گزارشی از نشست رسانهای نمایش اسبها پشت پنجره «2»
بنابراین هدف از برگزاری این اثر در برج آزادی این است که میدان آزادی را به واسطه مجموعه فرهنگی هنری به مکانی تبدیل کنیم که افراد مختلف بتوانند یکدیگر را ملاقات کرده و در این فضا به تماشای نمایش بنشینند.

نشست رسانه‌ای نمایش «پایکوبی اسب‌ها پشت پنجره ۲» صبح امروز –۱۶ اردیبهشت‌ماه با حضور هادی کمالی‌مقدم –کارگردان و دنیا بزرگمهر –طراح هنری اثر –در اداره تئاتر برگزار شد.
به گزارش سایت ایرانتئاتر، هادی کمالیمقدم در ابتدای این نشست گفت: نمایش پایکوبی اسبها پشت پنجره 2 ادامه پایکوبی اسبهای پشت پنجره 1 است که به لحاظ فضای بیرونی، اجراگران و مکان اجرا با هم تفاوت دارند.
وی درخصوص شیوه تولید این اثر عنوان کرد: کار بر روی این نمایش بر مبنای اجراهای محیطی و کار کردن در فضا با شعار اجرا به شرط احیاست.
کمالیمقدم تشریح کرد: احیا به معنای آبادی است، یعنی فضاها با وجود افراد مختلف و شکلگیری جریاناتی تازه، زنده شود.
وی در ادامه به اجرای گذشته این اثر نمایشی در تالار وحدت اشاره کرد و افزود: از آنجایی که در نمایش «پایکوبی اسبها پشت پنجره 1»، دکور منهدم شده و فضای بیسامانی وجود دارد با صحبتهایی که با حسین پارسایی – مدیر وقت – انجام شد، این مشکلات از بین رفت و سالن به شکل امروزی درآمد.
کارگردان نمایش پایکوبی اسبها پشت پنجره ادامه داد: با به پایان رسیدن زمان اجرا، حسین پارسایی از مدیریت بنیاد رودکی کنارهگیری کرد و ادامه اجرای این اثر با مصادف شدن ماه محرم و صفر، جشنواره فجر و عید سعید نوروز به سال بعد موکول شد.
وی تاکید کرد: پس از عید نوروز تمرینات نمایش با گروه تقریبا جدیدی آغاز شد که با ادامه کار فکر کردیم میدان آزادی به عنوان دروازه ورودی این شهر مکان فرهنگی هنری قابل توجهی دارد. در گامهای بعدی تولید این اثر به فکر استفاده و بهرهگیری از گالری، سالن و نمایشگاه این مرکز فرهنگی افتادیم.
میدان آزادی و به طبع آن مجموعه برج آزادی به عنوان دروازه ورودی و نماد ایران، با وجود در اختیار داشتن جایگاهی منحصر به فرد و زیرساختهای مناسب فرهنگی – هنری، به علت عدم ارتباط این فضا با زندگی روزمره مردم و احاطه شدن آن در جریان بیوقفه عبور و مرور اتومبیلها، تبدیل به یکی از نامکانهای شهری شده که به ندرت مورد توجه شهروندان تهرانی قرار میگیرد.
کمالیمقدم اظهار کرد: با همکاری که حمید وثوقی، مدیر برج آزادی برای اجرای این اثر داشت، قرار شد این محل به طور کامل در اختیار گروه هنری نوآر قرار گیرد.
وی همچنین تشریح کرد: از آنجا که این نمایش قرار نبود در فضایی غیرمتعارف اجرا شود و مکان اصلی نمایش سالن برج آزادی است، تصمیم گرفتیم از همه پتانسیل فضای و سالن کمک بگیریم و کار را به شکل محیطی به صحنه ببریم.
کارگردان نمایش پایکوبی اسبها پشت پنجره تصریح کرد: به دنبال این همکاری تصمیم گرفتیم از فضای پیرامون سالن مثل سالن انتظار، راهروها و... بهره بگیریم که نمایشگاهی از هنرهای معاصر را نیز ارائه میکند.
در ادامه دنیا بزرگمهر به معرفی گروه خط یازده پرداخت و عنوان کرد: خط یازده با نام کارگاه تجربی شناخت تهران شکل گرفته و شامل فضای مجازی میشود.
[:sotitr1:]وی تشریح کرد: مساله و موضوع اصلی این کارگاه رابطهای است که بین انسان و یا شهروند تهرانی با شهر برقرار است. از آنجا که تهران شهری ماشینمحور است، این ارتباط هر روزه بیشتر رنگ میبازد و حضور انسان پیاده، روز به روز نقش کمرنگتری در تولید فضاهای شهری ایفا میکند و بر حسب از بین رفتن همین ارتباط رفته رفته مکانهایی را خلق میکند که به دور از هیاهوی زندگی به گذری پرتنش تبدیل شده که میتوان از آنها به عنوان نامکانهای شهری و یا فضای گمشده شهری نام برد.
