در حال بارگذاری ...

مدیران مشکلات تئاتر را مشکلات خود بدانند

اختتامیه پنجمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران روز گذشته -۶ خردادماه- با حضور هنرمندان و مدیران تئاتری در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه پنجمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران گفت: هنرمندان عرصه تئاتر هر کدام تا آنجا که می توانستند برای معرفی ملت ایران و یادآوری دفاع مقدس و ایام مقاومت، تلاش های بسیاری کردند.
وی با اشاره به پیشینه برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر ایران، عنوان کرد: در ابتدای راه هدف تنها تقدیر از فعالان تئاتر بود در ادامه تبدیل به نشستی برای هم اندیشی در حوزه هنر شد.
شاه آبادی با بیان اینکه امسال حال و هوای اردیبهشت تئاتر رنگ و جلوه دیگری هم داشت، اظهار کرد: با گزارشی که از فعالان استان ها داشتیم، شور و حال اردیبهشت تئاتر، گام جدیدی برای تئاتر بومی داشت و آن هم آشنا کردن مردم در سراسر کشور با تئاتر بود.
وی تصریح کرد: در سال 90 هنرمندان فعالانه در حوزه تئاتر کار کردند و آثار خوبی در سراسر کشور به صحنه رفت. خوشبختانه همدلی اصحاب هنر به گونه ای بود که امروز به خود افتخار می کنیم و امیدواریم شاهد رشد و فعالیت بیشتری در عرصه تئاتر باشیم.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گروه های تئاتر به عنوان یک نهاد تاثیر گذار در کشور بوده و هستند، خاطر نشان کرد: امیدوارم امسال علاوه بر تجلیل، نوعی دلگرمی و تعامل بیشتر بین گروه ها، مردم و مخاطبان صورت بگیرد و جشن اردیبهشت تئاتر فقط یک نگاه به گذشته نباشد، بلکه نشست هم اندیشی برای تئاتر هم باشد.
وی با اشاره به اینکه مولفه های بسیاری برای به بار نشستن یک تئاتر وجود دارد، بیان کرد: تئاتر به عنوان یک هنر موثر، خلاق و تاثیرگذار در جامعه بیش از گذشته نیاز به حمایت و همدلی دارد.
شاه آبادی افزود:‌ همچنین مدیران باید مشکلات تئاتر را مشکل خود بدانند و مسوولان، هنرمندان و مخاطبان همه از یک منظر به مسائل تئاتر نگاه کنند.
وی با اشاره به تشکیل بنیاد ادبیات نمایشی گفت: توجه به موضوع نمایشنامه بسیاری از دغدغه های عرصه تئاتر را حل خواهد کرد.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد سال 91 برای تئاتر سال خلاق تر و فعال تری باشد و افزود: همدلی جامعه تئاتر در سال جدید بیش از گذشته باعث رونق تئاتر کشور خواهد شد.
قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی نیز طی سخنانی در این مراسم عنوان کرد: جشن اردیبهشت تئاتر بهانه ای است تا از فعالیت هنرمندان و مسوولان تئاتر سراسر کشور تقدیر شود.
وی با بیان اینکه امسال هم مانند دوره های پیشین، جشن اردیبهشت تئاتر در تمام استان ها برپا شد، اظهار کرد: از اساتید بزرگواری که رنج سفر را متحمل شدند و در استان ها حضور پیدا کردند و به گپ و گفت با هنرمندان استان ها پرداختند هم قدردانی می کنم.
آشنا با قدردانی از فعالیت انجمن های نمایشی و همگی خادمان تئاتر، تصریح کرد: امسال شاهد حضور بخش های خصوصی و شهرداری ها بودیم که به مدد آمدند و در برگزاری جشن ها ورود پیدا کردند.
در ادامه قطب الدین صادقی نویسنده ، کارگردان و مدرس تئاتر طی سخنانی با اشاره به چگونگی به تصویب رسیدن روزی در جهان به عنوان روز جهانی تئاتر، بیان کرد: تاکنون نزدیک به 150 کشور به این جریان پیوسته اند و اکنون مراسم روز جهانی تئاتر به عنوان یک جشن در سراسر دنیا مطرح است.
