در حال بارگذاری ...

به فرهنگ و هویت گمشده و قصه های ایرانی، ملی و اسلامی توجه شده است

نشست رسانه ای چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک صبح امروز- ۵ تیرماه- با حضور قادر آشنا –رئیس اداره کل  هنرهای نمایشی-، اردشیر صالح پور-دبیر جشنواره-، پیمان شریعتی-مدیر اجرایی جشنواره-،مجید امرایی-مدیر بخش فضای باز-،وحید لک-مدیر هماهنگی امور استان های جشنواره-،علی اکبر طرخان –مدیر بخش بین الملل جشنواره- مهدی شفیعی- معاون اداری و مالی اداره کل هنرهای نمایشی –و بهزاد صدیقی –مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و جشنواره - در تالار کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، اردشیر صالح پور در ابتدای این نشست عنوان کرد: نمایش عروسکی سبک و ژانری مستقل و یگانه است که با برخورداری از ویژگی زیبایی شناسی خارق العاده با قدمت دیرینه چهار هزار ساله خود در قالب چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک اجرا می شود.
وی ادامه داد: نمایش عروسکی با انسان انس و الفتی کهنه و ازلی داشته است. انسان از دیرباز سعی کرده بود تا با خمیر گل، دست به خلق اجسام کند. او نخستین تجلیات ذهنی را درباره عالم پیرامون و ماورالطبیعه توسط ابداعات خود عرضه کرده است.
دبیر جشنواره  بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک افزود: هنگامی که انسان سایه را کشف کرد، متوجه شد که از طریق سایه می توانداشکال درست کند،  بنابراین نمایش سایه بازی با قدمتی بسیار طولانی به وجود آمد.
صالح پور در ادامه تشریح کرد: ویژگی که شاید در تئاتر واقع گرایی وجود نداشته باشد، قدرت فانتزی و فوق العاده جادویی است که ژانر نمایش عروسکی دارد. همچنان که نمی توان برخی از چیزها را با فیزیک نمایش داد،  عروسک و نمایش عروسکی این کارایی را دارد و می تواند به جذابیت این امر کمک کند.
وی ضمن بیان اینکه جذابیت ،شادابی و ارتباط زنده از ویژگی های این گونه ی نمایشی است، ادامه داد: مشخصه بعدی این نوع و شیوه نمایشی کودک درون ما است که کاراکتر هنرمند محسوب می شود .
صالح پور همچنین یادآور شد: چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با گونه های مختلف نمایشی و با یادمان زنده یاد جواد ذوالفقاری از  10 تا 15 تیر ماه برگزار خواهد شد.
وی در خصوص عناوین بخش های این دوره از جشنواره گفت: بخش بین الملل، بخش صحنه ای، بخش فضای باز، بخش دانشگاهی که ویژه اساتادان و پیشکسوتان حوزه نمایش عروسکی است، بخش پاتوق کودک و نوجوان، نمایشگاه و کارگاه آموزشی از بخش های این دوره جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک است.
دبیر جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک در ادامه تشریح کرد: در بخش بین الملل، جشنواره نمایش عروسکی با حضور کشورهای آلمان، ایتالیا، بلاروس، کره جنوبی، هند، افغانستان، ترکیه و گرجستان برگزار خواهد شد.
صالح پور ادامه داد: 185 گروه نمایشی از سراسر دنیا خواهان شرکت در این جشنواره بودند و با ارسال فیلم و تقاضای حضور، آمادگی خود را اعلام کردند که از این میان 2 اثر از گرجستان، 2 اثر از آلمان ، 2 اثر از بلاروس و  یک اثر از هر یک از کشور های ایتالیا،کره جنوبی، هند، افغانستان و ترکیه پذیرفته شدند.
وی اظهار کرد: در این دوره ژاک ترودو –دبیر یونیمای جهانی- پیامی را برای جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک نوشته و ارسال کرده که در کاتولوگ جشنواره به چاپ خواهد رسید .
صالح پور تاکید کرد: پیام ژاک ترودو، ماحصل جشنواره هایی چون کنگره چین، شارجه و... نشان از اهمیت تئاتر عروسکی ایران است که با فرایند جهانی مرتبط است.