طراح هنری نمایش اسبهای پشت پنجره تاکید کرد: در اجرای این اثر پایه کار بر روی مکانها یا فضاهای گمشده قرار گرفت و کار با آزادی آغاز شد. به دنبال همکاری که با مجله معماری داشتیم در ابتدای کار از مهندسان معماری نگین شهر کمک گرفتیم و در هر مرتبه روی یک بخش کار کردیم.
وی ادامه داد: در بخش چیدمان نمایشگاه از گروه «کدن» کمک گرفته شد. چیدمان صوتی و تصویری (ویدئو آرت، عکس، گرافیک، انیستالیشن و پرفورمنس) نیز اجرای محیطی نشان داده میشود.
بزرگمهر بیان کرد: ما معتقدیم با مهندسی فرهنگی و برگزاری رویدادهای فرهنگی میتوان در فضاها پویایی ایجاد کرد. این گروه سعی میکند پتانسیل برج آزادی را به گونهای معرفی کند که افراد برای دیدن آثار نمایشی تشویق شوند. ما قصد داریم دیدگاه شهروند تهرانی را به گوش مسوولان و معماران برسانیم.
در ادامه این نشست هادی کمالیمقدم در خصوص شیوه اجرا اظهار کرد: در تمام میادین کلانشهرهای بزرگ، میدانها محل ملاقات مردم و اتفاقات فرهنگی هنری هستند و این مکان برای افراد تنها فضایی برای گذر محسوب نمیشود.
بنابراین هدف از برگزاری این اثر در برج آزادی این است که میدان آزادی را به واسطه مجموعه فرهنگی هنری به مکانی تبدیل کنیم که افراد مختلف بتوانند یکدیگر را ملاقات کرده و در این فضا به تماشای نمایش بنشینند.
وی تشریح کرد: برخلاف مکانی که مجموعه تئاتر شهر در آن واقع شده برج آزادی داخل محدوده طرح ترافیک قرار ندارد و برای عموم مردم نسبت به تئاتر شهر در دسترستر است. علاوه بر این، پارکینگ برج آزادی مزیت و ویژگی قابل توجهی است که این مکان فرهنگی دارد.
کارگردان نمایش پایکوبی اسبها پشت پنجره تاکید کرد: ما برای جذب مردم از تصورآفرینی استفاده کردهایم. برای مثال ماشین جیپ که برای اجرای این اثر استفاده میشود در کنار تابلوی سالن برج قرار گرفته و در فضای پایینتر که محدوده حوض و باغچه است، بازارچه خیریهای راهاندازی شده است.
وی در ادامه صحبتهای خود تصریح کرد: این پروژه بهانهای برای همکاری شهرداری و میراث فرهنگی است؛ چرا که قصد داریم با اجرای این نمایش شرایطی را فراهم کنیم که علاوه بر استفاده از سالن برج آزادی که وابسته به بنیاد رودکی است، امکان استفاده از محیطهایی که به شهرداری و میراث فرهنگی نیز مربوط میشود، به وجود آید.
کمالیمقدم یادآور شد: با برپایی بازارچه، کسانی که میخواهند از این سوی میدان به سوی دیگر میدان آزادی مراجعه کنند، میتوانند از این بخش بهرهمند شده و بدین طریق برای دیدن نمایش و خرید بلیت اقدام کنند.
وی در ادامه به تالار آینه و برپایی نمایشگاه اشاره کرد و افزود: نمایشگاه عکس در تالار آینه با موضوع انسان و طبیعت برگزار میشود که عکسهای سیامک محبعلیان را در معرض دید علاقهمندان قرار میدهد.
در پایان نشست، بزرگمهر گفت: ما قصد داریم به واسطه هنرهای محیطی و برپایی رویدادهای فرهنگی بر مکانها تاثیر داشته باشیم. با برپایی کارگاههای تخصصی، نشستهای تخصصی، مسابقه، چاپ و نشر، نمایشگاهها نمونههایی از کارهایی که میتوان انجام داد را به مخاطبان و علاقهمندان معرفی میکنیم تا در روزهای آتی در مقیاس بزرگتر به اجرا درآیند. این طرح پروژهای گسترده است که تا به امروز فاز یک آن اجرایی شده است.
گفتنی است نمایش «پایکوبی اسبها پشت پنجره 2» با همکاری گروه هنری نوآر از 25 اردیبهشت تا خردادماه سال جاری در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی به صحنه میرود.