در حال بارگذاری ...

نمایش” ساقی” با روایتی قطعی به شکل قصه در قصه اجرا می شود

امیر دژاکام که این روزها مشغول آماده سازی نمایش "ساقی"برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر است،گفت: نمایش "ساقی"با تکیه بر شیوه چند صدایی، روایتی قطعی دارد و به صورت  قصه در قصه اجرا می شود.

دژاکام  در گفت و گو با سایت ایران تئاتر گفت: نمایش به این دلیل به شکل  قصه در قصه اجرا می شود که این شیوه، روش قصه گویی اصیل ایرانی ها است که باعث می شود داستان هم از طول و هم از عرض به یک اندازه رشد کرده و پیش برود.
دژاکام یادآور شد: در تجلی بیرونی این اثر، سعی کردم از تکنیک مولتی مدیا بهره بگیرم چراکه استفاده از تکنیک مولتی مدیا با تئاتر پست مدرن تفاوت دارد. در تئاتر پست مدرن، کلان روایت ها کنار گذشته می شوند و خرده روایت ها جای آن را می گیرند و تک تک افراد با نت ها و ملودی ها و آواهای خاصی که دارند شروع به ایفای نقش می کنند و در نهایت مفهوم حقیقت دچار چندگانگی می شود.
این مدرس و کارگردان تئاتر اضافه کرد: در نمایش شرقی مفهوم حقیقت مفهومی همیشگی، ماندگار و قطعی است که با فرم ها، قصه ها، روایت ها و نحوه استفاده از ابزار و وسایل نمایان می شود.
این کارگردان تئاتر در ادامه با بیان اینکه نمایش ایرانی به دلیل این که مردم ایران پست مدرن نیستند، با نظرگاه های معاصر پست مدرنیته هم خوانی ندارد ، به  تجربه همکاری اش با گروه ماهان برای اجرای نمایش "ساقی" اشاره کرد و  عنوان کرد: با تجربه سی و چند ساله ای که گروه ماهان در تولید نمایش های ایرانی چون تئاتر "دختر شاه پری"، "شمس"، "مجلس سیاوش خوانی" و ... داشته، آثاری درباره مفاهیم دینی که شامل نمایش های یک دامن ماه و ستاره، منطق الطیر سلیمانی و غزل کفر می شود به صحنه رفته و توانسته با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کند.
وی اظهار کرد: این گروه سعی دارد با رویکرد عقلانی آثار دینی را به صحنه ببرد که از این میان می توان به نمایش "پسر کارون"، "دزداب، "ملکه جنیان" اشاره کرد که با استقبال خوبی نیز روبرو شده است.
دژاکام تصریح کرد : من معتقدم تئاتر در یک نگاه، تکرار وقایع و اشک گرفتن با رویکرد تعبدی است که در نمایش ایرانی به شکل تعزیه اجرا می شود.
کارگردان نمایش "ساقی" بیان کرد : ما به دنبال آن هستیم که با رویکرد علمی و آکادمیک مفهوم علم و عقل و روز آمد شدن آثار را در نمایش ایرانی جست و جو کنیم.
وی در خصوص جنبه های زیبایی شناسی این اثر خاطرنشان کرد : برای من و گروه نمایش، این که تماشاگر احساس آرامش داشته باشد، به کشف برسد و جست و جوی عقلانی کند به طرح سوال بپردازد و در نهایت نیاز فکر و عقلانی خود را در اثر جست و جو کند و به آن پاسخ دهد بسیار حائز اهمیت است.
دژاکام در خصوص حضور حسین محب اهری در این اثر با توجه به شرایط جسمانی وی نیز اظهار کرد: آقای محب اهری  با سلامتی در کنار ما مشغول فعالیت است و تمام سعی ما بر این است که این اثر از پنجم مرداد ماه در مجموعه تئاتر شهر به صحنه برود.
محبوبه بیات، اصغر همت، امیریل ارجمند، ابوالفضل امامی، شکرخدا گودرزی، خسرو احمدی، امیر کربلایی، نادیا فرجی، علیرضا ناصحی، تینو صالحی، سارا منصوری، شیوار ترابی، حسین شهبازی، ابوالفضل جمشیدی، حسام شریفی، امیر بشارت، مهدی مصباحی، فاطمه شریفی، سعید نصرتی، علی کرسی زر از جمله بازیگران این اثر نمایشی هستند و اصغر خلیلی طراحی صحنه، مژگان عیوضی طراحی لباس، میرامیر میری موسیقی، مسعود عجمی عکاس، مرتضی آقا حسینی، آیدا دژاکام و عباس عبداله زاده دستیاران کارگردان، مونا موسوی، شیوا ترابی، سپیده دستینه، مصطفی مختاری و حسین شهبازی مدیران صحنه و امیر رجبی چاپ بنر و پوستر این اثر را بر عهده دارند.