در حال بارگذاری ...

پروژه بین المللی تل-ضحاک با حضور 10 بازیگر در سوئیس اجرا می شود

نشست خبری گروه تئاتر دن کیشوت به بهانه اجرای مشترک با گروه مس اند فیبر به نام تل_ ضحاک در خانه هنرمندان با حضور رسانه ها برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در این نشست علی اصغر دشتی کارگردان و طراح صحنه این نمایش پیرامون تاریخچه شروع این ایده و اجرای مشترک با گروه سوئیسی توضیحاتی ارائه داده و گفت: پروژه بین المللی تل-ضحاک که به صورت مشترک در سوئیس اجرا خواهد شد، به این شکل است که ما در ایران افسانه مشهور ویلهلم تل را تمرین کردیم و گروه مس اند فیبر داستان ضحاک را تمرین کردند و در سفری که به سوئیس خواهیم داشت، این دو گروه  با 10 بازیگر به اجرای بین المللی نمایش تل-ضحاک خواهند پرداخت.
سرپرست گروه تئاتر دن کیشوت در ادامه افزود: این تولید مشترک به بهانه جشن 500 سالگی نمایش تل در آلتدورف 2012 در نظر گرفته شده و در ادامه در زوریخ نیز اجراهایی خواهیم داشت.
در ادامه نسیم احمد پور طراح و دراماتورژ گروه در خصوص شکل گیری این طرح و چگونگی رسدن به این اسم افزود: بهتر است وقتی به تولید نهایی و اجرای مشترک در سوئیس رسیدیم، پیرامون اجرا و چگونگی آن صحبت کنیم اما علت انتخاب داستان، شباهت هایی بود که بین دو افسانه دیده شده بود.
گفتنی است رامین سیار دشتی ، مینا درودیان، عباس حبیبی،آرش بزرگ زاده و فربد فرهنگ به عنوان بازیگران این نمایش به سوئیس خواهند رفت و فرشاد فزونی(آهنگساز)مژگان عیوضی(طراح لباس) و شهاب آنوشا به عنوان دستیار کارگردان گروه دن کیشوت را در این سفر همراهی می کنند.  
یادداشت نویسنده (بریجیت هلبلینگ) و کارگردان(نیکلاوس هلبلینگ)گروه مس اند فیبر درباره پروژه مشترک بین المللی تل/ضحاک.
متن یادداشت بدین شرح است:
در چندین روز آینده پروژۀ تئاتر ما بنام تل/ضحاک با دن کیشوت وارد مرحله نهایی و البته مهمترین مرحله میشود . طی چهار هفته آتی ، یعنی تا اولین اجرا، دن کیشوت و مس اند فیبر روی این تولید مشترک که برای جشن"500 سالگی نمایش تل در آلتدورف 2012" در نظر گرفته شده است کار خواهند کرد. این رویداد برای سوئیس از اهمیت فراوانی برخوردار است ، تا آنجا که برای آن تمبر پستی ویژه ای نیز ساخته شده است. دن کیشوت قسمت مربوط به خود یعنی"تل"را در تهران و مس اند فیبر"ضحاک " را در زوریخ تمرین کرده است. زمانی که ما یکدیگر را بالاخره در آلتدورف ملاقات کنیم، نتایج کار خود را به یکدیگر نشان می دهیم و در مورد پایان کار با یکدیگر بحث می کنیم.
در سه سال گذشته اتفاقات زیادی افتاده است. ما اولین بار علی اصغر دشتی و نسیم احمد پور را ژانویۀ2010 در فستیوال فجر ملاقات کردیم و در آنجا ایدۀ یک پروژۀ مشترک را پیشنهاد دادیم. بعدها از اینکه گروه هایمان از دیدگاه های تئاتری مشترکی برخوردار هستند، بسیار مشعوف شدیم. بعد از اولین ملاقات مس اند فیبر مطالعات خود در زمینۀ فرهنگ و ادبیات شگفت انگیز ایران را شروع کرد. این مطالعات با تمرکز روی داستان کاوه که در عین برخورداری از شباهت های فراوان با "تل" با آن بسیار متفاوت است، صورت گرفت.
در اکتبر 2011 سفر دو تن از اعضای دن کیشوت به سوئیس امکان نشان دادن مکان های مشهور و افسانه ای "ویلهلم تل"، همچنین معرفی آثار هنری و موضوعات مهم در کشورمان به آنها را فراهم کرد.
صحبت و بحث با دو تن از تاریخ دانان ادبی و اسطوره شناسان برجسته در تهران و سوئیس در خصوص ماهیت اسطوره ها و قهرمانان شانس بزرگی برای ما بود. ما دریافتیم که این سوال که یک قهرمان در واقع چیست و امروزه چه می تواند باشد، همان قدر که برای مردم سوئیس مهم است برای دوستانمان در ایران هم با اهمیت است.
در این بین ما همچنان مشتاق دانستن چگونگی بهره گرفتن دن کیشوت از المان های تعزیه در آثارش بودیم، آنچه از نظر ما المانی برای ارزشمند کردن و غنی کردن واژگان تئاتریمان  است. در روایت داستان کاوه و ضحاک قصدمان معرفی تاریخ فرهنگی که پشت شاهکار ادبی فردوسی نهفته است به مخاطب سوئیسی است. بسیاری از ایرانیان داستان ویلهلم تل را می دانند-مردی که تیرش را به سیب روی سر پسرش می زند- این در حالیست که تنها تعداد کمی از سوئیسی ها با فردوسی، کاوه یا تعزیه آشنایی دارند و ما از این فرصت برای آشنا کردن مخاطبانمان با این گنجینه های ادبی و تئاتری بسیار استقبال می کنیم.
گفت و گوهای مداوم مس اند فیبر با دن کیشوت طی این سه سال فهم و درک ما نسبت به ایران را بسیار گسترش داده است.تصمیم برای مبادله اسطوره ها هم خود به این معناست که ما نسبت به درک تئاتری دن کیشوت اطمینان  کامل داریم. ما می دانیم که ویلهلم تل داستان بی نظیری است. ما هم مفتخریم که آنها در مورد کاوه شان به ما اطمینان کرده اند. آهنگر ساده ای که علیه شاه شیطان صفت قدرتمند شورش می کند. شاعر بزرگ، فردوسی، نام این فصل از شاهنامه را که شامل داستان کاوه است"ضحاک"نامیده. به همین دلیل، ما به همراه دن کیشون تصمیم گرفتیم که ضحاک(به جای کاوه) را در عنوان تئاترمان قرار دهیم.