در حال بارگذاری ...

سطح تئاتر در استان ها ارتقا یافته است

قادر آشنا در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان گفت: سطح تئاتر در استانها ارتقا یافته و تئاتر در کشور روندی رو به رشد دارد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی روز گذشته -24 مهر ماه- با حضور در آیین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره تئاتر خوزستان که در ماهشهر برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: فعالیت های هنرمندان خوزستان در حوزه هنرهای نمایشی مثال زدنی است.
وی از ابلاغ اساسنامه تئاترهای استانی به نقاط مختلف کشور خبر داد و افزود: براساس این اساسنامه افراد فقط می توانند در یک گروه نمایشی عضو باشند که بدین وسیله می توان گروه های تئاتر را ساماندهی کرد.
آشنا خطاب به هنرمندان خوزستانی تصریح کرد: استقلال گروه های نمایشی باید جدی گرفته شود، همچنین نمایش های مورد انتظار نظام را تقویت کنید تا از حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره مند شوید.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به خلاقیت و توان جوانان باید شاهد حضور جوانان در جشنواره های ملی و بین المللی باشیم.
مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به ضعف متون نمایشی، عنوان کرد: همواره نمایش ها از متن ضعیف رنج می برند؛ در حالی که اگر تئاتر خالی از متن باشد دیگر چیزی باقی نمی ماند بنابراین باید چارچوب متن ها مورد توجه قرار گیرد.
آشنا در ادامه با بیان اینکه در تئاتر اگر مخاطب وجود نداشته باشد در واقع گویی هیچ فعالیتی صورت نگرفته است، تاکید کرد: هنرمندان تئاتر باید تلاش کنند نمایشنامه ها به گونه ای نوشته شود که متکی بر سنت های ایرانی باشد تا بدین وسیله زمینه لازم برای حضور مردم در تالارهای تئاتر فراهم شود.
وی از تاسیس بنیاد ادبیات نمایشی در کشور خبر داد و افزود: نزدیک به 4 هزار نمایش نامه در سایت بنیاد ادبیات نمایشی قرار داده شده است.
مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: در شورای حمایت، از تمامی نمایش نامه هایی که محتوا و تکنیک داشته باشند، حمایت کامل صورت می گیرد تا بدین وسیله شاهد اجرای تئاترهای خوب در سطح استان ها باشیم. همچنین هیات داوران در این جشنواره شاهد آثار خوبی بودند که قضاوت و انتخاب بهترین کارها کمی سخت بود و البته این خود نوید راهیابی تئاتر استانی خوزستان به جشنواره ملی و منطقه ای را می دهد.
آشنا با بیان اینکه حمایت و صدور مجوز آثار از اهداف اصلی مرکز است، اظهار کرد: تمام سعی و تلاش همکاران ما در این مجموعه حمایت و سرعت در صدور مجوزها است. علاوه بر این کارگزاران عرصه نظام مشتاق و راغب آن هستند تا اثری که خلق می شود مخاطب خود را داشته باشد و این امر مهم جز با متن خوب، نمایشنامه، کارگردانی و حمایت خوب میسر نخواهد شد.
وی از تدوین و اصلاح اساسنامه شورای نظارت در مرکز خبر داد و تصریح کرد: با اصلاح اساسنامه شورای حمایت و ابلاغ آن به استان ها و همچنین با تغییراتی که در این اساسنامه لحاظ شده در حال حاضر همه پرونده ها بدون فوت وقت و در اسرع زمان مورد حمایت قرار می گیرند.
آشنا در پایان سخنان خود با اشاره به تشکیل گروه های استقرار یافته در استان ها، گفت: در این مدت دو آیین نامه اصلاح شیوه نامه شورای حمایت و شیوه نامه تئاتر استان ها با محوریت "ویژگی و شاخصه های تئاتر استانی" پیگیری، اصلاح و ابلاغ شد.
گفتنی است، جشنواره تئاتر استانی خوزستان روز گذشته -24 مهرماه- با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.