نقش شخصیتی گرفتار در ابدیت را بازی میکنم

سعید چنگیزیان گفت: فلسفه آیوز گم‌شدگی و بی‌خیالی در موقعیت‌های بی‎انتها و مانند این موقعیت گیرافتادن در ابدیت است که فرد راه دیگری به جز سپری کردن زمان ندارد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، سعید چنگیزیان، بازیگر تئاتر، در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر درباره حضورش در نمایش "کلمه، سکوت، کلمه" به کارگردانی مائده طهماسبی و ایفای نقش انسان-میمونی به نام جان میلتون، شاعر و نویسنده مشهور، گفت: این کار برایم تجربهای بسیار متفاوت همراه با چالشهای ذهنی بود. شخصیتم در این نمایش هم میمون است و هم انسان که نسبت به دو میمون دیگر در این نمایش، روشی میانه در پیش دارد.
وی درباره ویژگیهای شخصیت میلتون و اینکه آیا از نوشتههای او برای خلق شخصیتش الهام گرفته یا نه، توضیح داد: خیر، چندان به دنبال رمانها یا شخصیت فردی میلتون نبودم بیشتر ویژگی های او برایم مهم بود، زیرا این میمون برخلاف دو شخصیت دیگر نمایشنامه چندان درگیر چالشهای ذهنی و فلسفی نیست. او میوه اش را میخورد، موقعیت را سخت نمیگیرد و بیشتر به فکر سپری کردن زمانی است که در آن قرار دارد.
بازیگر نمایش "رویای نیمه شب پاییز" در توضیح بیشتر افزود: ضرورتی نداشت که به دنبال میلتون بروم، چون آنچه واضح است این است که این کاراکتر شخصیتی ثانویه از میلتون است و در واقع میتوانم بگویم ربطی به او ندارد. البته گاهی چند کلمه و جمله از میلتون در دیالوگها میشنویم که تنها در قالب دیالوگ است و در شخصیتپردازی نقشی ندارد.
چنگیزیان درباره فلسفه دیوید آیوز، نویسنده نمایشنامههای "کلمه، سکوت، کلمه"، تشریح کرد: تا جایی که من درک کردم، فلسفه آیوز همان گمشدگی و بیخیالی در موقعیتهای بیانتها و مانند این موقعیت گیرافتادن در ابدیت است که فرد راه دیگری به جز سپری کردن زمان ندارد. در این موقعیت شخصیت من خود را شاد و بیتوجه به موقعیتی که در آن گیر افتاده نشان میدهد و وجه انسانی او بر وجه حیوانیاش غالب است.
بازیگر نمایش "دو راهی سقاخونه" درباره آغاز احداث سالن شماره سه ایرانشهر گفت: در حال حاضر چندین سال است که در تالارهای مجموعه ایرانشهر به روی صحنه رفتهام و از این بابت خوشحالم. ساخت سالن شماره سه ایرانشهر را نیز اتفاق خوبی در این روزها میدانم و به سازندگان و مسئولان پیشنهاد میکنم استانداردهای کامل یک سالن تئاتر را در ساخت این مجموعه لحاظ کنند.