یادداشت ”تاداشی سوزوکی” به مناسبت پنجمین دوره المپیاد تئاتر سئول-کره جنوبی

برگردان به فارسی: آرمین قطبی این نوشته یادداشتی است که تاداشی سوزوکی برای پنجمین دوره المپیاد تئاتر سئول - کره جنوبی در سال ۲۰۱۰ نوشته است.
قسمت اول:
امروز مایلم درباره سه مورد از پیامدهای جهانی شدن برای هنرمندان تئاتر که بیش از همه به چشمم آمده است صحبت کنم.
اولین پیامد بی ارتباط با بسط و گسترش عملی و کاربردی مدل تجاری بازار آمریکا و سلطه آن بر چهار گوشه جهان نیست. سیستمهای مدل تجاری بازار آمریکا بصورت موثری طراحی شده بودند در جهت افزایش منافع و بهره برداری با توجه به نفوذ جهانی. همراه با پذیرفتن مدل سرمایه داری آمریکا به عنوان یک برنامه کاری از سوی برخی کشورهای جهان، ملتهای سراسر جهان به دیجیتالی شدن عمده اطلاعات و استفاده از آنها توسط کامپیوتر و اینترنت روی آوردند که به سرعت به شکلی مرسوم و مسلط در زمینه ارتباطات بشری تبدیل شد. یکی از جنبه های این انقلاب دیجیتالی اتوماسیون مشاغل بود برای افزایش بازدهی نیروی انسانی و همچنین تحریک سوددهی، پروسه ای با توجه به استفاده از انرژی های غیر انسانی- حیوانی (انرژی هسته ای، الکتریسیته، نفت و...) دیجیتالی شدن و اتوماسیون متعاقباً تامین منابع را از فضایی خارج از فضای شرکت یا سازمان پایه در پی داشت، که به موجب این جریان شرکتها بخشهایی از روند تجاری خود را به مکانی دیگر انتقال دادند. به عنوان مثال برخی از آنها به آن طرف آبها رفته و شعباتی دایر کردند، در ازای نیروی کار ارزان قیمتی که متعلق به همان اقلیم است. به عنوان مثال بسیاری از شرکتهای اتومبیل سازی آمریکایی که در کشورهای آسیایی خطوط تولید دارند. حال آنکه تامین منابع از خارج از محل تأسیس شرکت به عنوان روشی استاندارد در بیشتر اقتصادهای اثبات شده دنیا که شاخص ارزش مالی و توانگری پولی آنها بیش از فردیت بشری است، مطرح است. طبیعی است که هر انسانی به تنهایی چند چهره و چند سیما باشد با میراث قومی و نژادی منحصر بفرد. با این حال مغایرت موجود به عنوان پیشرفتهای پیرامون جهانی شدن، کمتر دیده شده. تصور کنید اگر ما از این فلسفه تجارت جهانی برای تکامل در تئاتر استفاده کنیم چه می شود؟ به نظر من که کاری بسیار بیهوده و بی خود است، آنهم برای افرادی که به نیت خلق اثری هنری و مستقل گرد هم آمده و با هم پیوند خورده اند. بیش از این چه؟ اغلب تصمیمات در تئاتر به وسیله گروه گرفته می شود، به وسیله گروه به مشاهده و درک تفاوتهای فردی مان می پردازیم.
از این رو مدیریت تمامی رفتارها بین افرادی که درگیر تولید محصولی هنری اند آنهم به وسیله یک مهندس ناظر به نظر من که گران تمام خواهد شد. دیر یا زود در چنین شرایطی ارزش اجتماعی تئاتر زیر سوال خواهد رفت. اگر چه در جامعه ای که سازمان یافتگی آن بر اساس اهمیت کارایی اقتصادی شماست، تازه چیزی هم باید دو دستی روی محصول خلق شده خودتان برای ارزشمند شدن آن بگذارید. حال اگر در زمینه بحث شده متقاعد شده باشید باید به عنوان هنرمند یکبار دیگر به اثبات نقش بحرانی تئاتر در عصر جهانی شدن بپردازیم. این هدف اصلی ما است.
ادامه دارد...
منبع: وبسایت رسمی تاداشی سوزوکی و کمپانی تئاترسوزوکی.
www.scot-suzukicompany.com