وی ادامه داد: آنچه که با پایه گذاری این روز می خواستند بدان برسند، مساله ارتباط بود.ارتباط به معنی تبادل دانش نظری. دومین امری که مد نظر داشتند همکاری تمام مدیران و هنرمندان در سطح جهان بود. سوم هم آگاه سازی و حساس کردن افکار عمومی بود.
صادقی با بیان اینکه این سه اصل یک نتیجه بزرگ تر در پی داشت، عنوان کرد: نتیجه گیری بزرگ، برانگیختن نیروی خلاقیت و تولید فرهنگ در سطح جهانی بود.
این کارگردان تئاتر با اشاره به این سه اصل، اظهار کرد: باید میان تمام گروه های شهرستانی و تهرانی تبادل دانش وجود داشته باشد. همچنین باید همه ما اهالی و خانواده تئاتر از مدیران گرفته تا هنرمندان از حال هم باخبر باشیم، ولی متاسفانه در حال حاضر پراکنده ایم باید این خانواده پراکنده همدیگر را دوباره پیدا کنند.
وی با بیان اینکه تئاتر می تواند تمام تضادهای جامعه را در صحنه مطرح کند، تصریح کرد: اگر نتیجه تمام این ها انگیزه ای برای خلاقیت ایجاد نکند، بی فایده است. ما باید پیگیرانه دست به خلاقیت بزنیم که در راستای تحقق این اهداف، مساله بودجه امر بسیار مهمی است.
این مدرس تئاتر در ادامه خاطر نشان کرد: اگر کار خوب زیاد باشد، سرانجام مسوولان متوجه می شوند که نمی توانند نسبت به مطالبات یک گروه و نهاد بی توجه باشند، ولی اگر آثار خوبی به صحنه نبریم نباید توقع توسعه و حمایت داشته باشیم. همچنین اساس تلاش ما باید تولید عالی باشد.
وی با بیان اینکه عرضه در تئاتر کم و تقاضا زیاد است، یادآور شد: در این میان امکانات موجود هم کم است و نیروهای اسانی زیاد و اکنون یک فضای نه چندان جالب و دور از شان در تئاتر به وجود آمده است. همه هنرمندان باید بدانند که در این جامعه هیچ کس جای شخص دیگری را نگرفته است.
صادقی افزود: امروز فرصتی است تا از کسانی که این مسیر را با چراغ خلاقیت شان روشن کردند قدردانی کنیم.

وی ادامه داد: در دوره تالیف برخی از هنرمندان کارهای بسیار ارزشمندی کردند که حمید سمندریان از جمله این افراد بود که در این مسیر به درستی حرکت کرد و ارزش هایی را با خود در تالیف به همراه آورد.
این نویسنده و پژوهشگر تئاتر با بیان اینکه سمندریان در زمینه تکنیک بیان، کارگردانی و بازیگری نکات ارزشمندی را به دانش جویان آموخته، عنوان کرد: ایشان در طول 50 سال تلاش بی وقفه توانستند چیزی را بسازند که یکی از جریان سازترین کارها براساس جریان تئاتر دنیا بود.
وی تصریح کرد: همچنین آنچه که باعث شد تشخص استاد بیشتر شود این بود که ایشان هیچ گاه کار جلف به صحنه نبردند و در واقع گزیده کار و کیفیت گرا بودند.
صادقی یادآور شد: آثار حمید سمندریان جدا از یک تحلیل اجتماعی نیرومند نبود و هر اثری را که خلق می کردند، تماشاگر را به فکر وا می داشت.
وی با اشاره به اینکه حمید سمندریان در هنر نمایش تجارت نکرد، گفت: جامعه ما به تاجر نیاز ندارد، بلکه به مردانی نیازمند است که اندیشمند باشند و مانند یک استاد تعریف نقادانه از اجتماع داشته باشند.
در ادامه جمشید مشایخی و داوود رشیدی به پاس زحمات حمید سمندریان لوح سپاس و تقدیر را به وی اهدا کردند.
جمشید مشایخی هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر نیز طی سخنانی کوتاه گفت: همیشه تئاتر در این مملکت مورد بی مهری قرار گرفته و در ادامه باز هم مورد بی مهری قرار خواهد گرفت.