دبیر جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک خاطر نشان کرد: در کنگره چین، یونیمای ایران دو کرسی را به خود اختصاص داد که نشان از روند رو به رشد نمایش عروسکی ایران است و این بسیار حائز اهمیت است.
وی اظهار کرد: همچنین در بخش کارگاه ها، چند کارگاه آموزشی توسط اساتادان  خارجی  برگزار می شود. کارگاه آموزشی هنرمند آلمانی (می وز)که تخصصش ساخت عروسک های غول پیکر است از 7 تا 13 تیرماه برگزار می شود.
صالح پور تشریح کرد: به این هنرمند آلمانی کار بر روی منظومه سیمرغ عطار را که از  قصه ای کهن و آئین  است، پیشنهاد دادم که وی سیمرغ را بسازد و 29 مورد دیگر توسط هنرجویان کارگاه ساخته شود تا دو دوره بعدی کارناوال سیمرغ را به سبک عروسک های بزرگ مقیاس داشته باشیم.
وی افزود: در این بخش، همچنین یک کارگاه آموزشی توسط هنرمند ایتالیایی که به روش شن روی سایه کار می کند، برگزار می شود. ضمن اینکه این روش نمایش در تماشاخانه سنگلج هم توسط او اجرا می شود خواستیم این روش را به بچه های نمایش عروسکی آموزش دهیم که برای این امر پیشنهاد مینیاتور های ایرانی را ارائه کردیم.
 دبیر جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک عنوان کرد: مقرر است سه تن از هنرمندان ایتالیایی، عروسک های فانتزی و عروسک های شاهنامه را به هنرجویان تبریزی آموزش دهند. با سیاست تمرکز زدایی از مرکز، شهر بیرجند به عنوان بخش نمایش عروسکی جشنواره در استان ها به عنوان یکی از مراکزی که نمایش عروسکی در ایام جشنواره اجرا می شود؛ بنابراین طبیعی است که بخشی از جشنواره در بیرجند و خراسان جنوبی برگزار می شود.
صالح پور بیان کرد: همچنین با  همکاری یونیما  از دو هنرمند ارمنستانی دعوت کردیم که در تبریز کارگاه آموزشی برپا می کنند.
وی افزود: با توجه به دوره ی  گذشته از جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، پنج پایگاه از اقصی نقاط کشور برای برگزاری جشنواره آماده شده اند تا هم بنیه نمایش عروسکی تقویت شود و هم شهرستان ها در این حوزه نمایشی به رشد و تعالی برسند که امیدوارم در دوره آینده این جشنواره در سراسر کشور برپا شود.
صالح پور اظهار کرد: از چندین استاد که با تئاتر ایران آشنایی کامل دارند دعوت شده است تا با حضور در جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک آثار شاخص را برای حضور در جشنواره های مختلف مثل بوخوم، الجزایر، مسکو انتخاب کنند.
وی تاکید کرد: در بخش صحنه ای 258 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این میان 21 اثر به جشنواره راه یافت. در بخش دانشگاهی 11 اثر به دبیرخانه رسید که 4 اثر برگزیده شد و در بخش فضای باز از میان 66 طرح 9 طرح انتخاب شد.
صالح پور ادامه داد: در بخش فضای باز، به  فرهنگ و هویت گمشده و قصه های ایرانی پرداخته شده است،  با وجود اینکه مبارک به عنوان عروسک  شاخص تئاتر عروسکی ایران در جهان معرفی شده است؛ اما ما نباید فقط به آن اکتفا کنیم بنابراین تلاش جشنواره بر این است که پیشینه چندین هزار ساله ماسک ها، عروسک ها، پیکرک ها و...را که بخشی از هویت ما محسوب می شود، زنده نگه دارد.
وی افزود: پیوند با فرهنگ پیشین اقلیم های گوناگون، از اهداف برپایی این جشنواره است تا با پرداختن به قصه ها،متل ها و ضرب المثل ها، بخش نرم افزاری جشنواره را ارتقا دهیم،  زیرا که معتقدیم توجه به رویکرد گذشته در سطح آثار عروسکی تاثیرگذار است.
دبیر جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک بیان کرد: از افتخارات چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک برپایی دو نمایشگاه عروسکی است که برای نخستین بار توسط دو استاد از اصفهان و نائین  برپا می شود. در این نمایشگاه 64 عروسک برای اولین بار نمایش داده می شود .همچنین کتابی برای معرفی این آثار به چاپ خواهد رسید.
