در حال بارگذاری ...

اجرای پرده خوانی، مترو را به فضایی فرهنگی تبدیل کرده است

ابوالفضل ورمزیار، که تا پایان دهه اول محرم در ایستگاه های مترو برنامه پرده خوانی اجرا می کند، گفت: اجرای این آثار، مترو تهران را از یک ایستگاه صرف، که تنها فعالیتش نقل و انتقال افراد است، به یک فضای فرهنگی تبدیل کرده است.

ورمزیار در گفت و گو با سایت ایران تئاتر در مورد این حرکت فرهنگی، که به همت معاونت فرهنگی هنری مترو تهران، آغاز شده است، گفت: تلاوت قرآن، اجرای تواشیح، پرده خوانی، نقالی و پاسخ به سوالات دینی، با حضور یک روحانی، از جمله برنامه های فرهنگی مترو تهران است.
وی که سال گذشته نیز در محوطه باز مجموعه تئاترشهر به اجرای پرده خوانی پرداخته بود، درباره این برنامه تصریح کرد: در این برنامه پرده خوانی و نقل عاشورایی مقاتل براساس منابع صحیح، با همراهی مرشد محمدرضا معجونی، اجرا می شود که حاوی داستان هایی کوتاه، مفهومی و متصل به یکدیگر است.
این پرده خوان تئاتر، تشریح کرد: تا به امروز داستان اسلم بن عمرو، غلام وفادار امام حسین(ع)، عبیدالله بن حرجونی، رزم سه برادر ابوالفضل عباس(ع)، جنگاوری آن ها، وفای به امام حسین(ع) و ولایت مداری آن ها و پرده خوانی خطبه حضرت زینب(س) در عصر عاشورا، که حاوی نکاتی درباره امام شناسی است، اجرا شده است.
ورمزیار افزود: در بخش نقل خوانی، داستان هایی از ام البنین، حضرت علی اکبر(ع) و سایر اصحاب امام حسین(ع) براساس شعر الهامی کرمانشاهی، که برگرفته از کتاب شاهنامه و مقاتل صحیح و موثق است و مقتل فدایی مازندرانی و ایمان عمان سامانی، شاعر بلند آوازه، که درباره وقایع عاشورایی است، اجرا شده اند.
وی بیان کرد: در اجرای همه نقل ها به منابع داستان اشاره می کنم تا از این طریق از افسانه پردازی، اغراق های بیش از اندازه و داستان های وهم انگیز پرهیز کنیم.
ورمزیار که سابقه طولانی ای در اجرای نمایش های آئینی و پرده خوانی دارد، در معرفی اهداف این برنامه اظهار کرد: معرفت شناسی و درک و دریافت فلسفه حقیقی قیام امام حسین(ع) از مواردی است که با اجرای پرده خوانی در مترو به آن ها می پردازیم.
وی با بیان اینکه گریه محض هرگز نمی تواند ابعاد الهی و حقیقی این قیام را آشکار کند، آشنا کردن مردم با حقیقت این واقعه را از وظایف ذاکرین، نقالان و پرده خوانان دانست.
ورمزیار، با اشاره به اینکه مکانی به عنوان سکو و صحنه در فضای محوطه ایستگاه های مترو تعبیه شده است، گفت: با توجه به اینکه مترو وسیله ای برای رفت و آمد افراد است، سعی کردم از داستان های کوتاه و جذاب استفاده کنم تا افراد زیادی بتوانند در زمان ورود به مترو و خروج از آن از اجراها دیدن کنند.
وی ضمن یادآوری حضور مشتاقانه و پررنگ مسافران و کارمندان مترو برای تماشای برنامه های پرده خوانی، به اجرای سال گذشته پرده خوانی در محوطه باز مجموعه تئاترشهر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه محرم سال گذشته نیز برنامه ای با این موضوع و محتوا در خیمه گاه تئاترشهر برگزار شد که محفل معنوی خوبی برای عموم مردم و علاقه مندان به ائمه اطهار(ع) بود.
گفتنی است، "مقتل خوانی عاشورا" از دیگر فعالیت های ابوالفضل ورمزیار است که هر روز صبح، از طریق برنامه سلام تهران شبکه 5 سیما، برای علاقه مندان به نمایش های سنتی و آئینی پخش می شود.