گزارشی از نشست رسانه ای نمایش ”آنتیگونه”
در این برهه از زمان نیاز به تبادل فرهنگی از طریق تئاتر به روشنی احساس می شود تا بدین طریق بتوانیم مشکلات هنری خود را بشناسیم و آموزه های غرب را برای کشورمان به ارمغان آوریم.

نشست رسانه ای نمایش "آنتیگونه" با حضور همایون غنی زاده، نویسنده و کارگردان اثر، آروند دشت آرای، مدیر بخش بین الملل تماشاخانه ایرانشهر، بازیگران و سایر عوامل گروه صبح امروز، ۳۱ مردادماه، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این نشست همایون غنی زاده در خصوص همکاری با کمپانی رام استونی عنوان کرد: پروژه همکاری با کمپانی رام به سه سال گذشته بر می گردد که پس از برگزاری یک کارگاه آموزشی کوچک، با بهترین بازیگران استونی آشنا شدم و این فرصت را برای تولید آثار نمایشی به دست آورم.
وی ادامه داد: بخش زیادی از این نمایشنامه را با توجه به توانایی بازیگران هم زمان با تمرین به نگارش در آورده ام.
غنی زاده که این اثر را در استونی نیز روی صحنه برده خاطرنشان کرد: پس از برپایی ورک شاپ آموزشی، چندین نمایشنامه را برای کار پیشنهاد دادم و چند نمایشنامه دیگر توسط دوستان پیشنهاد شد، اما با توجه به بازیگران نمایش و محیط اجرا که یک کلیسای قدیمی بود، تصمیم گرفتم با امکاناتی که در اختیار دارم این اثر نمایشی را به اجرا درآورم؛ بنابراین زمانی که الینا رینولد، بازیگر نمایش آنتیگونه، را دیدم روی نمایش آنتیگونه متمرکز شدم و از همان جا تصمیم گرفتم تمرینات این نمایش را آغاز کنم و در ادامه پروژه، این نمایش را به صحنه بردم.
کارگردان و نویسنده نمایش "آنتیگونه" که این اثر نمایشی را در بخش بین الملل بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه برده است در خصوص اجرای عمومی این نمایش در تماشاخانه ایرانشهر اظهار کرد: هدف ما این است که در اسرع وقت این نمایش را به اجرا درآوریم. طبق برنامه ریزی های انجام شده تصمیم دارم، پس از بازبینی و دریافت مجوز، نمایش را در همان روز به صحنه بیاورم.
غنی زاده با اظهار امیدواری در خصوص برطرف شدن موانع اجرایی، تشریح کرد: حضور بازیگران خارجی در ایران هزینه های بالایی را به دنبال دارد، بنابراین با تعیین مبلغ 20 هزار تومان برای هر بلیط و پرداخت هزینه های اقامت و هتل هنرمندان استونی از سوی مدیریت خانه هنرمندان ایران، مجید سرسنگی، سایر هزینه های این اثر چون دستمزد بازیگران را از طریق گیشه تامین می کنیم.
وی همچنین افزود: تمایل دارم با آغاز هر چه زودتر این نمایش، این اثر را تا 20 شهریورماه به اجرا درآورم.
در ادمه این نشست، مت نئوس مدیر کمپانی رام استونی درباره این تجربه بینا فرهنگی تصریح کرد: طی دو سال گذشته به ایران مراجعه کردم و در ایام برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر، اثری از همایون غنی زاده را تماشا کردم که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: این ارتباط به گونه ای پیش رفت که از اعضای نمایشی که غنی زاده به صحنه آورده بود، دعوت کردم تا در جشنواره 2010 استونی که شهریورماه همان سال برپا می شد، حضور یابند.
مدیر کمپانی رام استونی تاکید کرد: پس از همکاری در اجرای کالیگولا، نمایش آنتیگونه در استونی به اجرای عمومی درآمد و پس از آن در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت که پس از اجرا در این جشنواره و رضایت و استقبال مخاطبان، تصمیم به اجرای عمومی این اثر در تهران گرفتم.
وی افزود: پس از اجرای نمایش "آنتیگونه" در جشنواره فجر، این اثر در مهم ترین جشنواره استونی به صحنه رفت و مورد توجه مدیران جشنواره های مختلف قرار گرفت که اجرای این اثر در جشنواره های پیشنهاد شده در برنامه ریزی های آینده گروه قرار خواهد گرفت.
وی همچنین یادآور شد: همایون غنی زاده سال گذشته نمایش جدیدی را با عنوان "پادشاه می میرد" در استونی کارگردانی کرد که با استقبال بی نظیری رو به رو شد.
در ادامه این نشست الینا رینولد که در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر به عنوان بازیگر برگزیده معرفی شده بود، اظهار کرد: همیشه کار کردن با همایون غنی زاده برایم بسیار جذاب بوده است؛ چرا که او ایده های جالبی را برای اینکه احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد، ارائه می کند.
