در حال بارگذاری ...

برگزیدگان نخستین جشنواره تئاترشهر معرفی شدند

رضا آشفته: جمع زیادی پیش از ساعت ۶ عصر در سالن انتظار تئاترشهر گرد آمده بودند تا اختتامیه نخستین جشنواره تئاترشهر برگزار شود.

جشنواره ای که از 16 تا 23 اردیبهشت ماه 91 با حضور 54 اثر نمایشی برگزار شد. آثار نمایشی جشنواره تئاترشهر در فرهنگسرهای ارسباران، بهمن، امید، شفق و تالار مولوی اجرا شدند. در این جشنواره گروه های وابسته به مراکز هنری فرهنگسراهای تهران شرکت می کنند که با هدف ارائه آثار برگزیده در این فرهنگسراها انجام می شود.
این حضور صمیمانه و گرم شرکت کنندگان در اختتامیه دلالت بر جدی بودن جشنواره می کرد. زمان برگزاری نیز هیاهو و تشویق ها آن قدر موقع دریافت جوایز زیاد بود که انگار جایزه ای معتبرتر از اسکار در حال اهدا شدن به این هنرمندان برگزیده است.
این جشنواره در 4 بخش به شکل رقابتی برگزار شد. صحنه ای، خیابانی، بانوان و کودک و نوجوان عناوین چهار بخش اصلی جشنواره شهر بود. در هر بخش نیز داوران تخصصی و صاحب نام حضور داشتند که می-شد این نگاه خاص را در نوع داوری ها دید، چون اکثرن موافق با رای و نظرها بودند و تشویق ها چنین چیزی را به ما یادآوری می کرد. در این مراسم شهرام کرمی از هنرمندان شرکت کننده، داوران و مسوولان برگزارکننده تشکر و قدردانی کرد. او همچنین بابت نقاط ضعف جشنواره از همگان معذرت¬خواهی کرد و آن را به دلیل کاستی های شخصی خود متقبل شد.
این برای اولین بار است که یک دبیر جشنواره با صراحت پذیرنده خطاهای ممکن در یک جشنواره می شود. در این اختتامیه از حسین محب اهری، بازیگر و خسرو فرهادی فر از فعالان هنری تجلیل شد. جایزه محب اهری توسط رضا بابک اهدا شد. همچنین تندیس جشنواره به خواهر عماد مغنیه مبارز شهید لبنانی اهدا شد. او برای اهدای جوایز بخش بانوان در کنار رویا افشار و مریم معترف قرار گرفت. محمد یعقوبی و مصطفی رحماندوست از داوران غایب در زمان اهدای جوایز بودند.
اسامی نفرات برگزیده بخش های مختلف جشنواره به این شرح است:
1. نمایش های کودک و نوجوان
هیات داوران بخش نمایش های کودک و نوجوان نخستین جشنواره تئاتر شهر، متشکل از مصطفی رحماندوست، داود کیانیان و بهرام شاه محمدلو، اسامی نفرات برتر این بخش را به این شرح معرفی کردند:
موسیقی:
هیات داوران ضمن تقدیر از رضا شعبانی آهنگساز نمایش حاکم و پنیر و مانی مزکی و جهانیار قربانی، آهنگسازان نمایش خجالت ‌آباد، مهرداد مهدی، آهنگساز نمایش من و لوبیای سحرآمیز و گروه موسیقی نمایش پهلوان کچل را به عنوان برگیرده این بخش معرفی کرد.
جایزه ویژه نمایش‌های عروسکی:
زهرا جعفری، برای نمایش 'رفیق' و مریم شوقی، برای نمایش 'خجالت آباد' برای طراحی و ساخت عروسک این نمایش های مورد تقدیر قرار گرفتند و نفیسه شفیعی برای طراحی و ساخت نمایش 'قصه شهر عروسک‌ ها'، سپیده اقدامی، برای طراحی و ساخت عروسک نمایش 'حاکم و پنیر' و گروه عروسک ‌گردان‌های نمایش 'حاکم و پنیر' به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند.
طراحی‌ صحنه و لباس:
هیات داوران نمایش های کودک و نوجوان این جشنواره ضمن تقدیر از مجتبی مهدی و لیدا وعیدی برای طراحی نمایش 'درخت آرزوها' جایزه نفرات برگزیده این بخش را به منیر مولوی ‌زاده، محمد اعیانی و کمال کریمی، گروه طراحان صحنه و لباس نمایش 'حاکم و پنیر' اهدا کرد.
