در حال بارگذاری ...
  • گزارشی از تمرین نمایش « شهرزاد و هفت قصه اش » به کارگردانی محسن حسینی

    محسن حسینی این روزها مشغول آماده سازی چهارمین تجربه تئاتری خود در ایران است اما به قول خودش شهرزاد روایت او چندان شباهتی با شهرزاد هزار و یکشب ندارد

    محسن حسینی این روزها مشغول آماده سازی چهارمین تجربه تئاتری خود در ایران است اما به قول خودش شهرزاد روایت او چندان شباهتی با شهرزاد هزار و یکشب ندارد : « از دو ماه پیش از من می‌پرسیدند شهرزاد کیست ؟ چه کسی نقش شهرزاد را بازی می کند‌؟در حالی‌که شهرزاد ، شهرزاد کارگردان نمایش هم می تواند باشد . »
    حسینی در صحبت‌هایش بارها تأکید می‌کند که از قصه هزار و یکشب فقط دو نکته برایش مهم بوده است: نوع زبان و روایت نمایشی قصه ها .
    شهرزاد منم
    او به همراه گروهش ”پرفرمنس استوویداتو” هر روز عصر در یکی از اتاقهای دلگیر اداره تئاتر تمرین می‌کند . نیم ساعتی از تمرین گذشته که وارد می شوم . امروز دو نفر از بازیگران اصلی نمایش ( بنفشه نجاتی و امیر رجبی ) حضور ندارند البته بازیگران حسینی اکثراً از دانشجویان خودش هستند .
    حسینی هم لباس تمرین به تن دارد چرا که او خودش هم در دقایقی کوتاه بازیگر نمایش اش می شود.
    نمایش با یک پرولوگ کوتاه آغاز می شود که خود حسینی وظیفه بیان این پرولوگ را به عهده دارد .
    بازیگران در حال تمرین قطعه‌ای از نمایش هستند ، قطعه ای بدون کلام که بر زبان حرکات بدن استوار است در حقیقت بخش اعظم نمایش وی بر اساس حرکات بدن و بی‌کلام بازی می شود . چون به اعتقاد حسینی شنیدن دیالوگ برای تماشاگر امروزی خسته کننده است و نمایش موفق امروز باید تلفیقی از هنرهای متفاوت باشد که یکی از آنها استفاده از زبان بدن است .
    حسینی می گوید : تماشاگر امروزی به غیر از تفکر نیازمند لذت بردن هم است

    تماشاگر امروزی به غیر از تفکر نیازمند لذت بردن هم است
    .
    « شهرزاد و هفت قصه اش » نمایشی است با رویکرد به بافت اثری چون « هزار و یک شب » که شامل هفت داستان می شود .
    در این نمایش نقبی به آثار تئاتری گذشته کارگردان نیز زده می‌شود‌. حسینی که علاقمند به هنر پرفرمنس است در اجرای جشنواره امسال تصمیم دارد شبیه کارهای‌ قبلی اش- « مده آ » و « اورفه »- اجرایی با تلفیق روایت، رقص ، پرفرمنس و استفاده از رسانه های دیگر داشته باشد . هفت اپیزود نمایش به حکایت اسطوره های ماندگار یونانی ، ایرانی، داستانهای عجیب و غریب و زرتشت پیامبر می پردازد .
    در این نمایش موسیقی به عنوان شاخصة مهم لحظه به لحظه همراه بازیگران است و می‌توان موسیقی‌های مختلفی را شنید مانند موسیقی کابوکی، نوگارد ، کامگارها و اشعاری از مزدیسنا و سرود کاهنان تبتی و ...
    حسینی دربارة نمایش خود می گوید : «‌نمایش من بر اساس جوهرة داستانهای هزار و یک شب ، به عبارتی با مضامینی مانند : هنر عشق ورزیدن ، در جستجوی عشق گمشده ، داستانسرایی ، نقاله خوانی و هنر بدیهه سازی روایت می شود‌.»
    همچنین حسینی در این نمایش از ویدئو پروجکشن نیز برای ارائه تصاویر متفاوتی برای بهتر القا شدن هر اپیزود استفاده می کند .
    زرتشت تا اورفه
    محسن حسینی متولد ١٣٣۶ ، یکی از دانش آموختگان دانشگاه‌های اروپا است‌. او در رشته های تئاتر ، درام و علوم ارتباطات در دانشگاه یوستوس لیپیک آلمان تحصیل کرده است وفعالیت مستمری در اپرا ، باله و تئاتر شهرهای فرانکفورت و برلین داشته است‌. همچنین چندین نمایش را در آلمان به روی صحنه برده است از جمله « سدرای زرتشت »، « آبی آهنی » و « نوستالوژی‌».
    حسینی بعد از بازگشت به ایران اولین تجربه اش که البته هیچگاه اجازه اجرای عمومی نگرفت نمایشی به نام « گیلگمش » بود. بعد از آن به ترتیب « مده آ » و « اورفه » را به روی صحنه برد .
    همچنین او درمقام بازیگر در چند فیلم نیز بازی کرده است مانند« از میان سایه و نور» خسرو سینایی و «‌عروس افغان‌» ابوالقاسم طالبی. در حال حاضر حسینی علاوه بر نمایشنامه نویسی و کارگردانی به عنوان استاد دانشگاه تدریس می کند و مقالات علمی زیادی در زمینه های تئاتر پست مدرن ،‌ هنر پرفرمنس ، بازخوانی متون کهن و ... در مجلات و روز نامه های متعدد منتشر کرده است .