وی درباره این ارتباط بینا فرهنگی بیان کرد: با وجود اینکه مردم جهان به زبان های مختلف صحبت می کنند اما زبان تئاتر تفاوت چندانی ندارد و کلمات تئاتر در کل دنیا یکی است.[:sotitr1:]
بازیگر نمایش آنتیگونه تصریح کرد: با اینکه این اثر نمایشی در استونی به صحنه رفت ولی به نظر من اجرا در ایران به دلیل پس زمینه فرهنگی ایرانیان بسیار جذاب تر خواهد بود و نمایش در این کشور شکوفاتر می شود.
سپس همایون غنی زاده با بیان اینکه برای من فرم در تئاتر از اهمیت بسیاری برخوردار است، در خصوص شیوه کار با این گروه خارجی گفت: در حیطه بازیگری تئاتر و کارگردانی تفاوت های زیادی میان تئاتر ایران و استونی وجود دارد.
وی افزود: در استونی شیوه رسیدن به متن و ایده های کارگردان با شیوه رسیدن به متن و ایده های کارگردان در ایران تفاوت دارد و بعضی اوقات ساده تر و برخی مواقع بسیار سخت است.
غنی زاده تاکید کرد: درست است که تئاتر زبان مشترک است، اما تربیت تئاتر ما با دیگر کشورهای جهان در حیطه های مختلف چون طراحی صحنه، دراماتورژی، بازیگری و حتی مطالعه و پژوهش، فرق دارد و ما از مسیرهای متفاوت تری به ایده ها می رسیم.
وی تشریح کرد: در ایران، کارگردان با اطلاعات بیشتری باید سر تمرین ها حاضر شود و بازیگران در طی مرحله تولید باید بهترین ایده کارگردان را انتخاب کنند و آن را پرورش دهند و سایر ایده ها را با توافق کارگردان کنار گذارند. ولی آن طور که من در تئاتر استونی متوجه شده ام، بازیگر از ایده های کوچک کارگردان استفاده می کند و به ایده های بزرگ می رسد.
غنی زاده ادامه داد: قابلیت و نبوغ بازیگران ایرانی با استونی قابل مقایسه نیست و همچنین نبوغ و قابلیت هنرمندان استونی با ایرانیان متفاوت است و قابل قیاس نیست؛ بنابراین از لحاظ شیوه و مسیر رسیدن به ایده اجرایی، با وجود اینکه ممکن است نتیجه کار نیز شبیه به هم باشد، ولی تفاوت های بنیادینی وجود دارد.
وی تصریح کرد: از نظر من بازیگر امکانات است و بنابراین همان طور که امکانات کشور ما با هم متفاوت است بازیگران نمایش نیز تفاوت دارند و در صورتی که فعالیت مشترکی میان بازیگران دو کشور صورت گیرد، شاهد تجربه خوبی خواهیم بود.
غنی زاده در خصوص شیوه همکاری اش با کمپانی رام استونی عنوان کرد: تاکنون هیچ صحبتی از حمایت مالی کمپانی رام به غیر از حضور عوامل نمایش نشده است.
در ادامه این نشست آروند دشت آرای که مدیریت بخش بین الملل تماشاخانه ایرانشهر را برعهده دارد ضمن اظهار خرسندی از تولید این اثر مشترک و اجرای این نمایش در تماشاخانه ایرانشهر به تبادل فرهنگی که توسط تولید آثار نمایشی با حضور هنرمندان دو کشور به وجود می آید، اشاره کرد.
وی تصریح کرد: در این برهه از زمان نیاز به تبادل فرهنگی از طریق تئاتر به روشنی احساس می شود تا بدین طریق بتوانیم مشکلات هنری خود را بشناسیم و آموزه های غرب را برای کشورمان به ارمغان آوریم.
دشت آرای با اشاره به اینکه این نمایش را در جشنواره فجر به تماشا نشسته است، به تشریح فعالیت های بخش بین الملل تماشاخانه ایرانشهر پرداخت و افزود: تا پایان سال جاری 3 تا 4 گروه نمایش خارجی در این مرکز به اجرای آثار نمایشی خواهند پرداخت.
وی اظهار کرد: بودجه خاصی برای اجرای آثار خارجی در این تماشاخانه در نظر گرفته نشده است و برنامه ریزی ها بر اساس مکانیزم تئاتر و گیشه است.
دشت آرای در پایان عنوان کرد: نگاه مثبت مدیر تماشاخانه ایرانشهر در انتخاب و برقراری ارتباط و فعالیت گسترده این است که ساختار بین المللی تماشاخانه گسترش پیدا کند و من خوشحالم که نقطه امیدوار کننده ای در جهت تقویت تئاتر کشور با بهره گیری از تئاتر سایر نقاط جهان ایجاد شده است.