در حال بارگذاری ...

برپایی جشنواره تئاتر استانی، پویایی و نشاط را برای استان ها به ارمغان می آورد

قاسم زارع که داوری آثار جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی را برعهده داشته است، گفت: برپایی جشنواره تئاتر استانی و اجرای آثار باعث روشن ماندن چراغ فرهنگ و هنر در هر استان می شود که در نهایت پویایی، نشاط و شادی را برای استان ها به ارمغان می آورد.

زارع در گفت و گو با سایت ایران تئاتر گفت: جشنواره استانی موج هیاهو و سر و صدایی را در هر استان به وجود می آورد که باعث سر زندگی اهالی هنر و آن استان می شود و اشتیاقی مضاعف برای تولید و تماشای آثار نمایشی را ایجاد می کند.
وی تشریح کرد: در استان آذربایجان غربی 10 اثر مورد داوری قرار گرفت که از این میان 2 اثر نمایش انتخاب شد.
داور جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی افزود: انتخاب آثار این جشنواره اندکی ناهمگون بود؛ چراکه مضمون و شکل اجرای آثار با کارهایی که باید در جشنوراه فجر به اجرا درآیند، همخوانی نداشت و به عقیده من باید بسیاری از این آثار در قالب جشنواره کودک و نوجوان و یا جشنواره نمایش های آئینی و سنتی اجرا می شود اما به دلیل سطح کیفی این آثار توسط هیئت داوران مورد تایید قرار گرفت.
زارع در ادامه ضمن بیان اینکه مسئولان تئاتر استان آذربایجان غربی دلی مملو از عشق به تئاتر دارند، تصریح کرد: تمامی آثار جشنواره این استان در یک مجتمع فرهنگی که دارای یک سالن نماشی بود به اجرا درآمد.
وی افزود: در طول ایام جشنواره استانی آذربایجان غربی هر روز سه اثر نمایشی، طی سه نوبت، در این سالن نمایشی اجرا می شد به طوری که هیئت داروان صبح ها یک اثر نمایشی و بعد از ظهرها دو اثر نمایشی را مورد بررسی قرار می دادند.
زارع تاکید کرد: برگزاری گالری های مختلفی چون عکاسی تئاتر و نقاشی و برپایی جلسات نقد و بررسی با مسئولیت رامین فنائیان که از سوی کانون ملی منتقدان تئاتر به این استان اعزام شده بود، از جمله برنامه هایی بود که در قالب این جشنواره و در این مجتمع فرهنگی هنری انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: در این جشنواره هر روز، سه اثر به نمایش در می آمد که روز آینده اجرای آثار، سه نمایش در فاصله زمانی میان اجراهای صبح تا بعد از ظهر مورد نقد و بررسی قرار می گرفتند.
داور جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی در تشریح مشکلاتی که در حوزه تئاتر این استان وجود دارد عنوان کرد: متاسفانه در این استان مردم آشنایی چندانی با مقوله تئاتر ندارند بنابراین برای رفع این مسئله باید تبلیغاتی از سوی رسانه و صدا و سیمای استان انجام شود.
زارع در پایان با اشاره به اهمیت و ضرورت اطلاع رسانی از اجرای آثار نمایشی استان ها، افزود: اجرای عمومی نمایش ها در طول سال و اینکه اجرای آثار نمایشی منوط به برپایی جشنواره های استانی نباشد از جمله مواردی است که باید در استان ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
گفتنی است، اعظم بروجردی، علی عابدی و قاسم زارع داوری آثار جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی که از 16 تا 19 مهرماه در ارومیه برگزار شده را برعهده داشتند.