در حال بارگذاری ...
...

مهم ترین عنصر در نمایشنامه های مذهبی شخصیت و حادثه است

مهم ترین عنصر در نمایشنامه های مذهبی  شخصیت و حادثه است

هفتمین نشست نمایشنامه خوانی و نقد و بررسی با عنوان "صحنه کاغذی" یکشنبه، ۲۲ مردادماه، در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 5 و فرهنگسرای فردوس، هفتمین نشست "صحنه کاغذی" با حضور سعید شاپوری نویسنده نمایشنامه "روزهایی که به یادت گذشت"، حسن پارسایی منتقد و بهزاد صدیقی  نمایشنامه نویس، منتقد و پژوهشگر تئاتر در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
 در ابتدای نشست، بهزاد صدیقی در مورد نمایشنامه "روزهایی که به یادت گذشت" گفت: انتشارات بنیاد رودکی مجموعه نمایشنامه "روزهایی که به یادت گذشت" را، که مضمون مذهبی دارد، سال گذشته به چاپ رسانده است.
وی همچنین اظهار کرد: این نمایشنامه جز نمایشنامه های مذهبی و دینی است و با توجه به اجرای آن در مناسبت های خاص می تواند ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کند، اما لزوما نباید در زمان و مکان خاصی اجرا شود و دوستان و نویسندگانی که در مضمون های مختلف قلم می‌زنند، یقینا دغدغه این موضوع ها را دارند.
در بخش دیگر این نشست حسن پارسایی، منتقد برنامه، گفت: مهم ترین عنصر در نمایشنامه‌های مذهبی به جز موضوع، شخصیت ها و حادثه هاست و معمولا حوادثی که در نمایش‌های مذهبی رخ می دهد باید غیرمتعارف باشد.
پارسایی در ادامه افزود: من به عنوان منتقد هنوز نمایشنامه‌ مذهبی ندیدم، زیرا هنرمندان فقط عنصر صدا را به کار می‌گیرند و چنین آثاری حتی اگر زبان و شخصیت پردازی قوی ای داشته باشند با طرحی ضعیف فاقد نمایشنامه اند.
پارسایی همچنین با اشاره به ضعف مدح بیان کرد: در زبان مدح احساسات خود شخص دخالت دارد و این منجر به کم رنگ شدن حادثه می‌شود، زیرا مدح با آشکار کردن حادثه باعث می‌شود حس دریافت زمان و مکان را به مرور از دست بدهیم. مخاطب سردرگم می‌شود، زیرا زبان مدح به جای شرح عینی دراماتیک حادثه و اصل موضوع به بیان احساسات می‌پردازد.
 پارسایی تاکید کرد: شاپوری نسبت به دیگر نویسندگان این مضمون، جملات پرمعنا‌‌تر و احساسی‌تری دارد. در این اثر زبان تکرار بسیار زیاد است، اما ساختار زبان مدح  این نمایش ترکیبی و ادبی است و این ویژگی مناسب دکلمه است نه نمایشنامه.
در پایان شاپوری درباره تکرارهایی که در متن این نمایشنامه وجود دارد، خاطرنشان کرد: در مسائل اعتقادی تکرار به عمد بوده است. زبان این اثر دیالوگ نیست، مدح است و به نوعی برای مخاطب تداعی کننده است.
هفتمین نشست "صحنه کاغذی" در فرهنگسرای فردوس یکشنبه 22مرداد، ساعت 19، با تجلیل از هنرمندان و مهمانان به کار خود پایان داد.