در حال بارگذاری ...

جشنواره تئاتر صاحبدلان تنها یک نام نیست؛ بلکه یک اندیشه، دغدغه و رویکرد است

مراسم اختتامیه دومین جشنواره تئاتر صاحبدلان روز گذشته -۲۶ اردیبهشت ماه- با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این مراسم نماهنگی از آثار جشنواره تئاتر صاحبدلان در کنار اجرای یک اثر نمایشی برای حاضران در سالن پخش شد.
سپس علی موذنی –دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان- بیان کرد: همه مکاتب از ناتورالیسم گرفته تا مدرن و پست مدرن، اصول خاصی را برای تئاتر تدوین کردند و طرح، داستان،کشمکش، ایجاد درام و شخصیت پردازی ها در هر مکتبی تالیفات خاصی دارد.
وی افزود: با آنکه مکتب اسلام این قابلیت ها را در هر یک از این اصول دارد، ولی هنوز تعریفی در زمینه هنرهای دراماتیک در این مکتب ارائه نشده است.
موذنی ادامه داد: اینکه بگوییم همه تئاترها دینی هستند، یک خرافه است و ما تنها در صورتی می توانیم تمام نمایش ها را دینی بدانیم که تعریف سکولار را بدانیم.
دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان عنوان کرد: انسان سازنده دین نیست، بلکه دریافت کننده دین است. مراد از جشنواره دینی این است که دین ریشه در وحی دارد و خداوند توسط پیامبران آن را بر بشر عرضه کرده است.
موذنی همچنین با اشاره به تخصیص بودجه پژوهشی در این جشنواره یاد آور شد: ضرورت در نظر گرفتن سالن های اختصاصی برای جشنواره تئاتر صاحبدلان به خوبی احساس می شود تا آثار نمایشی در تهران و شهرستان ها در معرض دید علاقمندان قرار گیرد.
وی در پایان صحبت های خود از حمید شاه آبادی –معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- حسین مسافر آستانه،قادر آشنا -مدیر کل هنرهای نمایشی- و محمود فرهنگ –دبیر اجرایی جشنواره- تشکر کرد.
در ادامه این مراسم با حضور حمید شاه آبادی، قادر آشنا و محمود فرهنگ کتاب هایی که به همت ستاد جشنواره تئاتر صاحبدلان طی دو سال گذشته به چاپ رسیده است، رونمایی شد.
کتاب های حکایت دختری که خاتون مغربی را دید، این روبان سیاه که به قاب دنیاست، اندلس تیغ برهنه، سلمان محمودی از جمله آثاری بودند که در این بخش رونمایی شدند.همچنین از میان نمایشنامه ها متون نمایشی اپرای تن ها، آن کس که نیامده می داند، یک لحظه او، ملاصدرا و یحیی و تردید زرد نیز به عنوان کتاب های به چاپ رسیده توسط ستاد دبیرخانه معرفی شدند.
در بخش تجلیل از پیشکسوتان و فعالان مراسم اختتامیه دومین جشنواره تئاتر صاحبدلان 12 پیشکسوت که سال گذشته آثار خود را در جشنواره تئاتر صاحبدلان ارائه کردند با اهدای تندیس و سفر زیارتی عتبات عالیات از سوی مسوولان مورد تقدیر قرار گرفتند که اسامی آنان بدین شرح است:
الله قلی نظری از استان گلستان برای نمایش "محراب سرخ"
حاج علی عسگری از استان گیلان به خاطر نمایش "گل واژه های سرخ"
محمد تقی رودگر کارگردان نمایش "مرغ عشق میری" از ورامین
عزیز الله هنر آموز به خاطر بازی در نمایش "غریبه" از تهران
نعمت الله اسدی مرام به خاطر کارگردانی نمایش "روایت صداهایی از بی شمار صدا" از کرمانشاه
محمد حسن زاده به خاطر کار بر روی نمایش "تنهای محض" از تربت حیدریه
احمد عزیزی به خاطر نمایش "شبیه خوانی یوسف و زلیخا" از تهران
محمد رضا مداحیان به خاطر کارگردانی دو نمایش "کلید" و "شعله در زمهریر" از تهران
یعقوب صدیق جمالی به خاطر اجرای نمایش "شب ارغوان" از تبریز
حسن سرجاهی به خاطر کارگردانی نمایش "ساقی" از سمنان
احمد طاهونچی کارگردان نمایش "دل بسته" از خراسان
علیرضا استادی به خاطر کارگردانی نمایش عروسکی "نوحه نوح" از تهران.
حمید شاه آبادی در این مراسم عنوان کرد: امروز پس از پشت سر گذاشتن یک دوره از برگزاری جشنواره تئاتر صاحبدلان، اختتامیه این جشنواره دینی را که گونه ای متفاوت از سبک های مختلف نمایش است جشن می گیریم.