نمایشنامه‌ نویسی:
هیات داوران در بخش معرفی نفر اول نمایشنامه نویسی برگزیده ای نداشت اما جایزه نفر دوم به نسرین خنجری، نویسنده نمایش 'من و لوبیای سحر‌آمیز' و مجتبی خمسه، برای نگارش نمایش 'پهلوان کچل'، جایزه نفر سوم را دردریافت کرد.
بازیگر زن:
هیات دواران در این بخش چهار نفر را به صورت مشترک به عنوان بازیگران برگزیده معرفی کرد که طی آن ساناز عبدالرزاق و شبنم قلی ‌خانی عارف برای بازی در نمایش 'من و لوبیای سحرآمیز' مشترکا به عنوان نفرات اول و ملیحه مقیمی، بازیگر نمایش 'پهلوان کچل' و مونا موسوی، بازیگر نمایش 'درخت آرزوها'، به صورت مشترک جایزه نفر دوم را کسب کردند.
بازیگر مرد:
در این بخش نیز بنا به نظز هیات داوران چهار نفر به صورت مشترک به عنوان بازیگران برگزیده معرفی شدند که محمود تیموری، بازیگر نمایش 'جزیره آبی آسمانی' و محمد نوحیان، بازیگر نمایش 'پهلوان کچل'، به عنوان نفرات اول و امیرحسین پسندیده و علی‌ پویا قاسمی، بازیگران نمایش 'پهلوان کچل'، جایزه نفر دوم این دوره از جشنواره را به خود اختصاص دادند.
کارگردانی:
در این بخش نیز هیات داوران برگزیده اول نداشت، اما نسرین خنجری، برای کارگردان نمایش 'من و لوبیای سحرآمیز'، جایزه نفر دوم را از آن خود کرد و همچنین جایزه نفر سوم این بخش نیز به مجتبی خمسه و سحر پورفرج، کارگردانان نمایش 'پهلوان کچل' اهدا شد.
2. تئاتر بانوان
هیات داوران بخش تئاتر 'بانوان' نخستین جشنواره 'تئاتر شهر' متشکل از مریم معترف، رویا افشار و محمد یعقوبی، اسامی نفرات برتر این بخش را به این شرح معرفی کردند:
موسیقی:
در این بخش فرهاد خاکباز برای آهنگسازی نمایش 'هاری' و وحید هوشیانی برای آهنگسازی نمایش 'تب و تشنگی' از سوی هیات داوران تقدیر شدند و جایزه نفر برگزیده این بخش به احسان تارخ، برای آهنگسازی نمایش 'مکاشفه ننه دلاور و فرزندانش' اهدا شد.
طراحی صحنه و لباس:
در این بخش علاوه بر تقدیر از میلاد محمدی طراح صحنه نمایش 'به آخرین کلمات این قصه گوش کن' و غلامرضا عربی، طراح لباس نمایش 'در خیابان ‌های سرد شب'، جایزه نفر اول به فتح‌ الله نیازی، طراح صحنه نمایش 'هاری' اهدا شد، غلامرضا عربی، طراح صحنه نمایش 'در خیابان ‌های سرد شب'، جایزه نفر دوم را هب خود اختصاص داد و عباس عبدالله ‌زاده و علیرضا دیلمی برای طراحی صحنه نمایش 'خاطرات من و بابی خرسه'، به صورت مشترک جایزه نفر سوم را از آن خود کردند.
نمایشنامه‌نویسی:
در این بخش نیز هیات داوران با تقدیر از اعظم بروجردی برای نگارش نمایشنامه 'در خیابان‌های سرد شب' و خیرالله تقیانی ‌پور، برای نگارش نمایشنامه 'بانوی آب‌ها'، جایزه نفر او را به آن کامران شهلایی، نویسنده نمایشنامه 'کجا گمت کردم'، اهدا کردند. محسن عظیمی، برای نمایشنامه 'هاری' به عنوان نفر دوم انتخااب شد و اسماعیل بایگی، برای نگارش نمایشنامه 'مکاشفه ننه دلاور و فرزندانش'، جایزه نفر سوم این بخش را به خود اختصاص داد.
