در حال بارگذاری ...
...

آقا عباسی: شاهنامه به دلیل خط داستانی مشخص بیشتر مورد توجه کارگردانان بوده است

آقا عباسی: شاهنامه به دلیل خط داستانی مشخص بیشتر مورد توجه کارگردانان بوده است

یدا…آقا عباسی گفت: دلیل اینکه بیشتر کارگردانان در میان مفاخر ایرانی به سراغ شاهنامه فردوسی رفته اند، این است که شاهنامه خط داستانی مشخصی دارد.

"یدا… آقا عباسی" پیش کسوت تئاتر و نمایشنامه نویس در گفت و گو با سایت ایران تئاتر گفت: شاهنامه فردوسی همواره در میان هنرمندان مورد توجه بوده؛ چرا که حماسه قابلیت بیشتری برای تبدیل شدن به نمایشنامه دارد. زبان شخصیت پردازی ها در این داستان ها بیشتر بوده؛ بنابراین قابلیت بیشتری هم داشته است.
وی ادامه داد: در واقع زمانی که نیاز به هویت بود به سراغ حماسه رفتیم. همیشه زمانی که بحث هویت مطرح می‌شود، موضوع حماسه هم به میان می آید. در واقع حماسه مربوط به زمانی می شود که عنصری از هویت به خطر افتاده است.
آقا عباسی با اشاره به اینکه حماسه ها بیشتر به اسطوره ها نزدیک هستند، اظهار کرد: حماسه به سرچشمه های اسطوره نزدیک تر است و اسطوره با توجه به خط داستانی که دارد تبدیل به افسانه و رمان و ... می شود، یعنی اسطوره به شعر و نمایشنامه نزدیک تر است.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه نمی توان عینا اشعار شاهنامه را به صحنه آورد، عنوان کرد: هنرمندانی که عینا این اشعار را در آثار خود برای به صحنه بردن، به کار گرفته اند، موفق نبوده اند. در واقع بر روی شاهنامه هم آن طور که باید کار نشده است.
وی با اشاره به دیگر آثار مفاخر ایرانی تصریح کرد: مولوی به دلیل خط داستان آثارش و مضامینی که دارد همواره مورد توجه کارگردانان بوده است. همچنین آثار حافظ، سعدی و عطار هم به صورت واحدهای پراکنده تر کار شده است.