شیوه اجرایی ما رئالیستی نیست
صحنهای از این نمایش که حدود ۲۰ دقیقه زمان داشت را به هفت دقیقه تقلیل دادیم و البته برای من این اتفاق تازهای نیست، چرا که نمایش”هتل ایران“ نیز نسبت به اجرای جشنواره ١۵ دقیقه کاهش زمانی داشت. بطور کلی هر چیزی که از نظر من لازمه نمایش نباشد، باید حذف شود از احوال پرسی گرفته تا یک صحنه
نشست خبری نمایش”قضیه تراخیس” به کارگردانی افشین هاشمی با حضور کارگردان نمایش و حسین محباهری بازیگر و تنی چند از خبرنگاران در روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای جلسه، افشین هاشمی کارگردان نمایش”قضیه تراخیس” ضمن خوشآمدگویی به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت:«من تاکنون به عنوان کارگردان سه نمایش را در کارنامه هنری خود دارم اما واقعیت این است که به صورت جدی و کاملاً حرفهای پس از نمایش”هتل ایران” این دومین نمایشی است که کارگردانی میکنم.
کارگردان نمایش”قضیه تراخیس” در ادامه جلسه افزود:«نمایش”هتل ایران” از نمایشهای آیینی و سنتی بهره گرفته و با توجه به تم شاد و موزیکال آن طبیعی است که با نمایش”قضیه تراخیس” که علاوه بر جدی بودن در نقطه دیگری از دنیا اتفاق میافتد تفاوت داشته باشد.»
به طور کلی این توقع نا بجایی است که انتظار داشته باشیم آثار یک کارگردان در یک خط و فرم اجرایی مشخص و تکراری اجرا شود. به طور کلی اگر من به عنوان کارگردان یک شیوه تکراری را پیش بگیرم، پس از چندی دیگر مخاطب نخواهم داشت.»
هاشمی در خصوص طراحی صحنه آثار خود اظهار کرد:«در نمایشهای”هتل ایران” و”قضیه تراخیس” با دکور پیچیدهای روبرو نیستیم و فقط سعی میشود که با استفاده از تخیل تماشاگر، نمایشی ارائه شود اما این که تا چه اندازه موفق بوده را باید از مخاطبان این دو اثر پرسید.»
هاشمی در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد طراحی میزانسن نمایش روی میز گفت:«هر نمایشی در روند تمرینات خود شکل میگیرد و طبیعی است که هر کارگردانی شیوه خاصی را در نظر دارد اما طی تمرینات با ایدههای جدیدی مواجه میشود که بازیگران نمایش در به وجود آمدن این ایدهها نقش مهمی دارند، چرا که در روند نمایش پیشنهاداتی سازنده را ارائه میدهند و چنان چه این کار را نکنند، مطمئناً کم کاری کردهاند.
در مورد میزانسن این نمایش از روز اول قصد داشتم که دکور سادهای را برای این نمایش در نظر بگیرم و با استفاده از تخیل تماشاگران اثر را ارائه دهم. به همین دلیل است که طی نمایش میبینیم که منزل یانیس هراکلس در یا دیوار ندارد و شخصیتهای نمایش به سادگی وارد و خارج میشوند. مثلاً میبینیم که ناگهان لیکاس وارد میشود و روی میز اتاق شعار میدهد یا این که مامور امنیتی نصف شب در خانه یاینس هراکلس در حال سیگار کشیدن است و .... به صورت کلی شیوه اجرایی ما رئالیستیک نیست.»
هاشمی در پاسخ به این پرسش خبرنگار سایت ایران تئاتر که آیا به دلیل کمبود امکانات طراحی صحنه سادهای برای این نمایش انتخاب شده گفت:«طراحی صحنه ساده این نمایش به دلیل کمبود امکانات نبوده بلکه طبق سلیقه شخصی من بوده چرا که معتقدم وقتی نمایش میتواند بدین گونه اجرا شود چه دلیلی دارد که از طراحی صحنه آن چنانی و شلوغ استفاده کنیم، هر چند که نمایشهایی وجود دارند که برای اجرا به طراحی صحنه مفصلی نیاز دارد.
لطمهای که از کمبود امکانات متوجه نمایش”قضیه تراخیس“شد، لطمه به تخیل ما برای فرم اجرایی بوده، بدین صورت که به دلیل نداشتن ویدئو پروژکشن شفاف نتوانستیم آنچه را که در ذهن داشتیم بصورت اجرا ارائه دهیم، بطور مثال میتوانستیم از نور شفاف ویدئو پروژکشن بعنوان پرده سایه استفاده کنیم اما امکانپذیر نشد.»
حسین محباهری بازیگر نمایش” قضیه تراخیس“ نیز در خصوص انگیزه خود برای حضور در این نمایش گفت:«گاهی پیش میآید که نمایش، مورد علاقهام است، گاهی هم نه و گاهی نیز نمیدانم به آن علاقه دارم یا خیر، اما در مورد نمایش”قضیه تراخیس“ باید بگویم که برای من تجربه جدیدی است و این تجربه، برایم حس کنجکاوی به دنبال داشته است. همچنین کار کردن با افشین هاشمی برای من جذابیت دارد، چرا که همواره به دنبال تجربه کردن و زنده فکر کردن است.»
در پایان افشین هاشمی در خصوص تغییراتی که در اجرای عمومی نمایش”قضیه تراخیس“نسبت به تمرینات جشنواره فجر رخ داده گفت:«صحنهای از این نمایش که حدود 20 دقیقه زمان داشت را به هفت دقیقه تقلیل دادیم و البته برای من این اتفاق تازهای نیست، چرا که نمایش”هتل ایران“ نیز نسبت به اجرای جشنواره ١۵ دقیقه کاهش زمانی داشت. بطور کلی هر چیزی که از نظر من لازمه نمایش نباشد، باید حذف شود از احوال پرسی گرفته تا یک صحنه.»