در حال بارگذاری ...

حمایت از اجرای عمومی سه اثر بخش نمایشنامه نویسی در یادواره تجلی بصیرت

نشست رسانه ای دومین یادواره تجلی بصیرت صبح امروز، ۲۵ مهرماه، با حضور حمید شاه آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصغر امیرنیا، دبیر یادواره و محمدعلی دشتگلی، دبیر اجرایی یادواره، در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، حمید شاه آبادی در این نشست گفت: دومین یادواره تجلی بصیرت را در حالی آغاز می کنیم که کشور نیازمند بصیرت افزایی و توجه به حوزه بصیرت است.
وی در ادامه گفت: فتنه سال 88 آزمونی بود که مردم از آن سربلند بیرون آمدند، زیرا نگاه بصیرت افزای آن ها موجب مصونیتشان از اتفاقات ویژه این سال و عبور از این بحران شد.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سال گذشته یادواره تجلی بصیرت، که به صورت ملی در کشور برپا شد، دستاوردهایی داشته است که باعث شده این رویداد مهم انقلابی دستمایه خلق آثار هنری شود. به همین دلیل فعالان عرصه هنر تلاش کردند تا با زبان هنر این رویداد مهم را بررسی کنند.
وی با تاکید بر اینکه یادواره بصیرت امسال با نگاه به آینده رویکردی مضاعف داردف بیان کرد: ما در دو حوزه دیگر ماموریت هایی داریم که براساس آن هاتجلیل از هنرمندان بصیرت را به عنوان وظیفه ذاتی برای معاونت هنری در نظر گرفته ایم.
شاه آبادی در ادامه تبیین اقدام شجاعانه ملت ایران را در سال 88 به عنوان گام دوم این یادواره معرفی کرد و افزود: در گام سوم، امسال نگاه به آینده را مورد توجه قرار می دهیم که شامل هنرمندانی می شود که نقش واقعی خود را با آثار خود نشان می دهند و رویدادها را به خوبی درک و در آثارشان آن را نمایان می کنند.ذهنرمندانی که با نگاه به آینده سعی در شناسایی انحرافات و کجی ها و معرفی آن به مردم دارند تا جامعه از هر گونه گزند مصون بماند.
شاه آبادی ضمن اشاره به آگاهی بخشی و موقعیت شناسی به عنوان مهم ترین وظیفه جامعه هنری به تشریح دومین یادواره تجلی بصیرت پرداخت و خاطرنشان کرد: این یادوراه در پنج شاخه تئاتر، موسیقی، تجسمی، فعالیت اداره کل آموزش هنر و نشست های پژوهشی برپا خواهد شد.
وی افزود: بخش صحنه ای تئاتر این دوره از یادواره تجلی بصیرت با مشارکت استان ها در استان آذربایجان شرقی به صورت ملی برگزار می شود و بخش خیابانی در استان تهران و البرز برپا خواهد شد. بخش نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی نیز در استان یزد به صورت ملی برگزار می شود تا متون برگزیده در قالب کتاب منتشر شود.
وی با اشاره به اینکه ارتقاء سطح کیفی آثار از جمله اهداف دومین یادواره تجلی بصیرت است، تاکید کرد: در بخش فعالیت اداره کل آموزش هنر، تولیدهای هنری، شامل آموزش های هنری مراکز علمی، کاربردی و تولیدات هنرمندان و دانشجویان، ارائه می شود.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این بخش با مشارکت مرکز علمی، کاربردی فرهنگ و هنر و هنرستان هنرهای زیبای سراسر کشور برپا خواهد شد.
وی در ادامه گفت: همچنین نشست پژوهشی طی دو روز، با حضور فرهیختگان، برای هنرمندان و عموم هنردوستان برگزار می شود تا در یادواره هنری تجلی بصیرت اقدامات بصیرت افزایی داشته باشیم.
شاه آبادی تاکید کرد: با توجه به فعالیت های جدی ای که  در راستای برپایی این یادواره در تهران و استان های کشور شده و 9 دی ماه نیز اوج این فعالیت ها خواهد بود، فضای کشور مملو از یادواره تجلی بصیرت می شود.
وی در پایان بیان کرد: بخش دانشجویی تئاتر نیز همچون سال گذشته در این دوره فعال خواهد بود.
امیرنیا در ادامه این نشست گفت: با اراده معاونت هنری و با تاکیدی که طی دوره گذشته در راستای ادامه این یادواره انجام شد، فراخوان بخش های دومین یادواره تجلی بصیرت منتشر شد تا به بهترین شکل ممکن بصیرت و آگاهی را به ارمغان آورد.
دبیر یادواره هنری تجلی بصیرت خاطرنشان کرد: از آنجا که هنر همیشه ماندگار است و قدرت تاثیرگذاری خوبی دارد، با شناختی که طی یادواره سال گذشته به دست آمد، دومین یادواره تجلی بصیرت شکل گرفت.
وی در ادامه گفت: خوشبختانه در دوره گذشته یادواره، هنرمندانی که بصیر و آگاه بودند، می دانستند چه چیزی را باید خلق کنند. همچنین دیگر هنرمندان نیز به آگاهی بیشتری، از آنچه باید خلق کنند، دست یافتند.
امیرنیا اظهار کرد: در این دوره از یادواره تجلی بصیرت به کیفیت بیش از کمیت پرداخته شده است، به طوری که بیشتر نمایشنامه های ارسالی به دبیرخانه این یادواره، در اختیار کارگردانان تئاتر قرار می گیرد تا در سال جاری و یا آتی به اجرای در آیند.
وی تاکید کرد: حدود 20 موضوع را در مورد بصیرت در قالب این یادواره مطرح کردیم و در اختیار هنرمندان قرار دادیم تا هر کس مطابق زمینه علاقه مندی خود به تولید آثار نمایشی بپردازد که از این موضوعات می توان به بصیرت و هدف، بصیرت و وسیله، بصیرت و شناخت و بصیرت و انسان فرهنگی اشاره کرد.
وی بیان کرد: به دلیل اینکه تئاتر به زمان بیشتری برای فکر، نگارش و تولید نیاز دارد، فراخوان دومین دوره یادواره هنری تجلی بصیرت بلافاصله پس از اختتامیه یادواره گذشته منتشر شد.
در ادامه نشست محمد دشتگلی اظهار کرد: براساس گفت و گوهای میان مرکز هنرهای نمایشی و دبیر یادواره، قرار است سه اثر از بخش نمایشنامه نویسی از سوی شورای حمایت برای اجرای عمومی مورد حمایت قرار گیرند، که اجرای آن ها در طول سال 91 و احتمالا بخشی از آن در سال 92 خواهد بود.
وی با اشاره به محوریت موضوعات این یادواره بر اساس حماسه 9 دی ماه 88، تصریح کرد: آثار بخش تئاتر در قالب بخش های صحنه ای، نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی و خیابانی به مدت 15 روز به اجرا درخواهد آمد.
گفتنی است، بخش تئاتر دومین یادواره هنری تجلی بصیرت به دبیری ابراهیم گله دارزاده، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، دی ماه سال جاری برگزار می شود.