بازیگری زن:
در بخش بازیگری زن، ضمن تقدیر از الهه پورجمشید، بازیگر نمایش 'هاری'، الهه شه ‌پرست برای بازی در نمایش 'در خیابان ‌های سرد شب'، به عنوان نفر اول، مارال مختاری، برای بازی در نمایش 'به آخرین کلمات این قصه‌ گوش کن'، به عنوان نفر دوم و فریده گرمساری، برای بازی در نمایش 'بانوی آب ‌ها' به عنوان نفرا سوم، انتخاب شدند.
بازیگری‌ مرد:
بخش بازیگری مرد نمایش های 'بانوان' جشنواره 'تئاتر شهر' با تقدیر همراه بود و طی آن از بهنام شمسایی، برای بازی در نمایش 'تب و تشنگی' تقدیر به عمل آمد. در این بخش کاظم عینعلی، بازیگر نمایش 'هاری'، حمیدرضا زغم، بازیگر نمایش 'در خیابان‌ های سرد شب' و میلاد محمدی، بازیگر نمایش 'به آخرین کلمات این قصه گوش کن'، به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم این بخش معرفی شدند.
کارگردانی:
در این بخش ضمن تقدیر از مریم فتحی برای کارگردانی نمایش 'مکاشفه ننه دلاور و فرزندانش'، فتح‌ الله نیازی، کارگردان نمایش 'هاری'، به عنوان نفر اول انتخاب شد، غلامرضا عربی، کارگردان نمایش 'در خیابان ‌های سرد شب'، جایزه نفر دوم را دریافت کرد و علیرضا زارعی، کارگردان نمایش 'بانوی آب ‌ها'، جایزه نفر سوم را از آن خود کرد.
همچنین هیات داوران در این بخش جایزه ویژه خود را به جهت مجموعه هماهنگ اجرایی و رویکرد به آیین ‌ها و باورهای بومی به گروه نمایش 'بانوی آب ‌ها' به کارگردانی علیرضا زارعی اهدا کرد.
3. تئاتر خیابانی
هیات داوران این بخش متشکل از اردشیر صالح پور، اتابک نادری و مجید امرایی، برگزیدگان بخش های مختلف را به این شرح اعلام کردند:
موسیقی:
گروه موسیقی نمایش 'چرخ و فلک' به سرپرستی حاتم لایق و فرزاد شرفی، جایزه برگزیده این بخش را از آن خود کردند و همچنین از حسین ضروری برای آهنگسازی نمایش 'دنیا زیر پای هیچ مورچه‌ ای له نمی‌شود'، تقدیر به عمل آمد.
طراحی صحنه و لباس:
مرتضی خالقی برای طراحی صحنه و لباس نمایش 'چرخ و فلک'، به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد و از مسعود مهرابی، برای طراحی صحنه و لباس نمایش 'فرهنگ استفاده' تقدیر شد.
طرح و ایده:
کامبیز اسدی، برای ایده نمایش 'نقاش'، به عنوان نفر اول انتخاب شد، ناهید بخشی، برای ایده 'چرخ و فلک'، جایزه نفر دوم را به خود اختصاص داد و مسعود مهرابی، برای ایده نمایش 'فرهنگ استفاده'، جایزه نفر سوم را از آن خود کرد.
بازیگری زن:
هیات داوران در این بخش بدون اولویت نوشین سلیمانی و نازنین سهامی برای بازی در نمایش 'نقاش'، افسانه شفیعی، بازیگر نمایش 'سایه خوانی از هفت خوان رستم' و مرجان نعمتی، بازیگر نمایش 'ازدواج به سبک روبات' را به عنوان چهار بازیگر برگزیده این بخش معرفی کردند.
بازیگری مرد:
در این بخش ضمن تقدیر محمدباقر صفانور، بازیگر نمایش 'مادرم سلام' و مرتضی کهن، بازیگر نمایش 'چشم و هم چشمی'، مهدی داودی، برای بازی در نمایش 'چرخ و فلک'، به عنوان نفراول انتخاب شد، محمد زوار بی ‌ریا، برای بازی در نمایش 'جونمه پدر'، جایزه نفر دوم را به خود اختصاص داد، و جایزه نفر سوم به علیرضا رمضانی، بازیگر نمایش 'چرخ و فلک' اهدا شد.
