در حال بارگذاری ...
...

”دو لیتر در دو لیتر صلح” ادامه نمایشنامه ”دو متر در دو متر جنگ” است

”دو لیتر در دو لیتر صلح” ادامه نمایشنامه ”دو متر در دو متر جنگ” است

چهاردهمین نشست تئاتر امروز با حضور حمیدرضا آذرنگ، نویسنده و کارگردان رامین سیار دشتی و اشکان غفار عدلی برگزار شد.

 به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، در این نشست حمیدرضا آذرنگ گفت: نمایش دولیتر در دو لیتر صلح ادامه نمایشنامه دومتر در دومتر جنگ است.
 وی با اشاره به اینکه در این نمایش به شرایط پس از جنگ که در اکثر موارد صلح نام می گیرد، می پردازد، گفت: البته قالب نمایش فانتزی است.
 وی ادامه داد: تمام تلاشم این بود تا هرچه که می توانم از تلخی اتفاقات جنگ بکاهم تا شاید آینه ای که در مقابل چشمان شماست دردهایتان را یاد آور نباشد.
 در ادامه  اشکان غفار عدلی (منتقد)؛ با ارائه توضیحاتی درباره ارتباطات بین فرهنگی گفت: وجود هر فرهنگی منوط به  وجود یک دیگری فرهنگی است. هر فرهنگی خودش را محق، ملموس و انسانی می داند  ودیگری را غیرمتعارف می شناسد که همین باعث به وجود آمدن مرزهای جغرافیایی و فرهنگی می شود. در تقابل فرهنگ ها سه وضعیت داریم: ا- خود و نه دیگری- 2- نه خود، بلکه دیگری- 3- هم خود و هم دیگری. در نمایش آذرنگ ما این تقابل را می بینیم. مولفه هایش هم هست: لباس ها و پرچم ها و البته مرز که آبشار میان آن هاست. وضعیت میان آن ها هم هما وضعیت شماره یک یعنی" خود و نه دیگری است. یعنی هرکدام از آن ها دیگری را نفی می کنند و همین باعث به وجود آمدن جنگ می شود. ما در کار آذرنگ ارتباط میان فرهنگ و قدرت را به خوبی مشاهده می کنیم  و به کمک وضعیت انتزاعی اجرا، فارغ از جانبداری از هر یک از دو طرف، تعامل میان قدرت و فرهنگ را در جوامع انسانی می بینیم. در این مورد صداهایی که انگار از بالا به هر یک از دو طرف القا می کنند که حق با آن هاست، بسیار به پیش برد روند نمایش و انتقال مفاهیم مورد نظر نویسنده و کارگردان، کمک کرده اند.
در ادامه امین عظیمی درباره موسیقی دراماتیک اجرا پرسید که آذرنگ چنین پاسخ داد: زمانی که کار را با مسعود سخاوت دوست آغاز کردم، گمان نمی کردم کار به این خوبی از آب در بیاید.
 نویسنده و کارگردان دولیتر در دولیتر صلح  افزود: همزمان اجرای سازهای مختلف و دیالوگ ها و اجرای فیزیکی بازیگران سبب شد که کار آن طور که باید و شایسته است به چشم مخاطب بیاید.
 وی استفاده سازهای ابداع شده توسط مسعود سخاوت دوست را در اجرای این تئاتر کاری نو و بی بدیل دانست و گفت: وقتی اجراها بیشتر شد و کار جلوتر رفت مسعود سخاوت دوست نیز توانایی های بیشتری از خود به نمایش گذاشت.
 وی تاکید کرد: از روز نخست نیز قرار بر این بود که کار بر مبنای ریتم و موسیقی پیش رود و اجرای مجدد نمایش نشان دهنده استقبال مردم و خوب از کار در آمدن آن است.
 در ادامه اشکان غفار عدلی که به عنوان منتقد دراین نشست حضور داشت نیز گفت: همزمانی اجرای نمایش با موسیقی، دیالوگ جداگانه و حرکات فیزیکی بازیگران یک جلوه خاصی به این نمایش داده بود.
 وی این تفکر آذرنگ در اجرای این کار را سبب موفقیت نمایش دولیتر در دولیتر صلح دانست و گفت: کار بسیار سختی است که یک کارگردان بخواهد حرکات بازیگران خود را با موسیقی و دیالوگ های جداگانه به اجرا بگذارد.
غفار عدلی نخستین گام برای این نویسنده را وارد شدن به مقوله معنایی جنگ بدون دیدگاه متعصبانه و با نگاهی بشر دوستانه و فراگیر دانست.
 
 
رامین سیاردشتی، فرزین صابونی، سهیلا صالحی و الهام کردا در این نمایش ایفای نقش می کنند و بهرام شاه محمدلو و راضیه برومند به عنوان گوینده متن در این نمایش حضور دارند.
مهدی بوسلیک به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز، طراح لباس: ساناز بیان طراح صحنه: رضا مهدی زاده، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، مدیر صحنه: امین یزدانی نژاد، منشی صحنه: مریم جلالیان، دستیار صحنه: علی پویا قاسمی، عکاس: آوا کیایی، طراح پوستر و بروشور: همراز بیان و روابط عمومی: محمد آذربرزین با این نمایش همکاری دارند.
این نمایش برنده جایزه بهترین نمایشنامه و آهنگسازی و نامزد بهترین کارگردانی در بخش بین الملل سی امین  جشنواره بین المللی تئاتر فجر شده است.
لازم به یادآوری است پیش از این پانته آ پناهی ها در اجرای جشنواره این نمایش حضور داشت که به دلیل هم زمانی دو نمایش ( " آمدیم، نبودید، رفتیم " و " دو لیتر در دو لیتر صلح ") الهام کردا جایگزین وی شد.