در ادامه این مراسم از فرناز بهزادی، قطب الدین صادقی، کتایون حسین زاده از اعضای کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، قباد میمنت آبادی مدیرکل ارشاد استان کردستان، علی مریدی زاده مدیرکل ارشاد استان هرمزگان، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله سپهر مدیرکل ارشاد استان خوزستان، علی سهندی مدیرکل ارشاد استان زنجان، منصور ایمانی مدیرکل ارشاد استان گیلان، مجید سرسنگی مشاور امور هنری شهرداری تهران، مهدی افضلی مدیر عامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، سیدوحید فخرموسوی معاون هنری اداره کل ارشاد استان گیلان، سیدرحیم موسوی مدیر گروه تئاتر بامداد، رضا حداد مدیر گروه تئاتر ، اصغر گروسی مدیر گروه تئاتر خیابانی، صحرا رمضانیان و سعید تشکری از خراسان رضوی، جمشید خانیان از اصفهان، محمد چرمشیر از تهران، مهدی دهاقین از کرمان، عثمان رحیمی، علیرضا اسماعیلی از شهرستان سقز استان کردستان، علیرضا علوی شهرستان تبریز استان آذربایجان شرقی، جواد تمیزکار و رضا کمالی هر دو از شهرستان لاهیجان استان گیلان، علی رستم وند از اردبیل، علی موذنی و فاطمه اسماعیلی هر دو از تهران ، فریبرز اولیایی رییس شورای شهر شهرستان سقز استان کردستان، سلمان فرخنده از شیراز، اردشیر محمودی فر از بوشهر، محمد عبداللهی از لرستان، غلامرضا رحیمیان از هرمزگان، ژوبین قاضیانی، همایون آقامیرزا هر دو از تهران، رجبعلی فلاح مدیر انجمن نمایش شهرستان ساری استان مازندران، محمد سلطان زاده مدیر انجمن نمایش کرمان، عبید رستمی مدیر انجمن نمایش شهرستان سنندج استان کردستان، رضا کمالی علوی مدیر انجمن نمایش شهرستان مشهد استان خراسان رضوی و انجمن هنرهای نمایشی ابوموسی و در بخش رسانه های جمعی نیز از نسرین نوری از شبکه خبر، روح‌الله زندی‌فرد از خبرگزاری فارس، سارا سالک از خبرگزاری هنرآنلاین، عماد شاطریان مدیر نشر بیدگل، مهدخت اکرمی خبرنگار روزنامه هفت صبح، ایلیا شمس سایت خبری، مهدی دهقان‌نیری مدیر رادیو نمایش، سیدجعفر بنی‌هاشمی تهیه کننده برنامه صد تقدیر به عمل آمد.
در بخش پیشکسوتان تئاتر کشور هم مهدی ثانی از کرمان، منوچهر محمدپور از بجنورد، محمود استادمحمد، سعدی افشار و حمید سمندریان تقدیر شدند.
حاشیه
*پیش از آغاز مراسم بخشی از تئاتر محیطی "پایکوبی اسب های پشت پنجره 2" به اجرا در آمد.
*محمد سلوکی به عنوان مجری در این مراسم حضور داشت.
*اصغر دشتی که به نیابت از محمود استاد محمد جایزه وی را دریافت کرد، طی سخنانی رو به مسولان گفت: استاد محمد به دلیل بیماری‌اش نتوانست در برنامه حاضر شود، باید بگویم تامین هزینه‌های بیماری برای خانواده‌های این هنرمندان  بسیار دشوار است. هر بار هنرمندی بیمار می‌شود همه جامعه تئاتری به تکاپو می‌افتند که چگونه این هزینه‌ها را تامین کنند.
* در مراسم اختتامیه پنجمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران محمد دشت گلی مشاور معاون هنری،محمد مهدی خاتمی مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی، مهدی حاجیان مسئول دبیرخانه جشنواره ها،حسن حاجت پور مسئول دفتر مدیر عامل، مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، محمود فرهنگ مدیر دفتر تئاتر دینی مرکز هنرهای نمایشی،مجید امرایی مدیر دفتر تئاتر خیابانی، وحید لک مدیر هماهنگی امور استان های مرکز هنرهای نمایشی، ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر و هنرمندانی چون اسماعیل خلج، اصغر همت، شکرخدا گودرزی، بهرام شاه محمدلو، اردشیر صالح پور، داوود رشیدی، محمدحسین ناصربخت، انوشیروان ارجمند، هادی مرزبان، مریم معترف، سیروس همتی، پری صابری، هما روستا، سهراب سلیمی و پیام فروتن حضور داشتند.