در حال بارگذاری ...

”عبدالحی شماسی”: تئاتر تک نفره باید از داستان گویی تفکیک شود

تاکنون در بسیاری از متن های خوانده شده بازیگر رویدادهایی را که در گذشته برایش اتفاق افتاده، به عنوان راوی اول شخص، نقل می کند. فکر می کنم برای این نوع تئاتر نیاز به آموزش بیشتری داریم و داستان گویی اول شخص باید به طور روشن از تئاتر تک نفره تفکیک شود.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، عبدالحی شماسی، نویسنده و کارگردان تئاتر و یکی از اعضای هیئت انتخاب آثار سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره با تاکید بر ضرورت انجام فعالیت های پژوهشی و آموزشی برای تکامل جشنواره ها گفت: وقتی جشنواره ای را برگزار می کنیم باید با مطالعه و تحقیق مسیر آن را ادامه دهیم. نباید این حرکت تا اجرای جشنواره بعدی متوقف شود. باید آسیب شناسی کنیم و نقاط ضعف و قوت را به دست آوریم و با گفت و گو و نقد و تحلیل جشنواره را وارد مسیر رشد و تکامل کنیم.
عضو هیئت انتخاب آثار سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره به افزایش کمی آثار در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد آثار دریافت شده اتفاق خوبی است که نشان دهنده افزایش افراد علاقه مند به فرهنگ، ادبیات، تئاتر و هنر و بالا رفتن سطح فرهنگ جامعه است، اما اکنون باید به دنبال رشد و پیشرفت کیفی باشیم، باید ببینیم از نظر آکادمیک تا چه حد پیشرفت داشته ایم و کیفیت آثار تا چه اندازه نسبت به گذشته متفاوت است. به طور مثال یک نفر می تواند 10 اثر بفرستد، اما باید ببینیم این تا چه حد ارزش دارد، از سویی دیگر یک نفر می تواند تنها با یک متن اثری ماندگار و به یاد ماندنی خلق کند.
شماسی در پایان به برگزاری سومین دوره جشنواره سراسری تئاتر تک نفره در فرهنگسرای نیاوران اشاره کرد و گفت: من شخصا احساس خاصی نسبت به این مجموعه دارم، چون جایگاه ویژه ای دارد و در آن  می توان جریان های هنری را هدایت کرد. نیاوران مکان دنج و خوبی است و با امکانات و توانایی هایی که دارد می تواند جایگاه خوبی برای رشد و ارتقای هنر باشد.
گفتنی است، سومین جشنواره سراسری تئاتر "تک نفره" با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، با هدف کشف و شناخت استعدادهای برتر، توجه ویژه به بازیگر به عنوان اصلی ترین رکن نمایش، تولید آثار کیفی با حجم و ابعاد کوچک و تولید آثار متناسب با اجرا در فضاهای غیرمتعارف، بهمن ماه، در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.