در حال بارگذاری ...

در تولید آثار از شعارزدگی دوری می کنیم

نخستین نشست رسانه ای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری صبح امروز –۴ تیرماه –با حضور رحمت امینی مدیر این مرکز برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به این که نزدیک به 16سال با حوزه هنری در ارتباط بوده و طی دو دوره به عنوان دبیر، جشنواره سوره را برگزار کرده است، عنوان کرد: امیدوارم در این دوره که به عنوان مدیر حوزه هنری عنایت دارم بتوانم برای تئاتر کشور و همچنین حوزه هنری مفید واقع شوم.
وی که بیش از سه ماه از مدیریتش در حوزه هنری می گذرد، در ادامه به بخشی از فعالیت هایی که در این مدت در حوزه هنری انجام داده اشاره کرد و افزود: مخاطبی که تئاتر ما بدان نیاز دارد، باید مخاطب حداکثر باشد ولی در تئاتر مخاطبان تئاتر در واقع عضوی از خود خانواده تئاتر و تماشاگران همیشگی تئاتر هستند؛ بنابراین می خواهیم در حوزه هنری، نمایش هایی را تدارک ببینیم که مخاطبان عام را هم جذب کند.
امینی ادامه داد: به همین منظور یکی از اهداف مان راه اندازی تئاتر کاربردی بود که در این راستا اجرای تئاتر کاربردی در این هفته آغاز شده و قرار است یکی از متخصصان تئاتر درباره نمایش ها صحبت کند.
وی خاطرنشان کرد: در سال 91 عنوان برنامه اول مان موضوع خانواده است و خانواده محوری برای کل بخش های حوزه هنری در نظر گرفته شده است.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به دیگر فعالیت های حوزه هنری اشاره کرد و یادآور شد: همچنین شماره صفر ماهنامه صحنه منتشر شده که بیشتر اخبار این ماهنامه به فعالیت مراکز حوزه هنری در استان ها در بخش تئاتر اختصاص دارد. همچنین رونمایی از سایت تحلیلی و خبری صحنه از دیگر فعالیت های ما بوده است.
وی اظهار کرد: اجرای عمومی آثار، دیگر برنامه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بوده که بنده به عنوان یک دانشگاهی در حوزه هنری، هم به سمت دانشگاهیان و بچه های با تجربه و نخبه دانشگاهی رفته ام. در این راستا نیز نمایش "کلمات و مرد" کار مهدی مشهور ساعت 18:30 اجرا خواهد شد.
امینی با بیان اینکه دو تماشاخانه تخصصی مهر و ماه در حوزه هنری وجود دارد، عنوان کرد: در تماشاخانه مهر آثاری برای مخاطبان عام و خاص اجرا خواهد شد و در تماشاخانه ماه هم آثاری که سمت تجربه گرایی دارند به صحنه خواهند رفت.
وی با بیان این که در برنامه های انجام شده حوزه، توجه 70درصدی به تئاتر استان ها شده، تصریح کرد: کشف استعدادهای جوان در استان ها از اهداف مهم حوزه هنری است.
وی سپس به برنامه های در دست اقدام حوزه هنری اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش سراسری بچه های مسجد از دیگر اهداف مان است. این همایش اشاره دارد به کانون ها و نهادهای فرهنگی که در مساجد پا گرفته اند که پیش از این نیز در حوزه مطرح شده بود و امسال این تجربه ها را با کانون مساجد ترتیب کرده ایم تا این طرح را به نتیجه برسانیم.
امینی افزود: راه اندازی باشگاه تماشاگران، برگزاری جلسات نقد و بررسی، برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی و برپایی رادیو تئاتر از دیگر اهداف مان است.
وی با اشاره به طرح صحنه در رمضان، اظهار کرد: در صورتی که این طرح به بار بنشیند در ماه رمضان با توجه به مناسبت هایی که وجود دارد نمایش های آیینی استان های کشور اجرا خواهد شد و ما باز هم در این طرح توجه ویژه ای به تئاتر استان ها داشته ایم.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان این که تئاتر کودک و نوجوان یکی از مهم ترین بخش ها برای نهادینه کردن تئاتر کشور است، بیان کرد: قصد داریم تئاتر کودک و نوجوان را در طول سال فعال کنیم. علاوه بر این، مسابقه نمایشنامه نویسی با عنوان استعدادهای تئاتر را برگزار خواهیم کرد که به زودی فراخوان آن منتشر می شود.
وی سپس به برگزاری جشنواره تئاتر ماه اشاره کرده و افزود: ما از ابتدا متون قوی را با تعدادی از آثار که اجرای عمومی خواهد شد، انتخاب می کنیم. ممکن است در ابتدا خیلی از هنرمندان گله مند شوند که چرا آثارشان رد شده، ولی ما می خواهیم جشنواره تئاتر ماه تولید محور باشد و الگوی تازه ای را در برگزاری جشنواره ها معرفی کنیم تا طبق آن حاصل کار بهترین گروه ها به ثمر بنشیند.
وی ادامه داد: بنابراین بر اساس این الگو برای یک استان سه متن را تعیین می کنیم و از بین آثار سه متن را استان ها انتخاب کرده و برای مان ارسال می کنند و بعد از آن وارد همایش منطقه ای می شوند.
امینی با بیان این که نوع داوری ها نیز متفاوت خواهد بود، تصریح کرد: برای دو یا سه استان یک دانش آموخته با تجربه تئاتر را به استان ها اعزام می کنیم تا آن ها با همکاری کارشناسان استان ها آثار را برای حضور  در مناطق انتخاب کنند. همچنین از سه کار تایید شده، 2 کار که شایسته تر هستند به منطقه معرفی و یک اثر باقی مانده هم در شهر خود اجرای عمومی می شود.
وی سپس با اشاره به تبلیغات برای هر یک از گروه ها گفت: هر حجمی از تبلیغات مانند چاپ پوستر و بروشور برای تمامی گروه ها به صورت رایگان انجام خواهد شد.
 وی با بیان اینکه آرام آرام رونق سالن ها در حال شکل گیری است، عنوان کرد: زمانی سالن ها رونق می گیرند که آثار خوبی به صحنه بروند، تبلیغات انجام شود و اهالی رسانه نیز همراه باشند.
امینی اظهار کرد: حمایت مان از گروه ها متفاوت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تا حد ممکن از گروه ها با توجه به شرایط شان حمایت کرده وبا آن ها قرارداد خواهیم بست و در تلاشیم تا ارقام قرارداد را متناسب با زحمات گروه ها کنیم.
وی تصریح کرد: همچنین سعی می کنیم از شعارزدگی در آثارمان به دور باشیم و مفهوم مورد نظر در کارهایی که با موضوع دینی و دفاع مقدس اجرا می شود به عنوان یک مفهوم تئاتری و هنری عرضه شود و در عین حال در تلاشیم برای تمام اقشار جامعه آثاری را عرضه کنیم.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از راه اندازی کارگاه ویژه نمایش های مذهبی،‌ آیینی و سنتی خبر داد و افزود: کارگاه ویژه نمایش های مذهبی،‌ آیینی و سنتی با عنوان کارگاه تولیدی و تجربی، آرشیوی برای مطالعه در حوزه نمایشی ایرانی خواهد شد و مخاطبانی که می خواهند شیوه ای از تئاتر ایران را ببینند می توانند به این کارگاه که در سال 92 به بهره برداری می رسد، مراجعه کنند.