در حال بارگذاری ...

”داوود فتحعلی بیگی”:کارگردانان با توجه به شرایط جامعه در هر دوره ای به آثار یک شاعر بیشتر روی آورده اند

"داوود فتحعلی بیگی"گفت: کارگردانان با توجه به شرایط جامعه در هر دوره ای به آثار یک شاعر و چهره شاخص ادبی ایران تمایل بیشتری پیدا کرده اند.

فتحعلی بیگی در گفت و گو با سایت ایران تئاتر گفت: تا جایی که می دانم بسیاری از هنرمندان ما به سراغ آثار بسیاری از شاعران و مفاخر ایرانی رفته اند و از آنجایی که شاید برخی از آنها نتوانستند با اشعار دیگر شاعران مطرح  ارتباط برقرار کنند، بنابراین شاهدیم که بیشتر کارگردانان به سراغ شاهنامه فردوسی رفته اند چون شاید احساس کرده اند که قصه های شاهنامه دراماتیک تر است.
وی ادامه داد: همچنین از آنجایی که در حوزه نقالی سال ها به شاهنامه پرداخته شده، به همین دلیل اکثر هنرمندان با این اثر ارتباط بیشتری برقرار کرده و در آثار خود به سراغ شاهنامه رفته اند.
فتحعلی بیگی تصریح کرد: علاوه بر آثار فردوسی، بسیاری از کارگردانان به سراغ آثار عطار هم رفته اند، چرا که قصه های عطار ظرفیت نمایشی بسیار بالایی دارد و خود من هم جز کارگردانانی هستم که آثار عطار از جمله مبارک و خاتون پرده نشین را به صحنه برده ام.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا هنرمندان کمتر به سراغ آثار سعدی، خیام و دیگر شاعران ایرانی رفته اند، اظهار کرد: هنرمندان با توجه به  شرایط جامعه در برخی از دوره ها به سراغ یک شاعر خاص که اشعارش به شرایط جامعه نزدیک تر بوده، رفته اند و در واقع نباید تاثیر شرایط اجتماع را در هر دوره ای نادیده گرفت.