در حال بارگذاری ...

ششمین کنفرانس زنان نمایشنامه‌نویس جهان برگزار شد

ششمین دوره کنفرانس زنان نمایشنامه‌نویس جهان که به صورت سالانه برگزار می‌شود، در مانیل، پایتخت فیلیپین برگزار شد.

خبرگزاری فارس: اولین دوره این کنفرانس در سال 1988 در بوفالوی نیویورک برگزار شد که بعدها نیز در همین شهر، مرکز بین‌المللی زنان نمایشنامه نویس تاسیس شد. دوره‌های بعدی به ترتیب در تورنتوی کانادا، استرالیا، گالوی ایرلند و آتن یونان برگزار شد. ششمین دوره این کنفرانس در مانیل فیلیپین برگزار شد که مدیریت آن بر عهده مالوچیکوب بود.
فکر اصلی پیدایش این کنفرانس از "کاتلین بتسکو" نمایشنامه نویس آمریکائی بود. زنان درام نویس در این کنفرانس، درباره آثار، موقعیت‌شان در اجتماع و تئاتر به عنوان یک زن و دیدگاه‌های اجتماعی -سیاسی و حرفه‌شان به بحث می‌پردازند.
موضوعات مورد بررسی در این دوره از کنفرانس عبارت بود از: تولید تئاتر در زمان جنگ یا آشفتگی سیاسی، مرزهایی متغیر، جنسیت و رابطه جنسی، عدالت، معنویت و سنت.
در این کنفرانس هنرمندان معتبری به سخنرانی پرداختند. اولین سخنران آلن استوارت ، سرپرست گروه «لاماما »بود که بر لزوم حفظ روابط هنرمندان جهان با یکدیگر تاکید کرد و هشدار داد نویسندگان نباید به کارگردان متکی باشند، بلکه باید کاری کنند که صدای نمایشنامه‌نویس از دل نمایش شنیده شود. او استفاده از موسیقی در نمایشنامه را توصیه کرد و زنان نویسنده را به کار بر روی مسائل انسانی و نه تنها موضوعات زنان ترغیب کرد.
«جسیکا هجدون» نویسنده معروف که در فیلیپین متولد شده است، در سخنرانی خود به ارتباط با تماشاگر اشاره کرد.
«ویرجینیا مورنکو » نیز از 18 سال کار خود برای یونسکو گفت و این که به دلیل خوش نیامدن دولت وقت از نوشته‌هایش در تبعید به سر برده است.
«مانگا» نمایشنامه‌نویس هندی به ابراز این نکته که چگونه از کارش برای بیان موضوعات اجتماعی در هند همچون سوء استفاده از زنان می‌پردازد، پرداخت.
وی معتقد است که در هند به اجرای نمایش‌های سنتی بیشتر از متون دیگر بها داده می‌شود. به دلیل این که این نوع نمایش‌ها، ریشه‌های قبیله‌ای دارند. او گفت زنان نمی‌توانند خیلی از فرم‌های خاص سنتی را ایفا کرده یا در اجرای نمایش، شرکت داشته باشند.
«فایناآل آسای» اولین کارگردان زن تئاتر در مصر است. وی از جدالش با شرایط حاکم بر شناخته شدن به عنوان یک نمایشنامه نویس حرف زد.
"بجانا میلوسویچ" یوگسلاویایی اطلاعات تکان دهنده‌ای از کوشش خود برای ادامه دادن به کار تئاتر را بخصوص در زمان بمباران ناتو در اختیار شرکت کنندگان گذاشت. زندگی در منطقه جغرافیایی که در طول یک قرن، پنج بار تغییر نام داده است به شکل گریز ناپذیر هویت و آشفتگی عمومی در خلال اغتشاشات داخلی همراه است . اولین اجرا "میلوسویچ" اغتشاش بابلی بر اساس شعرهای "برتولت برشت" شکل گرفت.
دیگر سخنرانان این کنفرانس از کشور های اندونزی ، یونان ، هند، آمریکا و فیلیپین بودند.