کارگردانی:
فاطمه کرمانی، برای کارگردانی نمایش 'چرخ و فلک'، زهرا شایان ‌فر، برای کارگردانی نمایش 'نقاش' و مریم خاکسار تهرانی، برای کارگردانی نمایش 'مادرم سلام'، به ترتیب جوایز اول تا سوم این بخش را به خود اختصاص دادند.
4. تئاتر صحنه ‌ای
هیات داوران این بخش متشکل از قطب الدین صادقی، رحمت امینی و شکرخدا گودرزی، اسامی برگزیدگان بخش های مختلف نمایش های صحنه ای نخستین جشنواره 'تئاتر شهر' را به این شرح معرفی کردند.
موسیقی:
در این بخش تنها از فرشاد جوان و ایران باوی، آهنگسازان نمایش 'اتاق احیا' تقدیر شد.
طراحی صحنه و لباس:
در بخش معرفی برگزیدگان طراحی صحنه و لباس، ضمن تقدیر از امیر سرافرازیان، برای طراحی صحنه نمایش 'در حال کندن پوست پیاز'، جلال کاشانی، طراح صحنه نمایش 'ایستگاه' و آیدا فرهمند، طراح صحنه نمایش 'مجلس شبیه بازی رومئو و ژولیت' به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند.
نمایشنامه‌نویسی:
هیات داوران در این بخش، جایزه نفر را به شهروز فرمان ‌برداری، برای نگارش نمایش 'پیتزا جهان' اهدا کرد، مازیار ملکی، نویسنده نمایش 'مجلس شبیه بازی رومئو و ژولیت'، جایزه نفر دوم را به خود اختصاص داد و جایزه نفر سوم به عباس عبدالله ‌زاده، برای نگارش نمایش 'حصار بی‌ بند' اهدا شد.
بازیگر زن:
هیات داوران در این بخش ضمن تقدیر لیلا جنیدی برای بازی در نمایش 'و این چنین هماهنگ شدم با گردش کائنات'، مهناز میرزایی، بازیگر نمایش 'قصه‌ های در گوشی' را به عنوان نفر اول معرفی کرد، جایزه نفر دوم به صورت مشترک به پردیس منوچهری و الهه شه ‌پرست، بازیگران نمایش 'پیتزا جهان'، اهدا شد و ژاکلین آواره، برای ابزی در نمایش 'ایستگاه' و الهه افشاری، بازیگر نمایش 'مجلس شبیه ‌بازی رومئو و ژولیت'، به وصرت مشترک، جایزه نفر سوم را به خود اختصاص دادند.
بازیگر مرد:
در این بخش نیز از احمد صدفی، بازیگر نمایش 'آهنگ‌ های شکلاتی' تقدیر به عمل آمد. بهرام افشاری، برای بازی در نمایش 'حصار بی‌بند' و 'مجلس بازی شبیه رومئو و ژولیت'، جایزه نفر اول را به خود اختصاص داد، روزبه حصاری، بازیگر نمایش های 'پیتزا جهان' و 'برداشت آزاد' و محمدرضا میرحسینی، برای بازی در نمایش 'در حال کندن پوست پیاز'، جایزه نفر دوم را میان خود قسمت کردند و جایزه نفر سوم نیز به وصورت مشترک به مهدی زمین‌ پرداز، برای بازی در نمایش 'ایستگاه' و سهیل برخورداری، بازیگر نمایش 'اتاق احیاء' اهدا شد.
کارگردانی:
در این بخش شهروز فرمان، کارگردان نمایش"پیتزا جهان"، جایزه نفر اول را به خود اختصاص داد، مازیار ملکی، برای کارگردانی نمایش "مجلس شبیه بازی رومئو و ژولیت"، به عنوان نفر دوم انتخاب شد و جایزه نفر سوم به برکه فروتن، بریا کارگردانی نمایش"'در حال کندن پوست پیاز" تعلق گرفت.
امیر خوراکیان مدیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدقاسم ناظمی معاون هنری این سازمان، شهرام کرمی دبیر نخستین جشنواره تئاتر شهر، اسماعیل خلج، فرهاد شریفی و تنی چند از هنرمندان و تمامی اعضای شرکت کننده در این جشنواره از حاضران در مراسم اختتامیه بودند.