سایر گروههای نمایشی نیز همکاری داشته باشد که این امر با هدف ترکیب شدن با سایر آثار نمایشی صورت گرفت تا ضمن کسب تجربه بیشتر با سایر گروههای نمایشی نیز همراه باشیم.
سرپرست گروه کرئوگرافی نمایش «آمدیم...» همکاری با گروه تئاتر سایه و فعالیت در این شیوه اجرایی را مغایر با اهداف گروه ندانست و افزود: گروه ما اصول خود را کنار نگذاشته، همراهی ما با گروههای تئاتر تجربی به منظور بیشتر شدن تجربیاتمان است که امیدواریم با کسب این تجربیات جدید اتفاقات تازهای برای گروه ما صورت گیرد.
وی زمان شروع تمرینات گروه کرئوگرافی را از تابستان سال گذشته عنوان و بیان کرد: در ابتدا کارگاه تخصصی برای انتخاب اعضاء گروه کرئوگرافی نمایش «آمدیم...» برگزار کردیم و عضوهای سایر گروههای نمایشی و علاقمندان به کار حرکت در این کارگاه سه ماهه با ما همراه شدند و در نهایت نیز اعضای حاضر گروه کرئوگرافی را برای شرکت در این نمایش انتخاب کردیم.
وی ادامه داد: پس از انتخاب اعضا، تمرینات جدی و مستمر ما شروع شد و گروه پرفرمنس با هدایت من و رضا حداد تمرینات را ادامه دادند. البته در شروع تعدادشان از حال حاضر بیشتر بود اما در ادامه برخی از افراد از گروه خارج شدند و تعدادشان به 15 نفر کاهش یافت.
این طراح حرکت، همراهی «لوآنا گرامگنا» طراح ایتالیای نمایش را در چند جلسه را مفید دانست و افزود: خانم لوآنا، پس از انتخاب افراد گروه حرکت، برای طراحی شکل حرکات طی دو مرحله با گروه ما همراه شدند که نتیجه و خروجی آن تجربه خوبی برای ما بود.
وی نوع طراحی حرکات این گروه ایتالیایی را متفاوت از شیوه اجرای گروههای حرکت در ایران دانست و تاکید داشت: در خارج از ایران گروههای حرکت، از پایه با اساس این هنر آشنا هستند و از دوران کودکی بر طبق اصول حرکت و رقص فعالیت دارند اما گروههای ایرانی به دلیل محدودیتهایی که در این زمینه وجود دارد با شیوههای اجرایی این طراحان آشنا نیستند به همین منظور براساس توانایی و قابلیت بچههای ایران و طی تمرینات چند ماهه توانستیم طراحی ایرانی و خارجی را با ریتم حرکتی خود و به شکلی استاندارد ترکیب کنیم.
وی ادامه داد: بیس و ریتم در کار حرکت بسیار مهم است. خانم لوآنا سر فصلهای طراحی حرکت را به من دادند و گروه حرکت براساس آن تمرین میکرد.چگونگی رسیدن به آن برعهده ما بود و در نهایت با کمک حداد تغییراتی در طرحها دادیم تا اجرا روان تر شود، بخشهای از طراحی نیز به دلیل تایم زیاد کل کار حذف شد.
خاسب، سیستم گروه اجرایی تئاتر «بدن دیوانه» را متفاوت از اجرای گروه کارگاهی نمایش «آمدیم...» ارزیابی و افزود: بیشک فعالیت درهیچ گروهی رضایت کامل را به همراه ندارد اما گروه ما تمام تلاش خود را معطوف داشت تا نتیجه نهایی کار مقبول باشد.اما بنظرم نفس کار در دست گروه حرکت است و به صحنههای مختلف حس و حال خاصی را میبخشد.
خاسب، طراحی حرکت برای داستان «پینوکیو» در نمایش «آمدیم...» را کاری دشوار دانست و ادامه داد: در نمایشهای که تاکنون اجرا کردهام خط و خطوط اجرا مشخص بوده است اما در این نمایش با توجه به مضمون و شکل اجرای خاص اثر، طراحی حرکت کمی دشوار بود اما در نهایت امکانپذیر شد و توانستیم در درون برخی از حرکات، مفاهیمی را به تماشاگر انتقال دهیم.
وی در ادامه اظهار کرد: گروه حرکت، کاملا براساس داستان نمایش پیش رفت و تنها برای پر کردن زمان، رفع خستگی تماشاگر و یا ایجاد تنوع در اجرا از گروه کرئوگرافی استفاده نشده است زیرا نمایش «آمدیم...» براساس اجزای مختلف تشکیل شده است و چیدمان و درهم تنیدن این تکنیکها کاری دقیق و اصولی بوده است که خوشبختانه تاکنون نیز تماشاگران از گروه پرفرمنس رضایت داشتند.
این بازیگر تئاتر در پایان تلفیق موسیقی، انیمیشن، حرکت و بازی در تئاتر را ترکیبی بروز دانست و یادآور شد: امروز این امر به دلیل خلاقیت بالایی که دارد در تمام تئاترهای روز دنیا اتفاق میافتد. پرفرمنس آرت ترکیبی از همه هنرهاست و اجرای و رواج آن در ایران نیز امری خوب و به نفع تئاتر کشور است.