در حال بارگذاری ...

” ناصربخت”: در اجرای آئین های نمایشی نباید به سراغ نوع سخیف آن برویم

محمدحسین ناصر بخت گفت: در صورتی که در اجرای آیین های ماه رمضان به دنبال نوع سخیف آن نرویم، این آیین ها می توانند کارایی لازم را داشته و مخاطبان را جذب کنند.

این کارگردان، نویسنده و پژوهشگر تئاتر که تاکنون آثاری را در زمینه نمایش های آیینی و سنتی به نگارش درآورده، در گفت و گو با سایت ایران تئاتر در خصوص احیای آئین های ایرانی در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: این که بخواهیم مانند گذشته آیین های ماه رمضان را اجرا کنیم امکان پذیر نیست مگر این که به شکل نمادین این اتفاق صورت بگیرد. در واقع نه به صورت گسترده بلکه با  یادی از گذشته در هر شهر یا در پاتوق های مختلف، این آیین ها به نمایش گذاشته شود.
وی با بیان اینکه اجرای این آیین ها برای مخاطبان گیرایی و جذابیت خواهد داشت، عنوان کرد: این آئین ها در عین جذابیت به شکل گسترده کارایی نخواهد داشت؛ چرا که شرایط طبیعی این گونه آثار از بین رفته و سرگرمی های دیگری که این روزها به وجود آمده باعث می شود که همانند گذشته مردم از آن ها استقبال نکنند.
ناصربخت در ادامه پیشنهاد داد: در این پاتوق ها می توان در کنار ترنا بازی، انواع نقل ها و مراسم آیینی را اجرا کرد. البته هنوز در برخی مکان ها شاهد این جریان هستیم از جمله در یکی از قهوه خانه های شاه عبدالعظیم هنوز این مراسم دایر است.
این پژوهشگر در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هنرمندان هم می توانند هنر خود را در عرصه های مختلف نقاشی سنتی، نگارگری و جلوه های گوناگون سنتی در قالب این مراسم عرضه کنند و در صورتی که این اتفاق محقق شود به مرور نیز می تواند مخاطب خاص خودش را پیدا کند.
گفتنی است، "ترنا بازی" یکی از آیین های نمایشی ویژه شب های ماه رمضان است، که سال گذشته نیز این آیین در قالب برنامه "رخصت" در کنار دیگر آیین های این ماه به نمایش در آمد.