محمد رحمانیان تمایل دارد نمایشنامه”روز حسین” را با توجه به معماری حسینیه نیاوران طراحی و اجرا کند
محمد رحمانیان، امیر دژاکام، حسین مسافرآستانه و تعداد دیگری از چهرههای شاخص و فعال تئاتر برای شرکت در آئینهای عاشورایی و اجرای عمومی اظهار تمایل کردهاند
حسین پارسایی دبیر دومین همایش آئینهای عاشورایی گفت:«محمد رحمانیان، امیر دژاکام، حسین مسافرآستانه و تعداد دیگری از چهرههای شاخص و فعال تئاتر برای شرکت در آئینهای عاشورایی و اجرای عمومی اظهار تمایل کردهاند.»
حسین پارسایی در گفتوگو با سایت ایران تئاتر، با اعلام این خبر گفت:«تاکنون بالغ بر 90 نمایشنامه به دبیرخانه همایش ارسال شده است و تنی چند از هنرمندان پیشکسوت اشتیاق خود را برای حضور در این همایش نشان دادهاند. محمد رحمانیان تمایل دارد نمایشنامه”روز حسین” را با توجه به معماری حسینیه نیاوران طراحی و اجرا کند. حسین مسافرآستانه نیز با طرح نمایشی با موضوع حضرت زینب(س) و دژاکام هم با نمایشنامه”ملکه جنیان“ از هم اکنون دست اندرکار تولید این نمایشها هستند.»
وی خاطر نشان کرد:«15 مهر ماه آخرین زمان برای ارسال متون نمایشی است و نمایشنامههای منتخب به علاوه نمایشهای بخش ویژه تا پایان مهر ماه مورد ارزیابی قرار میگیرند تا هنرمندان تهرانی و شهرستانی بتوانند آثار خود را برای 15 آذر ماه آماده بازبینی کنند.»
وی در پاسخ به این پرسش که چرا هنرمندان شهرستانی از اجراهای اندکی در تئاترشهر بهرهمند هستند گفت:«هفت گروه شهرستانی شاخص هر کدام از یک تا سه هفته برای اجرای عمومی در یکی از تالارهای تهران و به ویژه تئاترشهر امکان حضور دارند. تعدادی از گروههای شهرستانی که تا به امروز موفق به اجرای عمومی شدند، تاریخ و تعداد اجرای خود را با توجه به شرایط استقرار گروهشان در تهران تعیین میکنند. بنابراین بعضاً نمایشهایی که از شهرستانها به منظور معرفی توانمندیهای این هنرمندان بر صحنه ظاهر میشوند، از اجراهای کمتری بهرهمند هستند. به عنوان مثال”اژدهاک چهرک” صرفاً به دلیل در خواستهای مکرر خود گروه و کارگردان تنها در همین هفته یعنی از 27 شهریور تا یک مهر ماه اجرا داشتند. هنرمندان شهرستانی بیشتر شاغل هستند و با مشکلات و موانع اداری، کمتر میتوانند در تهران حضور داشته باشند. علاوه بر این گروهها بعضاً اجرای خود را قبل یا بعد از سفرهای دیگرشان تعیین میکنند. نمایش”اژدها چهرک” از استان اردبیل بلافاصله بعد از پایان اجرای خود در تئاترشهر به باکو سفر کرد.»
وی خاطر نشان کرد:«به نحوی این توضیح به سایر گروههای شهرستانی دیگر هم مربوط میشود. گروههای شهرستانی علاوه بر تامین هزینههای پذیرایی و اسکان از طریق شورای ساخت هم مورد حمایت قرار میگیرند و در آخر اعلام میکنم که تعداد اجراهای”اژدها چهرک” درخواست خود کارگردان بوده است و تالار قشقایی همزمان با اجرای”ویتسک” از اول شهریور ماه این امکان را داشت که میزبان این نمایش هم باشد. نمایش”پروانه در مشت” از شهر بوشهر به کارگردانی آقای محمدی نیز آبان ماه روی صحنه خواهد رفت. پیشتر نیز نمایش”بهترین مامان این حوالی” کار آقای محمدرضا کوهستانی از قم در تالار کوچک تئاترشهر اجرای عمومی داشت. نمایش”عشق، رویا، تاریکی” هم به کارگردانی اصغر خلیلی از اصفهان به خاطر انصراف گروه، فرصتی برای اجرا پیدا نکرد.»