وی بیان کرد: شاید نگاه ما به تئاتر دینی به مجموعه انتظاراتمان از کل تئاتر بر می گردد که به سراغ کسانی می آییم که درد دین، درد معرفت شناسی و درد نسل جوان را دارند و می خواهیم آستین همت بالا بزنند تا حرکتی به نام تئاتر صاحبدلان شکل گیرد.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: جشنواره تئاتر صاحبدلان تنها یک نام نیست، بلکه یک اندیشه، تفکر، دغدغه و رویکرد است و باید از این منظر تئاتر را نگاه کرد.
وی اظهار کرد: من تمامی گله ها، شکوه ها، دغدغه ها و درد و رنج و مهنت شما را از کمبود سالن و امکانات شنیدم و امروز می خواهم با شما به عنوان نماینده جامعه تئاتر که در یکی از سبک ها اقدامات و تلاش های فعالان عرصه فرهنگ خروجی مشخص و نمایانی دارد صحبت کنم و بگویم از عرصه تئاتر چه انتظاراتی دارید و چقدر تئاتر با تمام کاستی هایش توقعات واقعی شما را بیان می کند.
وی افزود: اگر قرار است تئاتر یک مفهوم و یک ایده را به مخاطب منتقل کند ما چقدر توانستیم در عرصه هنر کشور تاثیر گذار باشیم. جشنواره صاحبدلان بر روی موضوعی تمرکز کرده که می خواهد بخش مهمی از این خلا را پر کند.
شاه آبادی ادامه داد: انتقال مفاهیم و آوازه های انسانی کاری است که همه ما مسئولیت آن را باید احساس کنیم و زبان تئاتر باید ما را در تحقق این هدف یاری کند.
وی تصریح کرد: این جشنواره دینی در دوره آغازین به عنوان جشنواره تئاتر حقیقت و در دوره بعد به عنوان صاحبدلان معرفی شد. باید توجه داشت که در پس این تغییرها باید اندییشه ای باشد تا انتظارات را بیان کند.
شاه آبادی تاکید کرد: جشنواره صاحبدلان به عنوان یک اندیشه باید چتری بر روی همه گونه های تئاتر باشد که می خواهد اثر گذاری تئاتر را بر اندیشه و فرهنگ ما بیان کند.
وی ادامه داد: به خاطر قرابت و نزدیکی که موضوع این جشنواره با باورهای مردم دارد، مخاطب مفهوم آثار این جشنواره را به خوبی درک می کند.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: قرار است با برگزاری این جشنواره حرکتی آغاز شود که با خواستگاهدینی به روی تقویت با باورهای مردم تاثیر گذار باشد لذا فکر می کنم آنچه امروز طرح مسئله کرده است انتظارات از این تئاتر را درست تبیین می کند و ما را به سمتی پیش می برد و این شیوه اجرا به نحو دقیق روشن می شود؛ چرا که در غیر این صورت دچار موازی کاری می شویم.
شاه آبادی خاطرنشان کرد: برای اینکه این آثار با مخاطب ارتباط عمیق تری برقرار کند، باید رویکرد روشن و حرکت شفافی داشته باشیم و به دنبال رفع نواقص و چالش ها باشیم.
وی ادامه داد: تئاتر باید از مردم آغاز شود و در گام بعدی ارتقا کیفیت و هدف گذاری و تعیین نقطه اثربخشی مشخص شود. طبق آنچه در طول چند اجرای عموم از این جشنواره دیدیم احساس کردم این حرکت به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار می کند. مفهوم هایی که بارها و بارها در زندگی روزمره  شنیده ایم با حرکت هنری آنچنان بر جان مخاطب می نشیند که در نهایت تحولی را به وجود می آورد.
شاه آبادی گفت: توجه داشته باشید که شکل اجرا در تاثیرگذاری آثار نقش مهمی دارد؛ بنابراین کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند باید با تکنیک و تخصص های هنری بیش از پیش آشنا شده و از حمایت اداره کل آموزش برخوردار باشند.
وی تاکید کرد: این جشنواره نیازمند چیزی است که در دیگر جشنواره ها کمتر احساس می شود. فرآیند اجرای آثار در بازه زمانی طولانی است که همین امر باعث فاصله گرفتن جشنواره تئاتر صاحبدلان از دیگر جشنواره ها می شود.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: جشنواره دینی صاحبدلان باید مبتنی بر آموزش های تکنیکی و تخصصی و ارتباط با مفاهیمی که با اجرای اثر می خواهند بیان کنند، باشد.
شاه آبادی تصریح کرد: تئاتر با چالش های زیادی که به حوزه محتوای آن مربوط است، رو به رو است که دلیل آن هم به ورود نمایشنامه های غربی، نمایشنامه های خاص، حمایت از یک گونه روشنفکری نمایش و اینکه جشنواره ها به نمایش های مناسبتی خلاصه می شود، ارتباط دارد.
