در حال بارگذاری ...
...

نوشته های اکبر رادی همچون کاشی کاری های مسجد جامع اصفهان است

نوشته های اکبر رادی همچون کاشی کاری های مسجد جامع اصفهان است

نشست تحلیلی نمایش "شب روی سنگ فرش خیس" نوشته استاد اکبر رادی به کارگردانی هادی مرزبان، با مشارکت معاونت پژوهشی و دفتر نقد و پژوهش تئاتر خانه هنرمندان ایران، عصر پنجشنبه ۲۹تیرماه در سالن استاد امیر خانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی و امور بین الملل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر؛ در این نشست تحلیلی که عصر روز پنجشنبه 29 تیر ماه، با حضور هادی مرزبان کارگردان، فرزانه کابلی بازیگر، ایوب آقاخانی بازیگر برگزار شد، علیرضا نراقی، محمد رضا مریدی و رفیق نصرتی به عنوان منتقد حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، هادی مرزبان کارگردان نمایش "شب روی سنگ فرش خیس" گفت: یک منتقد در ابتدای امر یک تماشاگر است که قلم در دست دارد. بنظرم نمایش"شب روی سنگ فرش خیس" یکی از قوی ترین نمایشنامه های مرحوم رادی است و ما نباید آثار نویسندگان بزرگ را در مقایسه با دانسته های خود و دروسی که در دانشگاه یاد گرفته ایم، قرار دهیم.
وی در ادامه با اشاره به ویژگی های فردی و حرفه ای رادی ادامه داد: این درام نویس آگاه، در آثار خود چنان خشن بود که از نخسیتن دیدار با او واهمه داشتم اما به عنوان شخصی که سال ها روی متون رادی کار کرده است باید بگویم، بیش از همه بر نقاط ضعف و قوت آثار اوآگاه هستم و به نظرم نوشته های او پیوستگی زیادی دارد که همچون کاشی کاری های مسجد جامع اصفهان است.
رفیق نصرتی منتقد تئاتر پس از صحبت های مرزبان، این نمایش را یکی از ضعیف ترین متون اکبر رادی دانست و خاطرنشان کرد: نوشته های اکبر اردی را می توان به آثار استریندبرگ نزدیک دانست و معتقدم تمامیت این اثر با واقع گرایی محض گره خورده است و در نوشته های این نویسنده عصبیت خاصی وجود دارد. این متن از پویایی دیگر آثار رادی برخوردار نیست و یک بازنمای صاف و چرکین از جهان بیرون است.
در ادامه این جلسه ایوب آقاخانی از بازیگران نمایش یاد شده، در حمایت از آثار زنده یاد رادی افزود: هیچ نمایشنامه نویسی در ایران به اندازه رادی به مقوله جنگ و انقلاب نپرداخته است و ما با مراجعه به آثار رادی می توانیم سند تاریخی دو رویکر مهم تاریخی در ایران را مشاهده کنیم. دو نمایشنامه" آهسته با گل سرخ" و" شب روی سنگ فرش خیس" سند زنده ای از جامعه ما هستند که برای 300 سال آینده در تاریخ ایران باقی می مانند.
بازیگر نقش فرهاد آرمین، نوشته های اکبر رادی را همانند نام او درخشان دانست و افزود: در آثار این نویسنده دیالوگ به شکل معمول دیده نمی شود. در نمایش"ملودی شهر بارانی" کمی در شکل دیالوگ ها اغراق شده است و این اغراق شدگی نیز کاملا به شکلی هوشمندانه و در مسیری درست قرار دارد.
آقاخانی ادامه داد: تنها کسی که در تمام طول عمر خود تنها نمایشنامه نویس باقی ماند و همیشه در نوشته هایش مسیر و قلم خود را حفظ کرد بی شک اکبر رادی است و فهم او از اجتماع اطرافش سندی هنری برای ما است.
این نویسنده تاکید داشت: در خارج از ایران همواره سعی می کنند تا آثار خوب و مطلوب نویسندگانشان را برجسته کرده و در سطح جهان و کشور اجرا کنند تا نام آن ها جاویدان بماند. اما متاسفانه در ایران ما بیشتر بروی نقاط منفی کار نویسندگانمان که شاید خیلی هم چشمگیر نباشد تاکید داریم.
وی اظهار کرد: بروی سند اجتماعی بودن نوشته های اکبر رادی از این جهت تاکید دارم که ما در ایران زندگی می کنیم و در این کشور نمایشنامه نویسان و رمان نویسان که روشنفکران اجتماع را تشکیل می دهند، وظیفه خود می دانند تا بار سنگین تاریخ نگاری را بردوش کشند.
محمد رضا مریدی دیگر منتقد حاضر در این نشست یادآور شد: در تمام آثار نویسندگان می توان بازتابی از مسائل اجتماعی را مشاهده کرد، بنابراین از یک متن نمایشی نباید توقع یک معجزه را داشت ولی زنده یاد رادی در آثار خود ضمن رعایت همه جوانب، زوایای پنهان بسیاری را فاش می کرد.
گفتنی است؛ نشست تحلیلی تئاتر در خانه هنرمندان ایران هفته آینده اختصاص به نقد و بررسی نمایش"حساب پرداخت نمی شه" به کارگردانی هادی عامل هاشمی دارد.