در حال بارگذاری ...

تاسیس تالار‌های نمایشی در محلات، باعث ارتقای فرهنگی و هنری جامعه می‌شود

"محبوب بیات" گفت: با تاسیس مکان‌های نمایشی، جوانان محلات مختلف شهر برای تماشای آثار و یا تولید آثار نمایشی ترغیب می شوند و همین امر بار فرهنگی و هنری جامعه را بالا می‌رود.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، این بازیگر پیش کسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که درخصوص تاسیس فضاهای نمایشی همچون خانه‌ی نمایش شماره دو در محلات مختلف تهران، در گفت‌وگو با روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی یادآور شد: ایجاد مکان‌های فرهنگی در سطح محلات شهر تهران باعث می‌شود جوانان در اوقات فراغت خود به گسترش فکر و اندیشه بپردازند.
وی عنوان کرد: نسل جوان در زمان فراغت و بیکاری به جای اینکه کارهای بیهوده انجام دهد به سالن‌های تئاتر که در محلات مختلف راه‌اندازی شده مراجعه می‌کند و بدین طریق خود را می‌آزماید که چطور با نوآوری و مطالعه کارهای خوبی را به صحنه بیاورد. جوانان حتی اگر برای تولید آثار نمایشی ترغیب هم نشوند و به عنوان تماشاگر به سالن‌های نمایشی در محلات بروند، از طریق تئاتر که به عنوان یک چتر فرهنگی است، می‌توانند مطالب جدیدی بیاموزند، فکر کنند و اندیشه‌ی خود را تنها به مسائل روزمره معطوف نکنند.
این بازیگر تئاتر همچنین گفت: حرف‌های مخرب و تکراری که بعضی اوقات به غیبت می‌انجامد، پیام‌های فکری مناسبی به دنبال ندارد؛ بنابراین با تاسیس مکان‌های اجرای تئاتر در مناطق مختلف شهر، بار فرهنگی، قدرت اندیشه و تجربه کردن در اهالی محلات تهران و به خصوص جوانان تقویت می شود  و تئاتر که به منزله‌ی یک تفریح فرهنگی و سالم که دارای بار آموزشی است، به مردم شناسانده می‌شود.
بیات تاکید کرد: هر نمایش که در سالن‌های محلی اجرا می‌شود دارای سبک و پیام خاصی است که از لحاظ فرهنگی آموزنده و جذاب است و برای جوانان فرصت‌های خوبی را فراهم می‌کند و خانواده‌ها را نیز با تئاتر آشنا سازد.
وی افزود: از سوی دیگر اجرای تئاتر در مناطق گوناگون شهر، بهترین تبلیغ برای تئاتر است؛ زیرا تئاتر در جامعه‌ی ما شناخته شده نیست و تماشاگر تئاتر به تعداد محدودی خلاصه می‌شود. به دلیل ترافیک سنگین شهر تهران و شاید بی‌اطلاعی از فعالیت‌های مراکز تئاتری از سوی تماشاگران، افراد کمی به سالن‌های نمایشی مراجعه می کنند و به همین علت تماشاگر تئاتر نسبت به تلویزیون کمتر است؛بنابراین با راه‌اندازی اینگونه سالن‌ها در محلات می‌توان گامی جدی برای رفع این مشکل برداشت.
این بازیگر تئاتر همچنین تشریح کرد: افزایش مکان‌های تئاتری در افزایش سطح مطالعه‌ی مردم تاثیرگذار است، زیرا با مراجعه هرچه بیشتر به سالن‌های نمایشی،افراد با آثار و سبک‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند که تاکنون با آن مواجه نشده‌اند، بدین ترتیب  برای دریافت اطلاعات و رفع ناآگاهی خود بیشتر مطالعه می‌کنند. طی چند سال گذشته متنی را به مراکز نمایشی ارائه کرده‌ام که حدود دو سال است در نوبت اجرا قرار گرفته است. باید توجه داشت که این انتظارهای طولانی‌مدت به خاطر کمبود سالن‌های نمایشی است.
وی پیشنهاد داد: بهتر است سالن‌های اصلی در اختیار هنرمندان با تجربه و پیشکسوت قرار گیرد و جوانان که برای کسب تجربه و جذب تماشاگر به تازگی تولید آثار نمایشی را آغاز کرده‌اند،در سالن‌های کوچک و بلک باکس‌ها در مکان‌های مختلف شهر به اجرای آثار نمایشی بپردازند.
این بازیگر تئاتر تاکید کرد: با اجرای آثار نمایشی ضعیف در سالن‌های اصلی شهر، باعث دل‌زدگی تماشاگر به سالن‌ها می‌شویم. بنابراین با برنامه‌ریزی مثبتی که به تازگی با تاسیس خانه نمایش شماره دو آغاز شده می‌توان در جذب مخاطب نیز تاثیرگذار بود.
بیات تصریح کرد: مدیران فرهنگی باید بدانند که ممکن است اهالی یک محله در طول عمر خود یک اثر نمایشی را هم ندیده باشند که با تاسیس اینگونه مراکز، باعث جلب توجه اهالی محل و مراجعه به این سالن‌های نمایشی می‌شوند.
وی درخصوص ادامه این فعالیت فرهنگی اظهار کرد: طی صحبت‌هایی که در افتتاحیه‌ی خانه نمایش دو انجام شد، قرار است این حرکت فرهنگی در محلات تهران و مراکز استان‌ها تداوم یابدو من امیدوارم تمامی مدیرانی که پست‌های فرهنگی را در اختیار می‌گیرند همچون "محمدعلی دشت‌گلی" این دغدغه و امکانات را داشته باشند تا در آینده شاهد ادامه این فعالیت مثبت باشیم.
"محبوبه بیات" در پایان بیان کرد: آرزو می‌کنم روز به روز جامعه‌ای فرهنگی‌تر، فهیم‌تر و با سوادتری داشته باشیم؛ زیرا تئاتر نمونه‌ی فرهنگی یک جامعه است و هرچه بیشتر تئاتر بین مردم ما رواج داشته باشد، نشان از بار فرهنگی بیشتر آن مردم دارد.