در حال بارگذاری ...

تئاتری که در آن اندیشه نباشد، به تماشاگر خود خیانت کرده است

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، در ابتدای جلسه مسعود موسوی کارگردان این اثر نمایشی توضیحاتی درباره روند اجرای عمومی نمایش در تالار قشقایی داد. وی افزود: این اثر نمایشی مهرماه سال ...

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، در ابتدای جلسه مسعود موسوی کارگردان این اثر نمایشی توضیحاتی درباره روند اجرای عمومی نمایش در تالار قشقایی داد.
وی افزود: این اثر نمایشی مهرماه سال گذشته از داریوش رعیت به عنوان نویسنده دریافت شد که بعد از آن در بخش چشم انداز جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت و خوشبختانه در ایام جشنواره با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد.
داریوش رعیت نویسنده این اثر نمایشی هم درباره دغدغه های مطرح شده توسط نویسنده در متن نمایشی و بیان دیدگاه های نظریه پردازانی چون مک لوهان  گفت: تغییراتی در متن برای اجرای صحنه ای ایجاد شده که متاسفانه هنوز موفق نشده ام نتیجه اجرایی کار را مشاهده کنم تا بتوانم قضاوتی درباره آن داشته باشم اما باید به این نکته اشاره کنم که این نمایشنامه به نوعی یک پارودی است که در آن مهم ترین دغدغه های انسانی، عرفانی، اجتماعی، و" موقعیت انسان در جهان هستی" را مورد توجه قرار داده است، اما اینکه چقدر نزدیک شده را نمی دانم. چرا که من تنها از منظر فرم به این نمایش نگاه می کنم.
رعیت با اشاره به مشکلات جهانی شدن و انسان معاصر گفت: داستان من یک فرم معکوس دارد و و شما می بینید شخصیت پینوکیو رفته رفته معصومیت خود را از دست می دهد و دوباره به مرور زمان این معصومیت را باز پس می گیرد. از سویی دیگر من در این نمایشنامه از  نشانه ها و مشخصات اصولی داستان اصلی پینوکیو بسیار استفاده کرده ام.
این نویسنده ادامه داد: اگر پینوکیو در داستان اصلی وارد شهر خر ها می شود، در این نمایشنامه وارد دنیای سرگرمی های پوچ و بی هدف می شود و پله پله به موجودی تبدیل می شود که معصومیت وجودی اش را از دست رفته می بینید.  در یک دگردیسی دیگر بعد از تبدیل شدن از چوب به عروسک و از عروسک به انسان، دوباره به عروسک باز می گردد و دوباره معصومیت خود را پس می گیرد، او سقوط می کند و در سایه این سقوط خود را باز می شناسد.
مسعود موسوی هم در تایید  صحبتهای رعیت گفت: متن از منظر محتوا، حرف روز و انسان است، صحنه ها و شخصیت ها می توانند تجربه جدیدی را منتقل کنند و من احساس کردم باید تجربه جدیدی شکل بگیرد.البته  در اجرای این متن با چند نکته روبه رو بودیم، چرا که باید برای 15 صحنه طراحی لباس و صحنه خاصی می کردیم، البته با صحبتی که با فرشاد منظوفی نیا کردیم، تغییراتی ایجاد شد که در تعویض صحنه ها و لباس سرعت بیشتری داشته باشیم.
وی در ادامه این نشست خبری با انتقاد از شرایط این روزهای تئاتر ایران تصریح کرد: من اعتقاد دارم که یک فاجعه در راه است، زیرا بازیگران چهره با حضور یک دقیقه ای در یک نمایش، روی پوستر نمایش با عظمت نمایش داده می شوند و این فاجعه ای است که تئاتر این روزهای ما را تحت تاثیر قرار داده ، کجای دنیا این چنین اتفاقی می افتد، استاد سمندریان یک هفته است که از میان ما رفته است، می پرسند تفاوت سمندریان با دیگران چه بود که این حجم از تالم و ناراحتی و برگزرای مراسم برای او در نظر گرفته شده بود، پاسخ دادم ، او می اندیشید و در حالی که می توانست 30 نمایش اجرا کند تنها با 3 نمایش اندیشه ورز و متفکر در صحنه جاودانه شد، و این رمز موفقیت اوست.
این کارگردان و مدرس تئاتر افزود: تئاتری که در آن اندیشه نباشد، از نظر من خیانت به جامعه و اصحاب تفکر و قلم است. من در بسیاری از کارهایم اگر احساس کرده ام به سمت لوده و طنز های سبک می روم ،به سرعت آن را تصحیح کردم، چرا که ترجیح می دهم دو نفر در سالن بنشینند اما فکر کنند بهتر از این است که سالن پر از تماشاگر باشد.