پارسایی درباره وضعیت کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر گفت:«اگر در بروشور نمایشهایی که در کارگاه اجرا میشود دقت کنید فلسفه وجودی این کارگاه به کرات توضیح داده شده است. کارگاه نمایش فرصت و محفلی است برای اندیشههای نو و خلاقانه کارگاهی. چنان چه گاهی هم نمایشهایی در این محل اجرای عمومی میگیرند گاه به خاطر تناسب موضوع و شکل و شمایل اجرا و گاه تراکم نمایشهای منتظر در نوبت اجراست. تمامی فعالیتهای جنبی مجموعه تئاترشهر از جمله کارگاه نمایش، عصری با نمایش، شبهای قدر، آئینهای عاشورایی، بزرگداشتهای چخوف و برشت و مواردی از این دست احتیاج به تامیین اعتبار دارد و هر کدام از این فعالیتها باید رئوس برنامههای خود را برای تامین اعتبار از طریق شورای ساخت اعلام کنند تا تئاترشهر به عنوان مجری آن را برگزار کند. کارگاه نمایش و توجه به مبانی آموزشی و پژوهشی و ایجاد فرصت برای گروههای جوان و خلاق که تجربه اندوزی میکنند برای تئاترشهر یک ضرورت است. این تلاش مرهون حضور آتیلا پسیانی است که بیهیچ چشمداشتی چراغ این کارگاه را روشن نگه داشته است. در برنامه نیم سال دوم کارگاه نمایش تمامی برنامههای از قبل پیشبینی شده با مدیریت آتیلا پسیانی و البته کمک هزینههای اندک شورای ساخت اجرا خواهد شد اما بدون شک کارگاه نمایش تالاری برای اجرای عمومی نخواهد بود. البته این به آن معنی نیست که نمایشی در کارگاه اجرا نمیشود. کارگاه نمایش تالاری برای اجرای عمومی نیست و متناسب با ظرفیتهای کارگاهی، آثار نمایشی در رپرتوارهای فصلی، تعدادی نمایش همراه با work shopها در روزهای کوتاه اجرا و گاه ممکن است تکرار شود.»
وی درباره رد بعضی از کارهای تایید شده در تئاترشهر توسط شورای نظارت گفت:«تئاترشهر برای حضور هر کدام از گروههای حرفهای فرصت ایجاد میکند. من بارها اعلام کردهام که مجموعه تئاترشهر به عنوان یک تهیه کننده در عرصه تئاتر شرایطی فراهم میکند تا گروههای نمایشی حداقل در سال یک بار فرصت حضور پیدا کنند. ما به هر کدام از این گروهها یک فرصت برای اجرای عمومی دادیم تا پس از طی مراحل اداری و کسب مجوزهای متن و اجرا خود را برای اجرای عمومی آماده کنند. بنابراین تئاترشهر هیچ مسئولیتی در قبال بازخوانی، بازبینی و صدور مجوز اجرا ندارد و نخواهد داشت. مسئولیت این امر به عهده شواری نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی است بنابراین از این پس تئاترشهر به گروههای نمایشی تنها فرصت اجرای عمومی میدهد و چنان چه نمایشنامه مورد نظر گروه مغایر با آییننامه شورای نظارت باشد این گروه میتواند متن دیگری را معرفی کند. بنابراین به جای حذف، انتخاب صورت میگیرد و گروههای نمایشی از این پس به خاطر کسب مجوز و مواردی که به هر نحو به بازبینی اثر مربوط میشود فرصتی را از دست نخواهند داد و امکان حضور با انتخاب نمایشنامه دیگری را خواهند داشت به همین دلیل و به خاطر پرهیز از موارد گذشته، نمایشنامهها قبل از تمرین مجوز کسب میکنند. امروز در تئاترشهر تنها گروههایی میتوانند تمرین کنند که مجوز نمایشنامه خود را ارائه داده باشند تا فردا هیچ گروهی به خاطر ماهها تمرین و عدم حضور در صحنه متضرر نشود.»