وی با بیان اینکه تئاتر دینی به دنبال بیان واقعی اعتقادات و اندیشه های بنیادین دینی است، عنوان کرد: از جناب قادر آشنا که همت عالی برای حفظ جشنواره ها دارد می خواهم به جشنواره تئاتر صاحبدلان به نحو کارشناسی و پژوهشی توجه کند.
در ادامه گروه دف نوازان به اجرای موسیقی زنده پرداخت و سپس قادر آشنا –مدیر کل هنرهای نمایشی- با حضور روی صحنه تالار وحدت، نظرات خود را بیان کرد.
مدیر کل هنرهای نمایشی بیان کرد: هنر دینی هنری است که منادی وحدت و توحید باشد. توحیدی که بندگی خدا، سر تعظیم و تسلیم فرود آوردن در مقابل خداوند باشد.
وی ادامه داد: اولین ویژگی تئاتر دینی باید پرداختن به وحدانیت خدا باشد و پس از آن احترام به انسان و بندگان خدا و خدمت به آنان.
آشنا با بیان اینکه کسانی که به مفاهیم دینی و ارزش های انقلاب می پردازند باید حمایت بیشتری شوند، به خاطره ای که مربوط به دوره اسارت وی بود اشاره کرد و فداکاری ها و ایثارهای دوره جنگ را با یادآوری اتفاقات آن دوره برای همگان زنده کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: رویدادهای آن دوران باید در قالب هنر ریخته شود تا مخاطب بتواند حلاوت عرصه جنگ درک کند.
سپس قادر آشنا به همراه حمید شاه آبادی، محمود فرهنگ و علی موذنی برای تجلیل از پیشکسوتان تئاتر دینی به روی صحنه حاضر شدند و در این بخش از ابوالفضل ورمزیار و رضا صابری تقدیر کردند.
همچنین در بخش معرفی بازیگران برگزیده جشنواره تئاتر صاحبدلان شیوا مکی نیان بازیگر نمایش "گفتگو با باد" از تهران، سپیده پهلوان زاده بازیگر نمایش "پدیده" از تهران، لیلا جنیدی بازیگر نمایش "هیس" از ورامین، راضیه ده پایینی بازیگر نمایش "انسان-زمین-خدا" از ورامین در کنار امیر کربلایی زاده بازیگر نمایش "دم هشتی" از تهران، ابوالفضل حاج علی خوانی بازیگر نمایش "تن" از تهران، مجید واحدی زاده بازیگر نمایش " شبه شرقی سگ" از اردبیل، علی اصغر خطیب زاده بازیگر نمایش "دبرین" از دامغان، بهرام ریحانی بازیگر نمایش خیابانی "ملکوت" از تهران و علی عمرانی بازیگر نمایش خیابانی "هیس" از ورامین مورد تقدیر قرار گرفتند.
در بخش نویسندگان برگزیده نیز اصغر خلیلی نویسنده نمایش "گفتگو با باد" از تهران، ناصر کریمی نیک نویسنده نمایش "تن" از تهران، عباس جان فدا نویسنده نمایش "دل بسته" از خراسان رضوی، روح الله سمیع نویسنده نمایش "اپرای تن ها" از تهران، یاسر رضایی نویسنده نمایش "بازگشت ابوذر" از تهران، شهاب راحله نویسنده نمایش "ابابیل" از تهران، روح الله سنایی نویسنده نمایش "انسان-زمین-خدا" از ورامین با دریافت کمک هزینه سفر عتبات عالیات، لوح تقدیر و تندیس جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین در بخش کارگردانان منتخب جشنواره تئاتر صاحبدلان، فریدون ولایی کارگردان نمایش "پایکوبی در بلندی" از مراغه، کاوه مهدوی کارگردان نمایش "آبی گونه" از تهران، مهدی فرجامی کارگردان نمایش "باروی بلند بابل" ، محمد داور پناه کارگردان نمایش "پرتوی خورشید" از بجنورد، مهدی حبیبی کارگردان نمایش "تبر در دست" از ملایر، سعید تشکری کارگردان نمایش "تا آمدی ارشیا شدم" از خراسان، مهدی خاتمی کارگردان نمایش "سنگ بست" از مشهد مورد تقدیر قرار گرفتند.
در پایان نیز اکبر عبدی که با تاخیر در این مراسم حاضر شده بود، توسط حمید شاه آبادی و قادر آشنا مورد تقدیر قرار گرفت.
محمد مهدی خاتمی مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی، محمد دشت گلی مشاور معاونت هنری، محمود فرهنگ مدیر اجرایی جشنواره تئاتر صاحبدلان، رضا صابری، امیر حسین شفیعی، محمد ساربان، اصغر خلیلی،  سیروس همتی و ... از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
گفتنی است سومین جشنواره تئاتر صاحبدلان با دبیری علی موذنی مهرماه سال جاری برگزار می شود.