صالح پور تصریح کرد: در بخش صحنه ای ،آثاری از شهر هایی مثل بندر عباس ،تبریز ،سیاهکل،بابلسر و اردبیل و در بخش فضای باز کنمایش هایی  از آزادشهر ، قائم شهر ،ملایر،تهران،همدان،قزوین ،کرمانشاه و در بخش دانشگاهی یک نمایش از تنکابن به اجرا در می آید .
وی تاکید کرد: در این جشنواره 169 هنرمند شهرستانی، 62 هنرمند خارجی،379 هنرمند تهرانی  که جمعا 634 تن می شوند، حضور دارند .
آشنا افزود: جشنواره سبب می شود نقاط ضعف افراد مشخص شود و یا اینکه افراد ،راه خود و یا دیگران را در پیش می گیرند.
وی تصریح کرد: آنچه باید در جشنواره مورد توجه قرار گیرد کمیت، است ولی پس از 14 دوره از برپایی جشنواره، باید محتوا به کمیت غلبه کند .
آشنا در پایان سخنان خود عنوان کرد: قرار است در هزینه هایی جشنواره نمایش عروسکی تهران –مبارک قناعت شود تا نمایشگران عروسکی صاحب خانه شوند و در طول سال به اجرای آثار نمایشی خود بپردازند، که امیدوارم این امر تا زمان برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره ، محقق شود.
سپس پیمان شریعتی  مدیر اجرایی جشنواره، اظهار کرد: در جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران –مبارک از هنگامه مفید و ایرج محمدی از تهران ،حسن لوئیان از اصفهان و رضا جعفری از نائین تجلیل می شود
مدیر اجرایی جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک تصریح کرد: از میان آثار، دو اثر از عادل بزدوده و حسن دادشکر، از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانبه صحنه خواهد رفت. همچنین 92 عروسک که به  شخصیت های اجتماعی روستاهای ایران اشاره دارد، در نمایشگاه موزه صبا  نمایش داده می شود.
در ادامه قادر آشنا –رئیس اداره کل هنرهای نمایشی- گفت: جشنواره محلی برای تبادل تجارب و افکار است که می تواند در قالب کارگاه آموزشی یا پژوهشی برگزار شود.
وی اظهار کرد: جشنواره مأوایی است که مشتاقان، از بهترین ها استفاده می کنند. بر اساس فرایند جشنواره بهترین آثار با نظر داوران انتخاب می شود تا کسانی که علاقمند آن هستند از این آثار بهره مند شوند .
پیمان شریعتی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر میزان بودجه جشنواره و حمایت از گروه های نمایشی این جشنواره بیان کرد: بودجه ی دوره ی گذشته ی جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک مبلغ 840 میلیون بوده که امسال با قناعت هایی که در میزان هزینه جشنواره در نظر گرفته شده، این به 500 میلیون تومان می رسد. با وجود صرفه جویی ها سقف تعیین شده نمایش های عروسکی نه تنها کم نشده است، بلکه نسبت به آنچه که در برآورد بودجه اعلام شده است، رشد 23 درصدی نیز داشته است و با خرد جمعی ستادبرگزاری جشنواره سعی شده که از حواشی جشنواره از جمله نشریه روزانه جشنواره، کاسته شود.
وی افزود: در خصوص حمایت از گروه های نمایشی نیز انجمن هنرهای نمایشی ایران به عنوان موسسه حامی این جشنواره سعی در پرداخت به موقع هزینه ها داشته است آنچه که تا کنون به گروه ها پرداخت شده است شامل سقف کمک هزینه گروه ها می شود .
وی در پایان خاطرنشان کرد: تعهد اجرای عمومی رسول نجفیان با بستن قرار داد قطعی شده است و  اپرای عروسکی حافظ علی رغم مشکلاتی که برای آماده سازی تالار فردوسی وجود داشته و هنوز هم گروه اجرایی آن  در حال تمرین است واین نمایش در  تالار فردوسی به صحنه می رود  و بعد هم اجرای عمومی آن ادامه خواهد داشت .
گفتنی است، چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی از 10 تا 15 تیرماه به دبیری دکتر اردشیر صالح پور در تهران برگزار می شود.