در حال بارگذاری ...
...

از المان های اغراق شده در نمایش ”مکبث” دوری کردم

از المان های اغراق شده در نمایش ”مکبث” دوری کردم

بازیگر نقش"لیدی مکبث" گفت: در طول تمرینات نمایش "مکبث" سعی داشتم به جای استفاده از صدا و ویژگی های یک زن به لحن، در ادای دیالوگ های این نمایش برسم.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، مرتضی اسماعیل کاشی بازیگر نقش لیدی مکبث نمایش"مکبث" و"عجایب المخلوقات" در گفت وگو با روابط عمومی و اموربین الملل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر در خصوص نقش خود گفت: شخصیت" لیدی مکبث" بدون دارا بودن عناصر ظاهری یک کاراکتر زن برای من به عنوان یک بازیگر مرد جذابیت های ویژه ای داشت.
وی ادامه داد: در این سال ها همواره با رضا ثروتی در نمایش های مختلف همکاری داشتم، زمانی که پشنهاد بازی در نقش  "لیدی مکبث" را به من داد در ابتدا تصور کردم که برای بازی در این نقش باید لباس زنانه بپوشم اما بعد در اجرا همه این فرضیات حذف شد و من توانستم بدون این ظواهر جذابیت های این نقش را به روی صحنه آورم.
بازیگر نقش"لیدی مکبث" در ارتباط با استفاده از لحن زنانه به جای صداسازی زنانه در اجرای این کاراکتر تصریح کرد: نقش"لیدی مکبث" و"مکبث" این قدر با یکدیگر ترکیب شدند که گویی ابعاد مختلفی از یک جسم را نشان می دهند. در بحث صدا سعی داشتم صداسازی را حذف کنم و به جای آن به دنبال ساختن یک لحن در این شخصیت باشم.
وی افزود: صداسازی باعث اغراق در اجرای این نقش می شد اما استفاده از یک لحن  ارتباط نقش را با تماشاگر بیشتر می کرد، البته قضاوت نهایی با تماشاگران اثر است.  در طول تمرینات این نمایش سعی داشتم به جای استفاده از صدا و ویژگی ها ی یک زن به لحن در ادای دیالوگ های این نمایش برسم.
اسماعیل کاشی در ارتباط با تغییرات و نحوه رسیدن به نقش"لیدی مکبث" عنوان کرد: در جلسات تمرین این نمایش از لباس، کلاه گیس، صدا سازی و رفتارهای اغراق شده در بازی یک شخصیت زن استفاده می کردم و به مرور در تمرینات سعی داشتم این داشته های اغراق شده را تلطیف کنم تا به نوعی جز شخصیت و تحت تملک خودم شود.
این بازیگر در ارتباط با تغییرات اجرا در سالن استاد سمندریان نسبت به اجرای این اثر در سالن سایه بیان کرد: از روزهای نخست که در این سالن تمرین داشتیم به دلیل ویژگی های این سالن متوجه دوری  و شکاف تماشاگر با اجرا شدم . در اجرای این نمایش در تالار سایه به دلیل فشردگی فضا انرژی جمع می شد و این موضوع به اجرا کمک می کرد زیرا کاراکترهای در یک فضای فشرده بازی داشتند و تمامی ابعاد بازی ان ها را تماشاگر درک می کرد.
وی ادامه داد: در اجرای این نمایش در سالن استاد سمندریان اتفاق باید به نحو دیگری رخ می داد. در طول تمرینات متوجه شدم که عوامل اجرایی متوجه برخی از حس های من در تمرین نمی شوند به همین خاطر لحن صدا را بالا بردیم البته این کار بدون هماهنگی نبود. در زیر متن های نمایش عناصری را پیدا کردیم تا همان لحن زنانه را در یک فرم دیگری اجرا کنیم تا به شکل اغراق شده ای به گوش تماشاگر نرسد.
اسماعیل کاشی در ارتباط با اجرای این نمایش در خارج از ایران و ارتباط آن با تماشاگران بین المللی اظهار کرد: نمایش"مکبث" تاکنون دو اجرا در خارج از ایران داشته است که در این دو اجرا با گروه همراه نبودم . اما در اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر  با حضور مهمانان بین الملل و حضور سه داور بین المللی متوجه بازخوردهای مثبت این افراد نسبت به اثر شدم. ارتباط خوبی با کار داشتند به خصوص از ایده استفاده از یک بازیگر مرد در نقش"لیدی مکبث" استقبال کردند.
بازیگر نمایش"عجایب المخلوقات" در ارتباط با زبان بین المللی تئاترهای فیزیکال تصریح کرد: این اتفاق در نمایش"عجایب المخلوقات" به دلیل اینکه بر اساس حرکات بدن است و در آن دیالوگی وجود ندارد بهتر می افتد. اما در نمایش"مکبث" نیز به دلیل اینکه اتمسفر کار به درستی ایجاد شده حس و حال بازی ها به تماشاگر القا می شود. تصاویر زیادی که در صحنه های مختلف این نمایش وجود دارد باعث ارتباط هر چه بیشتر تماشاگر با کار می شود. در بسیاری  از صحنه ها ما دیالوگ نداریم اما بدن ما گویایی صحنه ها و لحظات نمایش است.