در حال بارگذاری ...

چهارمین نشست نمایشنامه‌خوانی ”اکو“ با حضور محمود استاد محمد برگزار شد

در چهارمین نشست نمایشنامه‌خوانی اکو که با حضور محمود استاد محمد برگزار شد،  قصه زن ایرانی از زبان محمود استاد محمد مورد خوانش قرار گرفت.

به گزارش سایت ایران تئاتر، چهارمین نشست نمایشنامه‌خوانی نمایشنامه‌نویسان برجسته ایران و کشورهای عضو اکو با حضور حجت‌اله ایوبی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، محمدحیدری، دبیر تئاتر اکو و نمایشنامه‌نویسان، کارگردانان و بازیگران مطرح و برجسته تئاتر کشورمان، در مؤسسه فرهنگی اکو برگزار شد.
در این نشست محمود استادمحمد، اثر اپیزودیک خود را خواند.
این نشست همانند دیگر برنامه‌های نمایشنامه‌خوانی با پخش فیلمی درباره هنرمند نمایشنامه‌نویس آغاز شد و در ادامه کیومرث مرادی اجرای برنامه را به عهده گرفت.
مرادی  در این نشست گفت: «تئاتر کشورما درخت‌های تنومندی در تاریخ خود داشته و یکی از این درخت‌های همیشه استوار استاد محمود استاد محمد است».
استاد محمد، پیش از آغاز نمایشنامه‌خوانی رو به مخاطبانی که به احترام او به پای ایستاده بودند، گفت: «راستش را بخواهید من در این روزها دیگر حوصله تعارف کردن ندارم و از ته دل می‌گویم، امشب عشقم نمایشنامه‌ خواندن نبود؛ عشقم دیدن بچه‌های تئاتر بود و خودخواهانه بگویم هر کدام از بچه‌ها که این روزها به دیدنم می‌آیند، تا یکی، دو روز حالم خوب است. پیش خودم گفتم وقتی جمعشان را ببینم، خیلی حالم خوب می‌شود. خوشحالم که در این جمع از قدیمی‌ترین هنرمندان تئاتر تا جوان‌های ما حضور دارند».
استادمحمد در ادامه نمایشنامه‌ای سه اپیزودی را خواند که تا به حال به صورت حرفه‌ای اجرا نشده است. در این نمایش، زندگی یک زن از نخستین سال‌های کودکی تا حدود 70سالگی مرور می‌شود.
بعد از خوانش نمایشنامه توسط محمود استادمحمد، قطب‌الدین صادقی درباره تأثیر استادمحمد بر تئاتر ایران سخن گفت و به بررسی نمایش او پرداخت.
صادقی عنوان کرد: «استاد محمد جزو نویسندگانی است که عمیقا ایرانی است و ارتباطش با فرهنگ ایران، ارتباطی درونی، مهرآمیز و توأم با شناخت است. آثاری که او می‌نویسد از درون عاطفه، تپش و گیرایی خاصی دارد؛ هم آشنا است و هم به نوعی آشنازدایی کرده است».
پس از صادقی، محمد چرم‌شیر و علیرضا نادری، از زحمت‌های استاد محمد برای نمایشنامه‌نویسی ایران به خصوص در سال‌هایی که کمتر کسی به این مقوله توجه می‌کرد، تشکر کردند.
چرم‌شیر در این نشست اظهار کرد: «حقیقت این است که ما هیچ‌وقت فرصت نکردیم از شما تشکر کنیم؛ از شمایی که در سال 58 بی‌پناه نوشتن را آغاز کردید و ما بسیار از شما یاد گرفتیم. شما به ما یاد دادید که مهربان باشیم، شریف باشیم و همدیگر را دوست داشته باشیم. از شما متشکریم».
در پایان این مراسم به رسم نشست‌های گذشته، عکسی از محمود استاد محمد با امضای رئیس مؤسسه فرهنگی اکو و هنرمندان شرکت کننده به او اهدا شد و حاضران در این نشست با هم عکس یادگاری گرفتند.
علیرضا نادری، محمد چرم‌شیر، حمیدرضا نعیمی، آهو خردمند، رویا تیموریان، رضا میرکریمی، رضا حداد، هاله مشتاقی‌نیا، حسین مهکام، حمیدرضا افشار، قطب‌الدین صادقی، امیررضا کوهستانی، رضا گوران، کیومرث مرادی، پانته‌آ بهرام، معصومه آقاجانی، روح‌اله جعفری، اصغر دشتی، جهانبخش لک، شادمهر راستین، سلما سلامتی، بابک چمن‌آرا، محمد حاتمی و دیگر هنرمندان تئاتر در این نشست حضور داشتند.