کارگردان نمایش "به دهکده جهانی خوش آمدی پینوکیو" درباره ویژگی مهم متن گفت: مهم ترین ویژگی متن نمایشی، معضلات انسان امروز است، انسان باید مورد مطالعه قرار بگیرد، انسانی که به قدرت برسد علیه انسان و انسانیت می شورد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به نقدهایی که از این نمایش در رسانه ها منتشر شده است گفت: برای من به عنوان شخصی که عضو کانون منتقدان تئاتر هستم، بسیار جالب است که نقدهایی درباره کارگردانی نمایش نگاشته اند، اما در آنها 99 خط درباره متن نمایش صحبت شده و تنها یک خط مربوط به کارگردانی من بوده است.
موسوی  افزود: به علت سابقه ای که در زمینه نقد دارم، متونی که تنها کلی گویی کرده و حمله به آثار نمایشی را در دستور کار دارند رد می کنم و به شدت با آن ها مخالفم، زیرا نسل بعدی باید بداند که چگونه نقد کند و چگونه نقد بنویسد. من همواره به این نکته معتقدم که مخاطب باید از نمایش لذت ببرد و لحظات نامکشوف کار را کشف کند و فکر کند، آن گاه به سادگی می تواند نقد های خوب و بد را بشناسد.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره منفعل بودن شخصیت پینوکیو و ارتباط با انسان مدرنیته گفت: اینکه انسان منفعل است و باید مدرنیته را بپذیرد را قبول ندارم. انسان منفعل نیست و انتخاب می کند. مانند پینوکیو که انتخاب می کند و فریب می خورد. بنیاد این نمایش بر انتخاب است و نه اجبار بیرونی، و این انتخاب ها بر مبنای هیجانات زودگذر است و این جذابیت ها و هیجانات همان گربه نره و روباه مکار است.
 براساس این گزارش فرشاد منظوفی نیا  طراح صحنه این اثر با بیان اینکه پروسه طراحی این نمایش دارای پیچیدگی های خاصی بود، خاطر نشان کرد: این نمایش چهارمین تجربه مشترک من و مسعود موسوی است. البته زمانی که با متن مواجه شدم با یک اثر 15 صحنه ای روبه رو شدم که ما برای تعویض آنها فقط 30 ثانیه زمان داریم و این کار را برای طراحی مشکل می کرد؛ بنابراین تمام تلاش خود را انجام دادیم تا ریتم کار دچار گسست نشود.
وی افزود: نسبت به اجرای جشنواره تغییراتی ایجاد شد، و ما به نوعی پازل و کلاژ در این اثر نمایشی رسیدیم. مکان و موقعیت های مختلفی در متن وجود داشت و باید بنا به اصول در متن تغییر می یافت.  البته  با توجه به اینکه شخصیت پینوکیو نوعی افسانه و اسطوره است، این قضیه کمی دچار مشکل می شد، در نتیجه ما به خلق مکان ها و موقعیت با تکیه بر نور و دکور سبک دست زدیم که با سلیقه کارگردان هم نزدیک تر بود.
این طراح صحنه تئاتر ادامه داد: من به شخصه به دکور های حجیم علاقه مندم اما در این نمایش باید با یک دکور مینی مال و و تکیه بر نور و رنگ ها و تمهیدات صحنه ای اثر را به اجرا می رسانیدم که موفق هم شدیم.
پرستو کرمی یکی از بازیگران این اثر نمایشی هم در ادامه اظافه کرد: از زمان دانشجویی که آقای موسوی استاد و کارگردان من بودند با ایشان همکار هستم و تلاش کرده ام که خود را با شرایط تطبیق دهم.  البته زمانی که با این متن روبه رو شدم به دلیل حضور بازیگران در چند نقش با چالش هایی مواجه شدم که کار را برای من سخت می کرد، به همین دلیل تمام تلاش خود را انجام دادم که تماشاگر در مواجهه با این تعدد نقش ها، دچار سردرگمی نشود.
حسام منظور یکی دیگر از بازیگران نمایش هم  گفت: در این نمایش ما با سه نوع نقش روبه رو هستیم، البته من برای ایفای نقش مک لوهان سعی نکردم همان شخصیت را بازسازی کنم، من فقط تلاش کردم  نقش او را بازی کنم، اما درباره نقش های دیگر بیشتر به بازی های فیزیکی و رویداد های جسمانی پرداختم که امیدوارم برای تماشاگران جذاب باشد.